کد خبر : 117522       تاریخ : 1399/06/20 21:46
به بهانه سالروز نخستين قانون وكالت

به بهانه سالروز نخستين قانون وكالت

رسول سعادت نیا وکیل پایه یک دادگستری طی یاداشتی ضمن گزارش تصویری از چهاردهمین دوره آزمون اختبار کارآموزی وکلای دادگستری به سالروز نخستین قانون وکالت پرداخته است در این یاداشت آمده است:در پي تشكيل و افتتاح نهاد كانون وكلاي دادگستري در ٢٠ آبان ماه ١٣٠٩ كه به دعوت وزير عداليه علي اكبرخان داور بنا نهاد شد نخستين قانون وكالت نيز در ٢٠ شهريور ١٣١٤ به تصويب مجلس رسید...

در پي تشكيل و افتتاح نهاد كانون وكلاي دادگستري در ٢٠ آبان ماه ١٣٠٩ كه به دعوت وزير عداليه علي اكبرخان داور بنا نهاد شد نخستين قانون وكالت نيز در ٢٠ شهريور ١٣١٤ به تصويب مجلس رسید.

  به موجب ماده ١٧اين قانون ،كانون وكلا موسسه اي است ملي و داراي شخصيت حقوقي كه از حيث نظامات تابع وزارت عدليه ، و از نظر عوايد و مخارج مستقل مي بود. بر اساس ماده ١٩آن قانون اداره امور كانون از طريق هيات مديره منتخب وكلاء به عمل مي آمد كه البته هرچند بر اساس مقرارت مريوطه دو انتخابات در ٢٠اسفند ١٣١٤و٢٧ارديبهشت ١٣١٥ برگزار شد اما هر دو انتخابات توسط وزارت دادگستري باطل اعلام شد.

اين قانون سرانجام با تصويب قانون جديد وكالت در ٢٥بهمن ١٣١٥ نسخ و جاي خود را به قانون جديد وکالت سپرد. قانون جديد تقريبا تكرار همان قانون قبل بود با اين تفاوت اساسي كه در ماده ٢٠ و ٢١ اين قانون، حق انتخاب اعضاي هيات مديره كانون از وكلاء سلب و در اختيار وزير عداليه گذاشته شده بود از طرفي بر اساس ماده 21  رئيس كانون ممكن بود از مستخدمين قضايي يا اداري وزارت عدليه انتخاب بشود.

يادمان باشد؛  قانون وكالت مصوب ١٣١٥نخستين اقدام رسمي در زمينه ايجادكانون وكلا با شخصيت حقوقي ناشي از قانون خاص با تفويض اختيارات محدود و استقلال نسبي بود.كه بر اساس آن در ٢٦ اسفند١٣١٦ احمد متين دفتري وزیر عدلیه وقت ، كانون وكلا را افتتاح و هيات مديره آن را تعين كرد و رياست كانون را نيز شخصا عهده دار شد.

هرچند وزير عدليه براي حفط بي طرفي در انتخاب اعضاي هيات مديره، متوسل به قاعده قرعه شد و از ميان ٣٦ نفر از وكلاي درجه يك ١٨نفر را به عنوان اعضاي اصلي و علي البدل را انتخاب نمود اما اين مهم اساسا با خواست اصلي وكلاي دادگستري در جهت استقلال كامل نهاد وكالت برآورده نمی کرد. وکلای دادگستری با تبین جایگاه نهاد وکالت در سیستم قضائی دنیا و ضرورت استقلال آن در جهت دادرسی عادلانه ، با تهیه و تنظیم لایحه ای پیشنهادی خود را از طریق وزیر عدلیه که در واقع رئیس کانون نیز می بود به نخست وزیر تقدیم و دولت مصدق با توجه به اختیارات خاصی که در آن زمان  بصورت موقت از سوی مجلس گرفته بود در تاريخ ٧اسفند ١٣٣١ لايحه پيشنهادي كانون وكلا با عنوان «لايحه استقلال كانون وكلاء» را تصويب نمود.

و اما گام هاي سترگ ديروز برداشت شد و از سال ١٣٣١ تا به امروز كانون هاي وكلاي دادگستري مستقل از حاكميت به خدمات حقوقي مي پردازند. خدماتی که هیچگونه بار مالی بر دوش حاکمیت قرار نمی دهد بلکه با جذب فارغ التحصیلان حقوق در گستره ی وکالت   خدمات بی بدیلی را به جامعه ارزانی می کند . که از آن جمله می توان به خدماتي از قبيل پذيرش وكالت معاضدتي و تسخيري قشر آسب پذير، نظارت بر عملكرد وكلاء، پرورش وكيل.. یاد نمود.

 از آن روي كه در ايام سخت كرونايي وظيفه سترگي آموزش و پرورش وكيل همچنان سایر خدمای که بر عهده نهاد مستقل وکالت است تعطیل بردار نیست جا دارد از تمامي كوشندگان گستره نهاد وكالت بويژه همكاران ارجمندم در كانون وكلاي دادگستري استان بوشهر كه به اين مهم مي پردازند خسته نباشي و خداقوت عرض كنم.

عزيزاني كه در اين ايام سخت كرونايي به انجام تكاليف نهاد وكالت مي پردازند شايد بي مناسبت نباشد كه در همین جا به آزمون اختباری در سه رزو پایانی این هفته در حال انجام است اشاره شود. آری همين لحظه كه در حال نگاشتن اين متن هستم ٦1 نفر از كارآموزان وكلاي دادگستري استان بوشهر در حال گذراندن آزمون اختباركتبي هستند. آزموني كه از ديروز ١٩شهريور آغاز شد و همچنان در حال انجام است آزمونی که در چهار نوبت صبح و بعد از ظهر به مدت(900 دقیقه) 15 ساعت کتبی آن به طول انجامید که اگر بخواهیم این مدت را بر اساس هر نفر محاسبه کنیم 915 نفرساعت زمان به خود اختصاص داده است. همچنین آزمون شفاهی اختبار نیز فردا  ٢١ شهريور برگزار خواهد شد. این آزمون در واقع بعد از ١٨ماه دوره كارآموزي،از پذيرفتگان آزمون كارآموزي ،از طريق كميسيون كارآموزي نهاد وكالت از كارآموزان گرفته مي شود و كارآموزان بعد از قبول شدن در این آزمون كتبي و شفاهي ، با اقامه سوگند، موفق به دريافت پروانه وكالت پايه يك دادگستري خواهند شد. وظائف کارآموزان در دوره کارآموزی خود حکایتی مفصل است که می طلبد در زمانی دیگر به آن پرداخته شود.  ( گزارش تصویری چهاردهمین دوره آزمون اختبارکانون وکلای دادگستری استان بوشهر)

ناگفته نماند کانون وکلای دادگستری استان بوشهر در سال 1387 از کانون وکلای دادگستری فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد جدا شد و تا کنون  طی سیزده دوره گذشته ، بالغ بر 700 وکیل پایه یک دادگستری پرورش داده که در استان بوشهر در حال خدمت رسانی حقوقی به جامعه می باشند. امید آنکه همواره قدردان این نهاد کهن بنیاد بوده و با معرفی جایگاه واقعی آن در دادرسی عادلانه و نظام قضائی کشور به تحکیم استقلال آن کمک نمائیم.

ادامه گزارش تصویری را اینجا دنبال کنید


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=117522

نظـــرات شمـــا