کد خبر : 124136       تاریخ : 1399/11/08 11:59:28
سرطان‌های شایع در استان بوشهر کدامند؟

سرطان‌های شایع در استان بوشهر کدامند؟

کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر توضیحاتی در خصوص سرطان های شایع در میان زنان و مردان بوشهری ارائه داد.

به گزارش «پیغام» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ آبادی کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به ۸ تا ۱۵ بهمن هفته مبارزه با سرطان، بیان کرد: هر سال به این مناسبت پویشی راه اندازی می‌شود که امسال این پویش با شعار «سرطان قابل پیشگیری ودرمان است با خودمراقبتی و امید» اجرا خواهد شد.

او ادامه داد: هدف از این پویش این است که هم عوامل هشدار دهنده و پیشگیری کننده به مردم آموزش داده شود و هم به کسانی که درگیر بیماری هستند گفته شود چه خدماتی در مراکز درمانی به آنان ارائه می‌شود.

این کارشناس بهداشتی افزود: بر اساس داده‌های ثبت شده در دبیرخانه سرطان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در پنج سال گذشته، سرطان پستان یا سینه در زنان و سرطان مثانه در مردان استان شایع‌تر بوده است. همچنین در میان دو جنس، سرطان تیروئید و روده بزرگ شایع است.

عوامل هشدار دهنده سرطان چیست؟

آبادی، همچنین با اشاره به عوامل هشداردهنده در خصوص سرطان، عنوان کرد: خستگی و کاهش وزن بی دلیل در سه تا ۶ ماه اخیر به طوری که فرد بیش از ۱۰ درصد وزن خودرا از دست داده باشد، سرفه ناگهانی و خشونت صدا برای افراد غیرسیگاری به مدت بیش از دو هفته، سرفه‌های شدید در سیگاری‌ها، درد‌های نامفهوم و گنگ در شکم، تب بی دلیل، مشکل مکرر در اجابت مزاج و انزال در دوره ۲ تا ۳ ماه، احساس وجود توده در بدن که در حال بزرگ شدن است چه همراه با درد و چه بدون درد، خروج خون از منافذ بدن مانند دیدن خون در ادرار یا مدفوع، و تغییر رنگ زخم‌هایی که در بدن به وجود آمده و خون‌ریزی مکرر آن‌ها، عوامل هشدار دهنده‌ای هستند که اگر فرد با آن‌ها رو به رو شد باید جدی بگیرد وپیگیری کند.

او گفت: برخی عوامل ابتلا به سرطان قابل پیشگیری نیست مانند سن، جنس و سابقه خانوادگی، اما عوامل دیگری وجود دارد که به رفتار فرد وابسته است و می‌توان با انجام برخی کارها، از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

کارشناس مسئول برنامه سرطان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره پیشگیری از سرطان هم عنوان کرد: داشتن تغذیه سالم مانند استفاده از میوه و سبزی، پرهیز از غذا‌های پرچرب، متعادل نگهداشتن وزن، ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه یا انجام ورزش‌های دیگر، خودداری از مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی، و دوری از نگرانی و اضطراب، از جمله عواملی است که می‌توان با رعایت آن‌ها از ابتلا به سرطان جلوگیری کرد.

آبادی همچنین به این نکته اشاره کرد که اگر فردی دچار سرطان شد باید امید خود را به درمان حفظ کند، زیرا امیدواری و انگیزه، شاخص بسیار مهمی برای ادامه درمان این بیماران به شمار می‌رود.

 

انتهای پیام/ک


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=124136

نظـــرات شمـــا