کد خبر : 110295       تاریخ : 1398/06/09 15:25:19
کاهش تخلفات باراه اندازی سامانه الکترونیکی درگمرکات/مسئولیتی در قبال خودروهای شوتی نداربم/ترخیص خودروهای وارداتی در انتظار مصوبه دولت
ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر:

کاهش تخلفات باراه اندازی سامانه الکترونیکی درگمرکات/مسئولیتی در قبال خودروهای شوتی نداربم/ترخیص خودروهای وارداتی در انتظار مصوبه دولت

پیغام: ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر راه اندازی سامانه الکترونیکی گمرک را یکی از اقدامات در گمرک عنوان کرد و گفت: راه اندازی این سامانه، یکی از اتفاقات خوب در دولت در بحث شفاف سازی و کاهش تخلفات در گمرک بوده است

پیغام: مدیرکل گمرکات استان بوشهر  راه اندازی سامانه الکترونیکی گمرک را یکی از اقدامات در گمرک عنوان کرد و گفت:  راه اندازی این سامانه، یکی از اتفاقات خوب در دولت در بحث شفاف سازی و کاهش تخلفات در گمرک بوده است.

به گزارش «پیغام»، بهروز قره بیگی در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در گمرک 14 رویه وجود دارد که با ابزار دستی غیر قابل رویت بود، به همین منظور و برای کاهش تخلفات و شفاف سازی به سمت الکترونیکی شدن پیش رفتیم که این یکی از اقدامات خوب در گمرکات کشور در دولت تدبیر و امید بوده است.

وی درادامه با بیان این که در سال های 96و97 شاهد افزایش راه اندازی سامانه جامع در سطح گمرکات کشور بوده ایم، گفت:  با ایجاد این سامانه، همانند اتاق شیشه ای هستیم که همه دستگاه ها می توانند به طور شفاف ما را بینند و برکار ما نظارت کنند و این اقدام مهم کمک شایانی به شفاف سازی و کاهش تخلفات در گمرکات کرده است.

قره بیگی با اشاره به صادرات  از گمرکات استان بوشهر اظهار داشت:  در پنج ماه نخست امسال صادرات با احتساب میعانات گازی حدود 11 میلیون و 501 هزار تن  کالا به ارزش 4 میلیارد و 7 میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.

وی در ادامه  با شاره به صادرات بدون احتساب میعانات گازی، افزود: در مدت یاد شده، بالغ بر 10میلیون و 600 هزار تن  کالا به ارزش 3 میلیارد و 539 میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است که  نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد  از لحاظ وزنی افزایش داشته است.

قره بیگی، محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی، سیمان و کلینکر، انواع محصولات کشاورزی و آبزیان را از عمده ترین  کالای صادر شده از گمرکات استان عنوان کرد وگفت: کشورهای چین، امارات متحده عربی،کره جنوبی،برزیل،عراق،ترکیه، هند، قطر و پاکستان مقصد کالاهای صادراتی گمرکات استان بوشهربوده است.

ناظر گمرکات استان بوشهر همچنین اشاره ای به کالاهایی  وارداتی از گمرکات استان داشت و اذعان کرد: درپنج ماه ابتدایی امسال،178 هزار تن کالا به ارزش 432 میلیون دلار از گمرکات استان به کشور وارد شده است.

وی، کره، لاستیک، چای سیاه،خودرو سواری، موز،یراق آلات،قطعات خودرو، تخمه آفتابگردان و مبدل حرارتی را از عمده ترین کالاهای وارداتی عنوان کرد و از کشورهای چین، امارات متحده عربی، نیوزلند،هند، فیلیپین، سری لانگا، فرانسه، ایتالیا، تایوان و کره جنوبی به عنوان کشورهای مبدا کالاهای وارداتی گمرکات استان بوشهر نام برد.

قره بیگی در ادامه با بیان این که در بحث کالاهای اساسی و استراتژیک نه تنها با کاهش مواجه نبودیم بلکه افزایش هم داشته ایم، گفت:  با توجه  به تحریم های ظالمانه ای که به کشور وارد شده و با افزایش تولیدات داخلی در کشور خوشبختانه در بخش کالاهای اساسی و مصرفی مردم با کمبود کالا مواجه نشده ایم.

