کد خبر : 109446       تاریخ : 1398/04/15 09:10:10
شیرجه در عمق آلودگی و کام مرگ

شیرجه در عمق آلودگی و کام مرگ

پیغام: با فرارسیدن فصل تابستان دراستان بوشهر تنها پناهگاه مردم بویژه جوانان برای رهایی از عطش گرمای بالای ۵۰ درجه درنقاط گرم و خشک و جسبندگی ناشی از شرجی و رطوبت بالای ۹۰ درصد درمناطق ساحلی این استان رودخانه ها و دریا ست.

به گزارش «پیغام» به نقل از ایرنا؛ از طرفی مفرح بودن ورزش شنا و عطش ناشی از تش بادهای تابستانی در شهرستان‌های گرم و خشک و غیر ساحلی استان بوشهر از جمله دشتستان جوانان این مناطق را تحریک می‌کند تا در فقدان استخرهای سرپوشیده و روباز و محل‌های ویژه شنا خود را به دست رودخانه‌ها بسپارند و در کام مرگ شیرجه بزنند.

براساس اعلام مسئولان اورژانس استان بوشهر سالانه شماری از مردم و مسافران استان بر اثر ناآشنایی با فن شنا در دریا و رودخانه‌های فاقد امکانات و ناجی غریق این استان جان خود را از دست داده یا مصدوم می‌شوند.

هر چند علائم آگاهی و هشدار دهنده در برخی نقاط ساحلی خلیج فارس و رودخانه‌های استان بوشهر در زمینه آلودگی و احتمال غرق شدگی و غیره وجود دارد و هر از چندگاهی نیز اخبار غرق شدگان و قربانیان شنا در سواحل و رودخانه‌های این استان در رسانه‌ها منتشر می‌شود اما بازهم جذابیت شنا و رهایی از گرمای طاقت فرسا باعث شده تا شناگران پیامدهای ناگوار و خطرهای ناشی از بی احتیاطی را به جان بخرند.

اما قصه آلودگی دریا در مورد کودکان و نوجوانانی که بی خبر از همه خطرها در آب و ماسه‌های ساحلی به شنا و بازی سرگرم هستند، تلخ‌تر است، این درحالی است که به گفته پزشکان شنا در آب دریا درمانی بر بسیاری از دردهاست، طوری که تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به درمان بیماری‌های پوستی از جمله اگزما، کاهش درد و ناراحتی، آلرژی، مرطوب کننده پوست، بهبود جریان خون و از بین بردن سموم تنها بخشی از مزیت‌های بی شمار آن عنوان شده است.

سواحل آلوده و خالی از امکانات

شناگاه های بوشهر سنتی و فاقد امکانات اولیه است و همین شناگاه ها نیز بارها توسط مسئولان مربوطه به علت ورود فاضلاب شهری، خانگی و صنعتی غیر مجاز اعلام شده اما اقدامی برای برطرف کردن آلودگی‌ها صورت نگرفته است که این وضعیت برای شناگران در ساحل خطرناک است.

این بی توجهی به سلامت جوانان آن هم در مناطق جنوبی که شناگاه ها از محدود تفریح‌های آنها در فصل تابستان است مخاطرات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند.

آغاز پایش زیست محیطی سواحل خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پایش و آزمایش‌های زیست محیطی و میکروبی سواحل خلیج فارس در این استان از اواخر ماه گذشته آغاز شد.

فرهاد قلی نژاد افزود: در نخستین گام ۴۵ نقطه از سواحل استان بوشهر از جمله شناگاه ها برای انجام عملیات پایش مکان یابی شدند.

وی بیان کرد: با توجه به اتمام مرحله نقطه یابی در گام دوم پایش از شهرستان‌های شمالی آغاز و این روند تا شهرستان‌های جنوبی ادامه می‌یابد.

قلی نژاد ادامه داد: با توجه به ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری در برخی سواحل استان به خلیج فارس پایش محیط زیستی اعم از میکروبی و شیمیایی می‌تواند گامی مهم در جهت شناسایی هر چه دقیق‌تر سواحل باشد.

