کد خبر : 110298       تاریخ : 1398/06/10 09:41:12
برگزاری 40 برنامه ویژه محرم و دفاع مقدس در بوشهر/ سازمان یک میلیارد و 500 میلیون تومان بدهی دارد
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر:

برگزاری 40 برنامه ویژه محرم و دفاع مقدس در بوشهر/ سازمان یک میلیارد و 500 میلیون تومان بدهی دارد

پیغام: رئیس سازمان فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندر بوشهر ویژه برنامه های ماه محرم ، صفر و هفته گرامیداشت دفاع مقدس را اعلام کرد.

به گزارش «پیغام»، محمد صادق سعیدی در نشست با خبرنگاران به تشریح ویژه برنامه ایام محرم و صفر پرداخت و اظهار داشت: کاروان استقبال از ماه محرم با عنوان « محرم ماه شور و شعور حسینی» در شب اول محرم ( شنبه شب) در شهر بوشهر برگزار می شود.

وی در ادامه  به احداث دو موکب حسینی با عنوان« خدام حسینی» و « عشاق حسینی» در میدان امام و میدان انقلاب در شهر بوشهر خبر داد و افزود: مراکز نذر فرهنگی  و غرفه های عرضه محصولات صوتی و فرهنگی مر بوط به ایام محرم و  همچنین  قرائت زیارت عاشوراز اول  تا 13 محرم و دهه آخر ماه صفر در این دو موکب برگزار می شود.

سعیدی با بیان این که تکیه هنرمندان با عنوان معرفت حسینی از 11 محرم تا 15 ایجاد می شود، اضافه کرد: در این  تکیه های برنامه های مختلف هنری در سوگ حماسی حسینی با عنوان« در سوگ آفتاب» به همراه تجلیل از هنرمندان آیینی و انقلابی با مشارکت جامعه بسیج هنرمندان برگزار می گردد.

وی با اشاره به  اجرای پرده خوانی واقعه عاشورا که یکی ازسنت هایی قدیمی است که سال ها در بوشهر فراموش شده در ایام محرم  خبر داد و بیان داشت: این برنامه  در دهه اول محرم و دهه آخرماه صفر توسط پرده خوانان برجسته کشوری همراه با برگزاری کارگاه های آموزشی پرده خوانی در سطح شهر بوشهر برگزار می شود.

سعیدی تجمع هیات های مذهبی در تاسوعا و عاشورای حسینی در دو منطقه محلات جنوبی و مرکزی، پیاده روی نمادین اربعین با عنوان جاماندگان اربعین حسینی، مراسم شام غریبان اهل بیت حسینی در گلزار شهدا و امامزاده عبدالمهیمن با مشارکت هیات های مذهبی و همچنین مراسم گرامی داشت شب شهادت امام سجاد(ع) و شب سوم شهادت امام حسین(ع) در امامزاده عبدالمهیمن را بخشی از برنامه های این سازمان در ایام محرم برشمرد.

وی همچنین در ادامه، ساخت ونصب المان های عاشورایی در میادین سطح شهر و فضاسازی شهر،نمایشگاه عکس، پوستر، نقاشی بر روی پرتابل ها و سازه های تبلیغاتی در سطح شهر با دعوت از هنرمندان رشته های مختلف، برگزاری نمایشگاه اینفوگرافیک روز شمار وقایع محرم در مدارس و حسینیه ها را از دیگر برنامه هایی عنوان کرد که در این ایام برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین فیلم کوتاه با عنوان «معرفت عشق» با محوریت گفتگو پیرامون ثاثیرات مثبتی که عزاداری های حسینی در زندگی افراد داشته است و همچنین فیلم های کوتاه از این دست در خصوص معرفی و شناخت جلوه های معرفتی حماسه حسینی جهت انتشار در فضای مجازی  تولید خواهد شد.

سعیدی  با اشاره به اجرای برنامه های «شب های عطرعاشقی»در این ایام گفت: برنامه های مختلف مذهبی، آیینی، مقتل خوانی، سخنرانی مذهبی، مداحی، پخش فیلم ها و کلیپ های عاشورایی، گفتگو با بانیان ومداحان، قرائت زیارت عاشورا، مسابقات فرهنگی، نمایشگاه واقع نگاری تاریخ قیام حسینی و غرفه های کودک به مدت 6 شب در قالب این برنامه در میدان انقلاب  از 7  تا 12 محرم و همچنین 3 شب در دهه آخر ماه صفر به اجرا در خواهدآمد.

وی با بیان این که همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در دهه آخر ماه صفر برگزار می شود، گفت: در همین راستا نیز همایشی برای تجلیل از خادمان و مداحان زن در دهه آخر ماه صفر برگزار خواهد شد.

