کد خبر : 120645       تاریخ : 1399/08/28 10:55:26
دانش ‌آموزی از شاد، در

دانش ‌آموزی از شاد، در "تل نوشاد"

شیوع بیماری کووید ۱۹ و مجازی شدن فعالیت‌های آموزشی مدارس زیرساخت‌های اینترنت روستایی و شهری را به کانون توجه آورده، زیر ساختی که فراهم بودن و نبودن آن با تحصیل مطلوب در روزگار کرونا گره خورده‌است.

به گزارش «پیغام» به نقل از ایرنا؛ آغاز مهر تحصیلی در فضای مجازی اهمیت تکمیل و تقویت زیرساخت اینترنت پر سرعت در کشور را نشان داد زیرا این بستر به وسعت هزاران مدرسه و دانشگاه برای آموزش در روزهای شیوع کرونا  نقش آفرینی کرد.

در این شرایط روزانه شاهد انتشار اخبار و تصاویری هستیم که دشواری کودکان و جوانان منطقه شهری یا روستایی خاص در دستیابی به اینترنت برای تحصیل را به نمایش می‌گذارد، عکس‌هایی که گاه از فراز کوه‌ها و تپه‌ها و گاه از خیابان‌ها و پشت دیوار خانه‌ها برداشته می‌شوند تا پرچم مطالبه‌گری ‌شوند.

چندی پیش تصویر و نوشته‌ای از روستاهای تل حاج نوشاد و قلعه کهنه شهرستان جم بوشهر منتشر شد که ۶ دانش‌آموز را با لباس فرم مدرسه در خیابان نشان می‌داد و زیر آن نوشته شده بود: «دردسر دانش‌آموزان جمی؛ دانش آموزان روستای تل حاجی نوشاد و قلعه کهنه شهرستان جم استان بوشهر به دلیل آنتن دهی ضعیف تلفن همراه برای حضور در برنامه شاد آواره خیابان‌ها هستند! کسی هم پاسخگو نیست».

این عکس و نوشتار مربوط به آن، بهانه‌ای شد تا در گفت و گو با مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر به بررسی زیر ساخت‌های اینترنت در روستاهای استان بوشهر بپردازیم.

دسترسی به اینترنت برای ۳۸۲ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت فراهم است

علی سملیان در ابتدا در باره اینترنت روستای تل حاجی نوشاد گفت: اعزام تیم فنی به تل حاجی نوشاد و بررسی اینترنت این روستا  نشان داد، پوشش اینترنت ایرانسل نسل سوم به صورت کامل و اینترنت نسل چهارم در برخی از مناطق این روستا برقرار است و سرویس اینترنت همراه اول آن نیز بزودی فراهم می‌شود.

او پس از این توضیح، در شرح پوشش اینترنت در روستاهای سراسر استان بوشهر بیان کرد: دسترسی به اینترنت برای ۳۸۲روستا از ۴۰۶ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت بوشهر فراهم شده‌است.

حضور ۸۹ درصدی دانش‌آموزان بوشهری در شبکه شاد

اما نباید و اینگونه ‌هم نیست که تحصیل و آموزش برای کودکان و نوجوانان روستاهایی که در آن خبری از نت نیست متوقف شده یا معطل بماند، روستاهایی که بیشتر به دلیل جمعیت بسیار کم در اولویت ایجاد زیرساخت اینترنت قرار نگرفته‌اند یا راه صعب‌العبور آنها و نبود راه مناسب مانع از راه‌یابی دکل‌ها به آن شده‌است.

پیش از این علیمراد کرمی مدیرکل آموزش و پروش استان بوشهر گفته بود ۳۵ درصد از دانش‌آموزانی که امکان دسترسی به آموزش مجازی ندارند از زیرساخت‌ اینترنت در محل زندگی خود محرومند و مساله ۶۵ درصد باقی‌مانده نداشتن گوشی هوشمندیا تبلت است.  