وی  در ادامه سخنانش به درآمدهای وصولی گمرکات استان اشاره کرد واظهار داشت: در بخش درآمدهای وصولی در چهار ماه نخست امسال با کاهش مواجه بودیم اما با ورود به ماه پنجم سال جاری (مردادماه ) درآمدها در استان افزایش یافت  به طوری که در این مدت 5 میلیاردو 500 هزار ریال درآمد وصول شده  که نسبت به مدت مشابه سال قبل4 درصد افزایش داشته است.

مدیر کل گمرکات استان بوشهر با بیان این که گمرک در بحث مبارزه با قاچاق رتبه برتر بین المللی را کسب کرده است، افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دولت و انجام اقداماتی نظیر، حذف پروانه سبز گمرکی در تمام رویه ها، استعلام الکترونیکی پروانه ها، صدور مجوزها در بستر سامانه جامع، ضمانت ها و بیمه نامه های گمرکی به شکل الکترونیک، تبادل بانکی به شکل الکترونیک و همکاری با دستگاه های نظارتی دلیل این برتری بوده است.

قره‌بیگی  در خصوص کشفیات کالاهای قاچاق در گمرکات استان بوشهر گفت: مشروبات الکلی، سم‌های کشاورزی، مواد محترقه، پودر نیروزا و آب‌میوه تاریخ گذشته از عمده ترین کالاهای غیرقانونی کشف‌شده در سطح گمرکات استان بوشهر بوده است.

وی در ادامه از تسهیلا ت 18 درصدی به فعالان اقتصادی مجاز خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی که از ممیزی گمرک عبور کنند گمرک به این فعالان اقتصادی، تسهیلاتی از جمله رسیدگی خارج از نوبت و اخذ عوارض به صورت نسیه  داده می شود که در استان بوشهر تاکنون دو فعال اقتصادی در این مورد مجوز گرفته اند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص  مشکلاتی که  خودروهای شوتی حامل کالای های قاچاق  در جاده های استان برای مردم ایجاد کردند، گفت: خورودهای شوتی یکی از موضوعات کلان کشوری است و خاص بوشهر نیست  و به گمرکات ربطی ندارد و در خارج از گمرکات اتفاق می افتد،اختیارت گمرک در حد چهار دیواری است که در اختیار دارد و مسئولیتی در قبال خودروهای شوتی ندارد.

قره بیگی درباره واگذاری گمرکات کوچک در سطح استان گفت: بر اساس مصوبه دولت واگذاری گمرکات کوچک در استان در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا، با اداره بنادر و دریانوری استان در تعامل هستیم  که گمرکات  کوچک را به  اداره بنادر واگذار کنیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ابطال کارت بازرگانی تجار از سوی گمرک، گفت:  گمرک  مسئول ابطال کارت بازرگانی تجار نیست چرا که کارت بازرگانی تجار از سوی اتاق بازرگانی صادر واز سوی  وزارت صنعت و معدن تایید می شود، اگر کارتی که تجار با آن کالا وارد می کنند از نظر تاریخ مشکل داشته باشد و نیازمند تمدید باشد جلوی آن گرفته می شود.

مدیر کل گمرکات استان بوشهر در پاسخ به سوالی درباره خودروهای ترخیص نشده در گمرکات استان بوشهر گفت: تاکنون 580 خودرو از گمرکات استان بوشهر تا تاریخ 16تیرماه جاری در مهلت قانونی که دولت بر اساس مجوز شورای عالی اقتصاد مصوبه کرده بود، ترخیص شدند.

وی در ادامه بیان داشت: هم اکنون 1100 خودرو ترخیص نشده در گمرکات استان وجود دارد که تعدادی از آنها دارای پرونده قضایی هستند  و تعدادی در انتظار مجوز شورای عالی هماهنگی اقتصادی است که در صورت تمدید مهلت این مجوز این خوروها ترخیص  خواهند شد.

 


 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=110295

نظـــرات شمـــا