کد خبر : 110450       تاریخ : 1398/06/24 08:57:15
آموزش فنی و حرفه‌ای، امری ضروری در اشتغال پایدار

آموزش فنی و حرفه‌ای، امری ضروری در اشتغال پایدار

آموزش فنی و حرفه ای از ارکان مهم و اساسی برای ورود افراد به بازار کار و دستیابی به شغل های پایدار و باثبات محسوب می شود تا انسان ها بتوانند به عنوان نیروهای خلاق و کارآمد در توسعه و پیشرفت کشور نقشی اثرگذار بر عهده گیرند.

* ابراهیم حسینی 

سالهای متمادی است که می شنویم بیش از ۸۰ درصد جویندگان کار فاقد مهارت هستند و این موضوع یکی از مشکلات عمده بازار کار کشور است.

تردیدی نیست که یکی از دلایل گسترش بی حد و اندازه دانشگاه های کشور در سالهای اخیر، برای به تاخیر انداختن حضور جویندگان کار در بازار کار کشور است. اما حاصل این همه رشد، نرخ بیکاری ۴۰ درصدی فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

براستی اگر براساس نیاز بازار کار و بر اساس ظرفیت های منطقه ای، دانشگاه های کشور توسعه می یافت، هم اکنون با نرخ بیشتر بیکاری دانش آموختگان مواجه بودیم؟

هم اکنون بیش از ۵۰‌ درصد از مهارت جویان کشور که به مراکز فنی و حرفه ای مراجعه می‌کنند، فارغ التحصیل دانشگاهی هستند؛ به عبارتی این میزان مراجعه کننده نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با آموزشی کوتاه مدت می توانند به کار مشغول شوند.

اکنون حجم عظیمی از نیروی کار در کشور آماده به کار هستند که به گفته مرکز آمار ایران به حدود 5 میلیون نفر می‌رسند و طبق آمارهای غیررسمی این تعداد به 7 میلیون نفر هم بالغ می شوند که باید جذب چرخه تولید شوند؛ این در حالی است که بسیاری از دانش آموختگان ایرانی وقتی از ایران مهاجرت می‌کنند طی آموزشی کوتاه مدت جذب بازار کار کشورهای توسعه یافته می شوند. این جوانان همان افرادی هستند که در ایران مدام با درهای بسته واحدهای اقتصادی مواجه می شدند.

در صورتی که ساختار اقتصادی کشور مناسب جذب نیروی کار باشد، چه بسا جوانان ترجیح می دهند به جای هزینه‌های گزاف دانشگاه از طریق دوره‌های کوتاه مدت جذب بازار کار شوند.همانگونه که در سال های قبل با اجرای طرح استاد شاگردی یا طرح کارد دانش آموزان مدارس این مهم محقق می شد.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته افراد پس از طی آموزش های کوتاه مدت مهارت وارد بازار کار کشورشان می شوند و این در حالی است که دستمزد دریافتی آنان به گونه ای است که می تواند معیشت آنها را تامین کند.

آموزش فنی و حرفه ای از ارکان مهم و اساسی برای ورود افراد به بازار کار و دستیابی به شغل های پایدار و باثبات محسوب می شود تا انسان ها بتوانند به عنوان نیروهای خلاق و کارآمد در توسعه و پیشرفت کشور نقشی اثرگذار بر عهده گیرند.

مهارت و فناوری یکی از عامل های اصلی رشد و توسعه اقتصاد پایدار در کشورها به شمار می رود. به همین منظور آموزش‌های فنی و حرفه ای، نقش مهمی را در افزایش اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده بهینه از فرصت ها و افزایش کارایی اقتصاد مقاومتی در درون جامعه بر عهده دارد. بر این پایه سازمان بین المللی کار آموزش های مهارتی را به عنوان یکی از پایه های اساسی فعالیت خویش قرار داده است و همواره آن را به دیگر کشورها توصیه می کند و گواهینامه مهارت این سازمان در همه کشور های عضور سازمان بین الملی کار قابیلت ترجمه و اشتغال به کار دارد.

