کد خبر : 128704       تاریخ : 1400/04/12 10:03:06
کرونا و جشن شصت و یک سالگی یورو با حضور تماشاگران

کرونا و جشن شصت و یک سالگی یورو با حضور تماشاگران

تماشاگران همیشه بخش مهمی از یک تورنمنت بزرگ ورزشی به حساب می آیند. بحران کرونا موجب شد بیش از یک سال مسابقات مختلف ورزشی علی الخصوص فوتبال بدون حضور تماشاگران برگزار شوند، به همین خاطر بازگشت آن ها در رقابتهای یورو ۲۰۲۰ اتفاق بزرگ و  ویژه ای محسوب می شود. البته شرایط برای هوادارانی که می خواهند از نزدیک بازیهای تیم ملی کشورشان را ببینند و حمایت کنند در هر شهر میزبان متفاوت است.

امرالله آذرکشت

مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا "یورو" بنابر تصمیم نهاد فوتبالی قاره سبز "یوفا" هر چهار سال یکبار با حضور بیست و چهار کشور در شش گروه چهار تیمی به صورت متمرکز در یکی کشورهای این قاره برگزار می شود. این مسابقات در حالی به شکل غیرمتمرکز برگزار می شود که تا کنون این رقابتها همواره در یک کشور یا نهایتا با میزبانی دو کشور به انجام رسیده است.

ایده جدید"یوفا" برای برگزاری بازی ها در کشورهای مختلف اروپایی انتقادات زیادی را نیز به همراه داشته است. اما نحوی برگزاری رقابتهای یورو ۲۰۲۰" به دلیل شیوع ویروس منحوس "کوید – ۱۹" با تمام دوره های قبل متفاوت است ، دوره ای کاملا متمایز و متفاوت از ادوار قبلی که "۱۱ شهر" مختلف قاره سبز میزبان بازیها هستند و مسوولین برگزاری این رقابتها جهت جلوگیری از اپیدمی کرونا تصمیم گرفتند که "شانزدهمین دوره مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا (یورو ۲۰۲۰)" را با یک سال تأخیر برگزار کنند. بالاخره این دوره از رقابتها روز "جمعه ۲۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ (۱۱ ژوئن ۲۰۲۱)" با دیدار تیم‌های "ایتالیا و ترکیه" در ورزشگاه المپیک شهر رم آغاز شد.

"ایتالیا و ترکیه" در شرایطی در شهر رم ، پایتخت ایتالیا ، به مصاف یکدیگر رفتند که به دلیل همه گیری ویروس کرونا تعداد محدودی تماشاگر در ورزشگاه حضور داشتند. تعداد هواداران در ورزشگاه‌های مختلف متفاوت است. همه ورزشگاه‌ها قرار است "بین ۲۵ تا ۱۰۰ درصد" ظرفیت ورزشگاه را به هواداران اختصاص دهند.

  

این مسابقات که کم کم به خط پایان نزدیک می شود با رعایت تمام نکات بهداشتی در حال برگزاری است و تماشاگران باید مدرک واکسیناسیون ، برگه سلامت ، یا نتیجه منفی آزمایش کرونای خود را هنگام ورود به ورزشگاه ارائه دهند.

 مقامات فوتبال ایتالیا  حدود پانزده هزار بلیت ، یعنی ۲۵ درصد ظرفیت ورزشگاه را به علاقه مندان تماشای دیدار افتتاحیه جام ملتهای اروپا فروختند.

تماشاگران همیشه بخش مهمی از یک تورنمنت بزرگ ورزشی به حساب می آیند. بحران کرونا موجب شد بیش از یک سال مسابقات مختلف ورزشی علی الخصوص فوتبال بدون حضور تماشاگران برگزار شوند، به همین خاطر بازگشت آن ها در رقابتهای یورو ۲۰۲۰ اتفاق بزرگ و  ویژه ای محسوب می شود. البته شرایط برای هوادارانی که می خواهند از نزدیک بازیهای تیم ملی کشورشان را ببینند و حمایت کنند در هر شهر میزبان متفاوت است. همه چیز به کشور و شهر میزبان در کنترل ویروس کرونا و وضعیت واکسینه کردن مردم آن کشور بستگی دارد.

در مورد ضرر و زیانهای وارده به اقتصاد صنعت فوتبال جهان باید اشاره کنم که با شیوع "ویروس کرونا" و همه گیری آن در تمام کشورها لطمه هولناکی به  اقتصاد فوتبال در سراسر جهان وارد شد. آخرین برآوردها نشان می‌دهد که باشگاه‌های معتبر جهان طی یک‌ سال گذشته به دلایل مختلف از جمله جذب اسپانسر و نقل و انتقال ستارگان فوتبال و عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه ها مجموعا دو میلیارد یورو از این بابت متضرر شده‌اند که بخش قابل‌ توجهی از آن مربوط به محرومیت از حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها است.

 بر خلاف ایران، سود ناشی از بلیت‌ فروشی در اروپا بسیار با اهمیت و کلیدی است و ورزشگاه‌های خالی کمر مهم‌ ترین تیم‌های قاره سبز را شکسته. در ایران هم این مساله کم‌ و بیش به فوتبال لطمه زده است. برخی محاسبات نشان می‌دهد در طول یک‌ سالی که مسابقات بدون حضور تماشاگران برگزار شده ، چهار تیم پر هوادار پرسپولیس ، استقلال ، تراکتور و سپاهان جمعا چیزی حدود۳۰ میلیارد تومان از درآمدشان را از دست داده‌اند ؛ رقمی که به هر حال در اقتصاد کوچک فوتبال ایران قابل‌ توجه به‌ نظر می‌رسد.

 "الکساندر چفرین رئیس یوفا" از اینکه این نهاد موفق شده تا مسابقات یورو ۲۰۲۰ را امن و با حضور تماشاگران ضمانت کند بسیار خرسند است در صورتی که در حال حاضر شیوع گونه جهش یافته "دلتا" در اروپا در حال گسترش هست به طوری که که در یک ماه اخیر، میزان موارد ابتلا به کووید - 19 را تا پنج برابر افزایش داده است. با وجود واکسیناسیون گسترده در قاره سبز، به گزارش اداره سلامت عمومی وزارت بهداشت بریتانیا ، در حال حاضر بیش از۹۰ درصد بیماران کرونایی در این قاره به این نوع جهش‌ یافته آلوده هستند.

در پایان هر چند برگزاری رقابتهای یورو ۲۰۲۰ با  تاخیر یک ساله انجام شد ولی پیام امیدواری را به مردم جهان برای عبور تدریجی از دوران کابوس‌ وار همه‌ گیری جهانی ویروس کرونا را داد.

به امید روزی که تمام مردم جهان از این ویروس منحوس راحت شوند.

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=128704

نظـــرات شمـــا