کد خبر : 124113       تاریخ : 1399/11/07 12:03:41
نیروگاه اتمی بوشهر بیش از47 میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرد

نیروگاه اتمی بوشهر بیش از47 میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرد

رئیس نیروگاه اتمی و مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهرگفت: نیروگاه اتمی بوشهر تنها تولید کننده برق هسته‌ای در کشور، از ابتدای فعالیت خود تا آخر دی ۹۹، ۴۷/۴ میلیارد کیلو وات ساعت برق تولید کرده است.

به گزارش «پیغام»؛ رضا بنازاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر با قدرت الکتریکی هزار مگاوات از مهر سال ۱۳۹۲ وارد مرحله بهره‌برداری تجاری شد و تولید برق در این نیروگاه از آغاز بهره‌برداری تجاری تا پایان دی‌ ۱۳۹۹، به میزان ۴۷/۴ میلیارد کیلو وات ساعت بوده است.

وی افزود: تولید پایدار، مطمئن و ایمن برق نیروگاه اتمی بوشهر نقش بسیار موثری در عبور از اوج مصرف تابستانه و زمستانه کشور ایفا‌ می‌کند.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر عنوان کرد: هم­زمان با راه­‌اندازی واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر، سازمان انرژی اتمی ایران، به منظور پایش محیط، آزمایشگاه پایش محیطی را در این نیروگاه تأسیس کرد که از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های تخصصی در خصوص پایش محیطی در کشور به شمار می‌رود و با استفاده از به ‌روزترین تجهیزات و نرم‌افزار‌های مهندسی محیط زیست به طور مستمر شاخص‌های آب، خاک و مواد غذایی منطقه و همچنین پایش آلاینده‌های زیست محیطی را اندازه‌گیری می‌کند.

ساخت واحد ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر طبق برنامه پیش می‌رود

بنازاده با اشاره به ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر، ادامه داد: در مسیر حرکت به سمت دستیابی به هفت هزار مگاوات برق هسته‌‌ای در تحقق اهداف سند چشم‌انداز توسعه کشور در افق ۱۴۰۴، قرارداد ساخت واحد‌های دوم و سوم نیروگاه، با قدرت الکتریکی هر کدام ۱۰۵۷ مگاوات منعقد شد و عملیات اجرایی آن مطابق با برنامه زمانبندی در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه انرژی هسته‌ای به عنوان انرژی پاک در جهان مطرح است، بیان کرد: نیروگاه‌های هسته‌ای به خاطر تولید نکردن گاز‌های گلخانه­‌ای، با محیط زیست سازگاری کامل دارند و موجب آلودگی محیط زندگی انسان نمی‌شوند.

انرژی هسته‌ای، رهیافتی برای کاهش آلودگی محیط زیست

رئیس نیروگاه اتمی و مدیر عامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر گفت: امروزه از انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از رهیافت‌های زیست محیطی برای مقابله با افزایش دمای زمین و کاهش آلودگی محیط زیست یاد می‌شود.

بنازاده عنوان کرد: انرژی حاصل از یک قرص ۵ گرمی اورانیوم با سوختن ۴۷۴ لیتر نفت، یا ۹۰۷ کیلوگرم زغال‌سنگ و یا ۴۸۱ متر مکعب گاز طبیعی برابری می‌کند.

او افزود: این نیروگاه با تولید سالانه حدود ۷ میلیارد کیلووات ساعت برق، در مصرف معادل حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت خام در سال صرفه‌جویی می‌کند که این صرفه‌جویی در استفاده از منابع فسیلی موجب جلوگیری از ایجاد میزان عظیمی از گاز‌های گلخانه‌ای خواهد شد.

تربیت نیروی انسانی متخصص دستاورد مهم صنعت هسته‌ای

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر به موضوع تربیت نیروی انسانی در حوزه فناوری هسته‌ای نیز اشاره کرد و افزود: تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و استفاده از آخرین دستاورد‌های فنی و پژوهشی دنیا و نیز ارتباط مستمر با سازمان­‌ها و مجامع بین­‌المللی از جمله مهم‌ترین دستاورد‌های صنعت هسته­‌ای است که موجب ارتقاء جایگاه فنی و تخصصی متخصصین کشور شده است.

بنازاده تاکید کرد: بهره­‌برداری از نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان یک واحد هسته­‌ای منحصر به‌ فرد، به دست نیرو‌های متخصص داخلی موجب عزت و افتخار است و حس اعتماد به نفس و غرور ملّی را تجلی می‌سازد.

 

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=124113

نظـــرات شمـــا