کد خبر : 108483       تاریخ : 1398/02/16 12:31:40
نارضایتی شهروندان از اتوبوسرانی بوشهر

نارضایتی شهروندان از اتوبوسرانی بوشهر

به فکر اتوبوس هایی باشید که هر روز دارد بر تعداد از کارافتاده هایش اضافه می شود و با این روند تا مدت دیگر، هیچ اتوبوس سالمی در خطوط فعال نیست.

فریده جعفری‌زاده
بوشهر با وجود قدمت تاریخی و واقع شدن در یک نقطه مهم تجاری، هنوز کار چندانی در زمینه حمل و نقل شهری آن صورت نگرفته و با توجه به اینکه ارائه خدمات حمل و نقل عمومی یکی از وظایف ذاتی شهرداری هاست، در این زمینه کم توجهی زیادی دیده می شود.
اتوبوس وسیله ای عمومی است که به دلیل امنیت و مناسب بودن قیمت آن، در صورت فراهم بودن شرایط سعی می کنند از آن استفاده نمایند، امّا متأسفانه اتوبوسرانی بوشهر دچار مشکلاتی شده که نارضایتی شهروندان روز به روز بیشتر می شود.

به عنوان یک فعال رسانه ای که در معرض تماس ها و انتقادات شهروندان از عملکرد اتوبوسرانی هستم و هم به عنوان مسافری که سالهاست از اتوبوس به عنوان وسیله امن و مناسب استفاده می کنم، مشکلات این مجموعه در ادامه بیان می شود:

اگر بخواهم خوشبینانه بگویم وضعیت اتوبوسرانی استان بوشهر نزدیک به بحران است و باید قبل از اینکه به مرحله بحران برسد، فکری اساسی به حال آن کرد. برنامه حرکت اتوبوس ها نظم مشخصی ندارد و برای برخی مسیرها حتی قریب یک ساعت باید در دو ایستگاه جداگانه معطل و منتظر اتوبوس بود، وقتی گلایه می کنیم می گویند تعداد اتوبوس های فعال در خط کم است. اتوبوس های فعال نیز کولرشان خراب است یا بوهای نامطبوعی می دهند که وقتی درباره آن سوال می شود، رانندگان پاسخ می دهند بوی آب و باد لاستیک است که بر اساس بررسی ها، این بو باعث مسمومیت می شود.
مشکل دیگر درخصوص اعزام اتوبوس های شهری به خارج شهر است که جای تامل دارد.
همچنین طبق صحبت هایی که با برخی رانندگان داشتم متوجه شدم تعمیرکار متخصص در استان نداریم و فقط اتوبوس ها را برای رفع مسئولیت تعمیر می کنند. جالب اینجاست که بعضی اوقات اتوبوس ها بعد از تعمیر شدن که در خط قرار می گیرند باز هم خراب می شوند که نشان از عدم تعمیر اساسی و اصولی است.
بارها اتوبوس با آینه بغل شکسته، غیراستاندارد بودن ارتفاع و نداشتن تعادل در مسیر حرکت می کنند، آیا نباید پلیس راهنمایی و رانندگی اتوبوس هایی که دارای نقص فنی هستند متوقف کنند و به آنها اجازه حرکت در مسیر را ندهد؟ چرا جان مسافران و رهگذران در معابر مورد بی توجهی قرار می گیرد؟
در نشست خبری روز شوراها، سخن از خصوصی سازی اتوبوس های بوشهر به میان آمد. آیا قبل از هر تصمیمی، در این مورد کارشناسی و بررسی های لازم انجام شده است؟ مثلاً با همشهریان، مسافران، رانندگان و دیگر افراد مرتبط صحبت و نظرسنجی شده یا این که همانند تصمیم تغییر مسیرها و ایستگاه مرکزی است که بدون کارشناسی صورت گرفت و از حجم مسافران کاست و باعث نارضایتی شهروندان شد.
آیا در این شرایط خصوصی سازی اتوبوس ها کار درست و منطقی است؟ با چند راننده که صحبت می کردم و نظر آنها را پرسیدم در جوابم گفتند: "در این شرایطی که مسافر کم و بعضی از اتوبوس ها خراب است اصلاً خصوصی سازی درست و به صرفه نیست."

بهتر نیست قبل از هر اقدامی نظر مردم، مسافران و رانندگان را بپرسید بعد بر اساس نظرات و پیشنهادات پیش رو با کارشناسی دقیق و بررسی های لازم تصمیم نهایی گرفته شود.
به فکر اتوبوس هایی باشید که هر روز دارد بر تعداد از کارافتاده هایش اضافه می شود و با این روند تا مدت دیگر، هیچ اتوبوس سالمی در خطوط فعال نیست.
براساس اظهارنظر توسلی عضو شورای شهر که در جلسه علنی این شورا بیان شد، سه اتوبوس دیگر هم به جمع 17 دستگاه اتوبوس از کارافتاده اضافه شد که در مجموع 20 اتوبوس قابل استفاده نیستند، چرا باید به جای اینکه اتوبوس ها تعمیر شوند و به ناوگان اتوبوسرانی برگردند بر تعداد اتوبوس های از کارافتاده در پارکینگ اضافه شود. مشکل کجاست؟ تبریک به شهردار و حمل و نقل شهرداری بوشهر با این وضعیت اتوبوسرانی!!!
وضعیت مشکلات اتوبوس های حومه بوشهر از جمله چغادک، عالیشهر، دویره و... هم جای خود دارد که هر از گاهی فعالیت اتوبوس ها متوقف شده و در این خصوص تدبیری نمی شود.
نهایتا اینکه مدیر بودن و مدیریت کردن کار سختی است که از عهده هر کسی ساخته نیست. چند درصد مدیران از انتقاد اطرافیان، کارکنان و مردم استقبال کرده و از نظر و پیشنهادات آنها در جهت بهره وری بهتر استفاده می کنند؟!
از مسئولین امر خواهشمندیم فکری به حال ناوگان عمومی بوشهر کنند و به جای بهانه جویی و پیگیری های بی اساس، اقدامی جدی نمایند و به جای حرف زدن باید عمل کرد وگرنه همه می توانند حرف بزنند!


  منبع: خلیج فارس
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=108483

نظـــرات شمـــا