کد خبر : 109088       تاریخ : 1398/03/19 09:05:12
نخستین جوجه لاکپشت‌های پوزه عقابی بوشهر راهی دریا شدند

نخستین جوجه لاکپشت‌های پوزه عقابی بوشهر راهی دریا شدند

پیغام: مسئول پایش لاک پشت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: نخستین جوجه لاکپشت‌های پوزه عقابی از مناطق حفاظت شده دریایی استان بوشهر سر از تخم درآوردند و راهی خلیج فارس شدند.

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان،حسین جعفری اظهار داشت: نخستین گروه از جوجه لاکپشت‌های پوزه عقابی در سواحل پارک‌های ملی دریایی نایبند و دیر - نخیلو استان بوشهر سر از تخم بیرون آورده و راهی خلیج فارس شدند.

وی افزود:مناطق حفاظت شده دریایی استان بوشهر در پارک ملی دریایی نایبند و دیر - نخیلو زیستگاه مهم لاکپشت‌های پوزه عقابی به عنوان یکی از چهار لاکپشت سواحل خلیج فارس است که هر ساله از آب‌های دیگر کشور‌ها برای تخم‌گذاری به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

مسئول پایش لاپشت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: تخم‌گذاری لاکپشت‌ها از اواخر اسفند آغاز می‌شود و تا خرداد ادامه دارد.

جعفری گفت: هر لاکپشت پوزه عقابی هر بار ۱۰۰ تا ۱۶۰ عدد تخم می‌گذارد که بعد از گذشت بیش از ۵۰ روز نوزدان لاکپشت، از تخم خارج، و راهی دریا می‌شوند.

وی، از تولد نخستین جوجه لاکپشت‌های پوزه عقابی در جزایر نخیلو، تَهمادون، اُمُ الگُرم و نایبند خبر داد و بیان کرد: جوجه لاکپشت‌ها زندگی جدیدشان را در آب‌های خلیج فارس و سپس با مهاجرت به دیگر آب‌ها آغاز می‌کنند.

مسئول پایش لاکپشت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر زمان تخم‌گذاری لاکپشت‌ها را هر سه سال دانست و افزود: لاک‌پشتان در سن ۳۰ تا ۵۰ سالگی تخم گذاری می‌کنند این روند تا ۷۰ سالگی ادامه می‌یابد.

جعفری با اشاره به علامت‌گذاری لاکپشتان دریایی در استان بوشهر، یادآور شد: سالانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ لاکپشت در استان بوشهر علامت‌گذاری می‌شوند که بر این اساس مطالعات بر روی مشخصات آن انجام می‌گیرد.

وی، با اشاره به تخم‌گذاری لاکپشتان گونه سبز در جزایر خارگ و خارگو استان بوشهر بیان کرد: این گونه لاکپشت کمیاب و در حال انقراض اواخر اردیبهشت در سواحل خارگ و خارگو تخم‌گذاری می‌کنند و پس از ۵۰ روز جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند.

لاکپشت‌های دریایی از جمله گونه‌های تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست به شمار می‌رود و در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار دارند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=109088

نظـــرات شمـــا