به گفته سعیدی،برگزاری ویژه برنامه های کودکان در قالب مسابقه نقاشی، قصه گویی خلاق، مسابقه خاطره نویسی به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با سیره و زندگی اهل بیت و آیین های عاشورایی با مشارکت کانون فرهنگی شهدای مدافع حرم و خانه های تولید و همچنین تولید کتاب گویا در حوزه ارزش های قیام حسینی و در حوزه ادبیات کودک با مضامین شناخت زندگی اهل بیت از جمله برنامه های است که سازمان برای کودکان درایام محرم برگزار می کند.

وی با اشاره به برگزاری آیین احیای شب عاشورا با عنوان« مناجات قدسیان» افزود: در این آیین برنامه هایی همچون قرائت قران کریم، ذکر و پامبری، قرائت زیارت عاشورا، مرثیه سرایی، مداحی و شروه خوانی در گلزار شهدا و امامزاده عبدالمهیمن اجرا خواهد شد.

سعیدی  از تولید فیلم مستند بخشو با صدای ماندگار جهان بخش کردی زاده خبر داد و بیان داشت: در همین زمینه  یادواره زنده یاد جهان بخش کردی زاده با همراهی خانواده آن زنده یاد در ایام محرم برگزار می شود و قرار است این یادواره به صورت سالیانه  برگزار شود.

وی مسابقه عکس سربازان کوچک امام حسین(ع) ،توزیع اقلام سیاه پوشی میان هیات های مذهبی،اجرای آواها ونواحی ها موسیقی آیین مذهب در اربعین حسینی، تولید سه قطعه موسیقیایی ویژه مداحی با عنوان آلبوم ماه حسین ، اجرای برنامه های فرهنگی ویژه ماه محرم و صفر در خانه های فرهنگ آیت الله ازدیگر برنامه های محرم امسال عنوان کرد.

برگزاری ویژه برنامه هفته دفاع مقدس 

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بوشهردر ادامه به برنامه های هفته گرامیداشت دفاع مقدس اشاره کرد و بیان داشت: همایش تجلیل از خانواده شهدای نوجوان و یادواره شهدای نوجوان به یاد حضرت علی اکبر(ع) و حضرت قاسم(ع) با حضور مداحان برجسته کشوری در هفته دفاع مقدس برگزار می شود.

وی اجرای طرح هم عهدی با شهداء، نقاشی و گرافیک شهری بر روی دیوارها،ساخت تندیس های نمادین رزمندگان در میادین بسیج وشهید بشکوه و فضا سازی متناسب با هفته دفاع مقدس از دیگر برنامه این ایام می باشد.

بودجه 8.5 میلیاردی سازمان فرهنگی شهرداری بوشهر

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اعتبارات فرهنگی سازمان فرهنگی اشاره کرد و بیان داشت: در بهمن ماه سال گذشته بودجه پیشنهادی را به شورای شهر تحویل دادیم که حدود  8.5 میلیارد تومان بودجه مصوب شد که از این میزان 2 میلیارد تومان در تعهد سازمان و 6.5 میلیارد تومان از محل کمک های بلاعوض شهرداری باید تامین شود بر همین اساس شهرداری باید ماهیانه 530 میلیون تومان به سازمان تخصیص دهد.
سعیدی با بیان این که سازمان برنامه 6 ماه اول سال را تدوین و به شهرداری و شورای شهر تحویل داده است،گفت: تا پایان شش ماه اول سال جاری  پرداختی شهرداری بوشهر به سازمان 800 میلیون تومان بوده است که از این میزان 500 میلیون تومان صرف هزینه جاری و حقوق و دستمزد شده است.

وی با بیان این که تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون تومان بودجه محقق شده است، گفت: درحالی که براساس بودجه مصوب شده باید در شش ماه سالجاری چهار میلیارد تومان تخصیص می‌یافت اما فقط 20 درصد بودجه وصول شده است.

این مقام مسئول به بدهی سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری بوشهراشاره کردو بیان داشت:مجموع بدهی های سازمان یک میلیارد و 500 میلیون تومان است که  بخشی از این بدهی ها مربوط به دوره مدیریت قبلی است که تا به امروز فقط 30 درصد  بدهی ها پرداخت شده است.

سعیدی با بیان این که بیشتر هزینه های سازمان دربحث تبلیغات محیطی  متمرکز شده است،اظهار داشت: بنری که در سال گذشته متری 4500 چاپ می کردند امروزه  به 20000 تومان افزایش یافته است.

وی درادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از دستگاه هایی که متولی فضا سازی و تبلیغات و کار فرهنگی هستند کنار کشیده اند واین مسئولیت  به دوش سازمان فرهنگی افتاده به طوری که سالانه حدود 800 میلیون تومان هزینه چاپ فضا سازی شهری  می شود.

رئیس سازمان فرهنگی شهرداری  اذعان داشت: انتظار داریم شهرداری از سازمان شهرداری در تامین بودجه حمایت کند چرا که خیلی از برنامه های زیر ساختی و فرهنگی که نیاز است در شهر اجرا شود نیازمند تامین اعتباراست .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=110298

نظـــرات شمـــا