به گفته رئیس کارگروه شاد اداره کل آموزش و پرورش بوشهر تنها ۱۱ درصد از دانش‌آموزان بوشهری عضو شاد نیستند، بیشتر دانش‌آموزانی که ۳۵ درصد از ۱۱ درصد دور مانده از قافله شاد را تشکیل می‌دهند روستاییانی هستند که به دلایل بیان شده راه صعب‌العبور و جمعیت اندک اینترنت ندارند، اما آموزش در روزهای کرونا به صورت تلفیقی از حضوری و مجازی آغاز شد و ادامه یافت، 

عبدالرضا بندری به خبرنگار ایرنا گفت: در روستاهایی که مدارس کمتر از ۲۰ دانش‌آموز دارند، به دلیل فضای کافی کلاس‌ها به صورت حضوری در سالن مدرسه یا کلاسی با فاصله دو متری بین دانش‌آموزان برگزار می‌شود.

او بیان کرد: در مجموع ۲۲۵ هزار و ۲۷۹ دانش آموز در استان بوشهر تحصیل می‌کنند که ۸۹ درصد از آنها در برنامه شاد عضو هستند و سر کلاس‌های مجازی می‌نشینند.

رئیس کارگروه شاد اداره کل آموزش و پرورش بوشهر گفت: روستاهایی که به سبب نداشتن راه هموار از زیر ساخت‌های مخابرات بی‌بهره مانده و دانش‌آموزان آن امکان استفاده از آموزش مجازی را ندارند بیشتر در شهرستان‌های دشتستان، کنگان و عسلویه هستند.

بندری ادامه داد: اما این روستاها تعداد دانش‌آموزان کمی دارند و کلاس‌های آنها در 2 یا 3 کلاس ۵ تا ۶ نفر برگزار می‌شود و امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی میسر است.

باز به تل حاجی نوشاد برمی‌گردیم که بهانه خبری این گزارش را فراهم آورد تا دسترسی دانش‌آموزان روستایی به اینترنت و آموزش مجازی بررسی شود.

آنطور که رئیس کارگروه شاد اداره کل آموزش و پرورش بوشهر می‌گوید در بازدید حضوری به همراه مدیر آموزش و پرورش شهرستان جم از این روستا دریافته است، اینکه مدرسه این روستا تنها ۱۳ دانش‌آموز دارد و کلاس‌های آن در سالن مدرسه به صورت حضوری برگزار می‌شود و دفتر حضور و غیاب دانش‌آموزان در مدرسه نیز گواه این گفته است.

به گفته بندری و به نقل از مدیر آموزش و پرورش جم، این دانش آموزان برنامه شاد را نصب کرده‌اند و محتواها را از این شبکه برای خود دانلود می‌کنند که حتی اگر آنتن دهی نیز ضعیف باشد این امر خللی در تحصیل آنها ایجاد نمی‌کند.

اگر از تل حاجی نوشاد و قلعه کهنه گذر کنیم دستیابی دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه به آموزش به عنوان رکنی از قانون اساسی در روزگار کرونا نیز همچنان با استحکام پا برجا و پایش دسترسی به آن ضروری است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر ۳۶۶ روستای بالای ۲۰ خانوار بوشهر دارای پوشش اینترنت نسل سوم یا چهارم هستند و ۳۸۲ روستا سرویس اینترنت ثابت یا سیار دارند.

به گفته سملیان موضوع تکمیل و بهبود سرویس اینترنت پرسرعت بر بستر تلفن همراه در روستاهای استان بوشهر که از این خدمات برخوردار نبودند نیز در دست طراحی و اقدام است.

اکنون ۹۵ درصد از روستاهای استان بوشهر پوشش ارتباطی دارند و سلمیان می‌گوید: برای سهولت دسترسی روستائیان به اینترنت است که با همین هدف توسعه شبکه‌های ارتباطی روستاها در دستور کار اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان قرار دارد.

او اعلام کرد: بر اساس طرح خدمات عمومی اجباری روستایی (USO) بستر لازم برای دسترسی بیشتر روستاییان بوشهری ایجاد شده‌است طوریکه تا کنون ۵۹۹ روستا سرویس مکالمه صوت ثابت و سیار و ۵۷۲ روستا امکان مکالمه تلفن دارند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=120645

نظـــرات شمـــا