جوانان با فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه ای در واقع نیروی خلاقیت و کاربردی خود را در یک فضای رقابتی در مسیر خدمت به مردم به کار می گیرند. این آموزش های مهارتی زمینه ساز ایجاد حرفه های با ثبات است و از پدید آمدن شغل های کاذب و ناپایدار که توسعه همه جانبه کشور را هدف قرار می‌دهد و سبب آسیب‌های مختلف اجتماعی می شود، جلوگیری به عمل می آورد.

آموزش های فنی و حرفه‌ای، افراد را با توجه به شرایط اقتصادی جامعه آماده ورود به بازار کار می کند و بدین شکل مهارت‌های عمومی بازار کار و صنعت را مورد توجه قرار می دهد و کارایی افراد را با توجه به تغییرات تکنولوژیکی به روز می کند.

افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارت های تخصصی در زمینه های مختلف می توانند در شغل های مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین برطرف کننده نیاز اصلی کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه باشند.

در جهان در حال تغییر و تحول و پیشرفت، کشورها و سازمان هایی موفق هستند که بتوانند بین منابع کمیاب و سرمایه های موجود و امکانات در دسترس با قابلیت های مدیریت و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار کنند.

کارآفرینی به عنوان پدیده نوین در اقتصاد، نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است و کارآفرینی محقق نمی شود جزء با فراگیری مهارت و فنی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای.

این مقوله مهم در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه نقش کلیدی داشته و به عبارت دیگر در یک اقتصاد پویا، ایده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر بوده و این کارآفرین مهارت آموخته است که الگویی برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید را به ارمغان می آورد.

گسترش آموزش ها و مهارت های فنی و حرفه ای و نیاز به افراد کارآفرین از اولویت و اهمیت فراوانی برخوردار است. به همین دلیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور آموزش های فنی و تخصصی در سال ۱۳۵۹ از صندوق کارآموزی به سازمان آموزش فنی و حرفه ای تغییر نام داده و به عنوان یکی از معاونت های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی  فعالیت های آموزشی خود را در دو بخش دولتی و غیردولتی به مرحله اجرا درآورد.

از این سازمان انتظار می‌رود که با آموزش های مهارتی و تخصصی خود بتواند با ارتقای دانش و مهارت های افراد، سهم عمده ای را در کاهش بیکاری در جامعه ایفا و به توسعه اقتصادی و اجتماعی کمک کند که این آموزش ها علاوه بر جنبه اقتصادی در بهبود فضای کسب و کار و تغییرات مثبت اجتماعی و فرهنگی هم تاثیرگذار خواهد بود.

در عین حال باید گفت نبود آموزش های فنی و حرفه ای و کارآفرینی در جامعه پیامدهای منفی را به دنبال دارد که گسترش مدرک گرایی یکی از نتیجه های آن محسوب می شود. زیرا افراد پس از فارغ التحصیلی ازدانشگاه شغل مناسب خودرا پیدا نمی‌کنند،ولی آموزش های فنی و حرفه ای بر اساس نیاز بازار کار و ظرفیت های منطقه ای در هر استان،شهرستان و بخشی اجرا می شود.

 

*مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه استان بوشهر

یک جامعه برای به حرکت درآوردن چرخ های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی بایستی با استفاده از آموزش، خلاقیت را در جنبه های مختلف علمی و پژوهشی شکوفا سازد، از این رو توسعه فرهنگ کارآفرینی و اهمیت و نیاز به تمامی حرفه‌ها باید در چارچوب آموزش های تخصصی گوناگون دیده شود،چون جامعه بدون فرد ماهر و آچار بدست روند رو به رشد ضعیفی خواهد داشت،لذا توسعه آموزش های مهارتی امری مهم و ضروری است.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=110450

نظـــرات شمـــا