کد خبر : 108548       تاریخ : 1398/02/19 09:17:18
وضعیت مبهم سد مخزنی باهوش اهرم

وضعیت مبهم سد مخزنی باهوش اهرم

تسریع در ساخت سد باهوش اهرم در راستای تحقق مطالبات بحق مردم و کشاورزان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

*محسن قاسمی زاده

تسریع در ساخت سد باهوش اهرم در راستای تحقق مطالبات بحق مردم و کشاورزان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

در حالی که در بودجه ۹۷ اعتباری افزون بر ۳۰ میلیارد ریال و در لایحه بودجه ۹۸ اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال و از محل تبصره قانون بودجه (طرح‌های عمومی و خصوصی) اعتباری بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال برای ساخت سد مخزنی باهوش اهرم مصوب و پیش بینی شده، وضعیت آینده این طرح آبی شهرستان تنگستان که از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است مبهم بوده و باید هر چه سریع‌تر با برگزاری مناقصه عملیات اجرایی این پروژه ملی آغاز شود.

سد باهوش اهرم از مصوبات استانی دولت در سال ۸۴ نیز بوده و تمام سیکل مطالعاتی آنکه شامل مطالعه فاز یک و دو، مسائل زیست محیطی و پدافند غیر عامل را گذرانده و تسریع در ساخت آن در راستای مطالبات بحق مردم و کشاورزان اهرم تنگستان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

حجم مخزن سد باهوش اهرم ۲۰ میلیون مترمکعب و برای مصارف کشاورزی و باغی ساخته خواهد شد و برای ساخت آن اعتباری افزون بر دو هزار میلیارد ریال اعتبار ملی نیاز است.

اینکه بگوییم سد خاییز تنگستان کفاف تأمین آب نخیلات اهرم داشته و سد باهوش فعلاً بماند جز فریب افکار عمومی و گمراهی مردم چیز دیگری نیست، اگر سد خاییز هم ساخته شده و به اتمام برسد شهرستان تنگستان همچنان با بحران آب کشاورزی و شرب مواجه بوده و با شش میلیون متر مکعب آب کسری رو به رو خواهد بود.

استان بوشهر یکی از ضعیف‌ترین استان‌های کشور در بحث بهره برداری سدهای مخزنی در برنامه چهارم، پنجم و ششم بوده است؛ این در حالی است که هر ماه شاهد افتتاح یک سد در استان‌های کشور هستیم.

در حال حاضر سد دشت پلنگ دشتی با پنج درصد پیشرفت و سد خاییز با ۳۰ درصد فیزیکی نگرانی‌های زیادی را به دنبال داشته و باید این طرح‌ها با تزریق اعتبارات بیشتر روند پیشرفت این طرح‌ها را شتاب بخشید؛ موضوعی که حق مسلم مردم و باغداران این دو شهرستان است.

از معاون عمرانی استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه انتظار است در نشست کمیته برنامه‌ریزی هر شهرستان استان شرکت کرده و از نزدیک روند پیشرفت فیزیکی و ریالی طرح‌های مشکل دار بررسی و برای این طرح‌ها تصمیم‌گیری شود.

امید است فرماندار تنگستان، نماینده مردم دشتی و تنگستان و رئیس سازمان برنامه و بودجه و شرکت آب منطقه‌ای بوشهر مردم را از آخرین وضعیت سد باهوش اهرم در جریان قرار دهند.

* عضو شورای شهر اهرم


  منبع: مهر
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=108548

نظـــرات شمـــا