وی بیان کرد: این پایش در بازه‌های زمانی سه ماهه انجام و در قالب آن وضعیت شناگاه ها نیز مشخص و در صورت آلوده بودن آنها به شهرداری‌ها برای نصب پرچم‌های زرد اطلاع رسانی می‌شود.

قلی نژاد افزود: نوار ساحلی استان بوشهر از اهمیت خاص اکولوژیک برخوردار است که این مهم ایجاب می‌کند الزام‌های زیست محیطی آن با ظرافت و دقت خاصی دنبال شود.

وی گفت: در این ارتباط برای فعالیت واحدهای صنعتی در محدوده سواحل با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تمهیداتی ویژه ای اندیشیده شده است.

قلی نژاد ادامه داد: اسکله‌های استان بوشهر نیز از لحاظ پاکیزگی وضعیت خوبی ندارند که در این زمینه بزودی دوره‌های آموزشی ویژه صیادان و مالکان شناورها اجرایی می‌شود.

همه شناگاه های آقایان در بندر بوشهر آلوده و غیرمجاز اعلام شده است

معاونت خدمات شهری و اجرایی شهرداری بندر بوشهر گفت: همه شناگاه های شهر بوشهر غیر مجاز و با پرچم زرد رنگ مشخص شده است و پلاژ بانوان بوشهر تنها شناگاه مجاز این شهر است.

مهدی عالی پور افزود: هم اکنون شناگاه های غیر مجاز این شهر واقع در پارک‌های باسیدون، لیان، ریشهر و میدان تشریفات شهرداری بوشهر به عنوان شناگاه که با پرچم‌های زرد رنگ علامت گذاری شده است بصورت سنتی مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با وجود نبود نجات غریق سامانه‌های ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۳۷ شهرداری بوشهر مهیای کمک به فرایند امداد رسانی به شناگران در زمان وقوع حادثه است.

عالی پور ادامه داد: برخلاف شناگاه های سنتی شهر بوشهر پلاژ بانوان این شهر واقع در محله بهمنی از امکانات قابل قبولی برخوردار است.

وی افزود: مطالعات ایجاد پلاژ آقایان در پارک باسیدون انجام شده و اکنون در مرحله فراخوان برای جذب سرمایه گذار است.

عالی پور بیان کرد: انتظار می‌رود با احداث این پلاژ و ساماندهی فاضلاب‌های ورودی به دریا نیازمندی آقایان نیز در موضوع شناگاه و پلاژ برطرف شود.

۲۳ شناگاه مجاز در سواحل استان بوشهر شناسایی شده است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: استان بوشهر طولانی‌ترین ساحل را در حوزه خلیج فارس دارد که این مهم استفاده از ظرفیت‌های مختلف سواحل استان را بیش از پیش ضرورت بخشیده است.

عباس برزگر افزود: برخی از شناگاه‌های سواحل استان به صورت سنتی تعیین و آلودگی دارند که با برنامه ریزی صورت گرفته شناسایی شناگاه‌های مجاز آغاز شده است.

وی یادآور شد: در این راستا شناگاه‌های رسمی و مجاز با پرچم آبی علامت گذاری و و در این شناگاه‌ها امکانات لازم از قبیل نجات غریق، سرویس‌های بهداشتی، دوش آب برای استحمام مستقر می‌شود.

برزگر زاده یادآور شد: شناگاه‌هایی سالم و مجاز اعلام شده احداث پلاژهای ویژه آقایان و بانوان در سطح آن ضرورت دارد.

وی یادآور شد: در این زمینه تاکنون ۲۳ شناگاه مجاز در سواحل استان شناسایی و با پرچم آبی علامت گذاری می‌شوند و شناگاه های آلوده نیز باید با پرچم‌های زرد رنگ برای شهروندان اطلاع رسانی شود.

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=109446

نظـــرات شمـــا