کد خبر : 117777       تاریخ : 1399/07/05 10:36:04
هشدار پلیس فتا درباره خرید و فروش فلزیاب و گنج‌یاب در فضای مجازی

هشدار پلیس فتا درباره خرید و فروش فلزیاب و گنج‌یاب در فضای مجازی

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه تبلیغ، خرید و فروش فلزیاب در فضای مجازی بدون اخذ مجوز ممنوع است، توضیحاتی درباره سایت‌های شرط‌بندی و قمار ارائه کرد.

به گزارش «پیغام»؛ «سرهنگ2 علی محمد رجبی» رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با ایلنا درباره تبلیغ، خرید و فروش انواع فلزیاب و گنج‌یاب در سایت‌ها و کانال‌های مختلف در فضای مجازی گفت: استفاده از فلزیاب فقط برای افرادی که از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز دارند، مجاز است.

وی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت‌، خرید و فروش‌، نگهداری‌، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب ادامه داد: خرید، فروش‌، نگهداری و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی کشور است‌ و فروشندگان مکلفند؛ دستگاه‌های یاد شده را فقط به اشخاصی که مجوز خرید از وزارت مربوطه را دریافت کرده‌اند، بفروشند و نسخه‌ای از برگ فروش را مشتمل بر مشخصات خریدار و مشخصات فنی‌دستگاه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه تاکنون به برخی سایت‌ها و کانال‌های رسمی کشور تذکراتی در خصوص تبلیغ بدون اخذ مجوز این نوع وسایل داده شده است، تصریح کرد: پلیس فتا به صورت مداوم سایت‌ها و صفحات مجازی را رصد کرده و در صورت مشاهده تبلیغات انواع فلزیاب و گنج یاب در سایت‌ها و صفحات مجازی با توجه به اینکه این نوع تبلیغات ممنوع است، تذکرات لازم به آنها داده خواهد شد.

سرهنگ رجبی همچنین درباره فعالیت‌ سایت‌های شرط‌بندی و قمار گفت: گردانندگان اصلی سایت‌های قمار در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و خیلی از آنها برای ما شناخته شده‌اند و از سوی پلیس بین‌الملل تحت تعقیب هستند، اما در کشوری که فعالیت می‌کنند، این موضوع جرم‌انگاری نشده است.

وی ادامه داد: به طور مثال فردی در یک کشور دیگر و در قالب یک شرکت تجاری اقدام به راه‌اندازی سایت قمار و شرط بندی می‌کند، ولی بازار هدف او کشور ما است. این موضوع برخورد با این حوزه را بسیار سخت و پیچیده کرده است.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: در این خصوص دو راهکار مهم داریم، اولین راهکار مسدودسازی این نوع سایت‌ها است، در این زمینه پلیس فتا به صورت ۲۴ ساعته با کمک مردم و همکاری دادستانی کشور و رصد فضای مجازی سایت‌های قمار را شناسایی و به سرعت مسدود می‌کند. همچنین هموطنان عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت https://internet.ir/shekayat/gambling در بخش شکایت‌ها، ثبت سامانه قمار موارد خود را اعلام کنند.

سرهنگ رجبی تصریح کرد: راهکار دوم این است که جریان و گردش مالی این افراد را متوقف کنیم. البته این سایت‌ها کانال مستقیم مالی ندارند، بلکه از کارت‌های بانکی اجاره‌ای استفاده می‌کنند و برخی از افراد از روی ناآگاهی و یا طمع با این سایت‌ها همکاری می‌کنند، به طور مثال در یک شهرستان کوچک یک خانواده ۳۵ کارت را در اختیار گردانندگان این سایت‌ها قرار داده بود که البته به غیر از پسر جوان خانواده مابقی اعضاء اطلاعی از موضوع نداشتند.

وی تاکید کرد: برای برخورد با این نوع سایت‌ها ما نیازمند یک عزم ملی هستیم و لازم است بانک مرکزی نیز در این زمینه ورود کرده و با ایجاد سازوکار تشخیص و شناسایی فعالیت‌های مجرمانه در شبکه بانکی بیشتر به ما کمک کند، کما اینکه در حال حاضر هماهنگی خوبی بین پلیس، دستگاه قضایی و بانک مرکزی وجود دارد.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه در سال جدید تلاش خود را برای برخورد با این سایت‌ها مضاعف کرده‌ایم، گفت: به هر حال برخورد با حوزه قمار و شرط‌بندی که یکی از دغدغه‌های اصلی ما است، فقط کار پلیس فتا نیست و اقدامات پلیس فتا در این حوزه به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد و نیاز داریم همه دستگاه‌های کشور به ما کمک کنند و امیدواریم مانند اتفاقی که در ایجاد رمز پویا افتاد، یک عزم ملی در این زمینه شکل بگیرد.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=117777

نظـــرات شمـــا