کد خبر : 129144       تاریخ : 1400/05/07 13:08:15
نمایندگان محترم! بستنی بخورید، به فکر بستن نباشید

نمایندگان محترم! بستنی بخورید، به فکر بستن نباشید

کاش آقای قالیباف به سفر سوریه نرفته بود تا امروز همۀ نمایندگان را در این مرداد داغ، به بستنی میهمان کند و بخواهد دست از سر بستن و محدود کردن بردارند. مجلس با بستن و طرح های "بستن"ی، انقلابی جلوه نخواهد کرد و تنها خودش و دولت بعد را به دردسر و انبوه کاربران فضای مجازی را به حیرت می‌اندازد تا بپرسند اگر نخواهیم از حقوق ما صیانت کنید و از جانب ما سخن بگویید کی را باید ببینیم؟!

مهرداد خدیر: مطابق اعلام نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس قرار است امروز چهارشنبه 6 مرداد 1400در یک جلسۀ غیرعلنی ابعاد مختلف طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» برای نمایندگان توضیح داده شود.

  حالا چرا غیر علنی؟ لابد نمی‌خواهند مشروح مذاکرات را مردم مستقیماً از رادیو بشنوند. اما مگر قرار نیست از حقوق همین مردم در فضای مجازی صیانت کنند؟ پس یا این کاربران، آن کاربرانی نیستند که ما تصور می‌کنیم یا این صیانت، آن صیانتی نیست که ادعا می‌کنند.

   آیا می‌خواهند فضا را ببندند منتها جوری که اسم آن بستن نباشد ولی بگویند داریم صیانت می‌کنیم؟ اما از کی تا حالا به "بستن" می گویند صیانت؟ اگر بستن یعنی صیانت، به "بستنی" هم باید گفت: "صیانتی"!

نکتۀ جالب در اظهارات آقای غلامرضا منتظری در گفت و گو با ایسنا این است که می‌خواهند بعد از توضیح ضرورت این طرح برای نمایندگان، اصل ۸۵ قانون اساسی را نسبت به این طرح در صحن به رأی بگذارند تا چنانچه رأی آورد دیگر نیازی به رسیدگی در صحن مجلس ( و پخش مستقیم مذاکرات از رادیو و اطلاع عموم مردم از مباحثات) نباشد و در کمیسیون تخصصی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و مستقیما به شورای نگهبان برود و قانون شود!

   هر چند از مجلسی که در فضای غیر رقابتی و با پایین ترین نرخ مشارکت در جمهوری اسلامی شکل گرفته و برخی از نمایندگان آن با 20 هزار یا کمتر راه یافته‌اند و در شهرهای بزرگ گاه تنها 15 درصد واجدان شرایط را پوشش می‌دهند، جز این هم انتظار نیست اما چند سؤال باقی می‌ماند:

   اول این که چرا از کلمۀ «صیانت» استفاده می‌کنند و نمی‌گویند برخورد، کنترل، مسدود سازی، نظارت، محدودیت و از این قبیل؟ اسم‌شان بد است و رسم‌شان خوب؟

   دوم: وقتی سعید مرتضوی یک نشریه را می‌بست  از روز بعد دیگر واقعا قابل چاپ نبود. فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اما این گونه نیست کما این که دیدیم بعد از فیلتر شدن تلگرام به عنوان پرکاربردترین نرم افزار پیام رسان استفاده از آن ادامه یافت و رسمی‌ها هم به فضای آن بازگشتند و در تلگرام به مناسبت سالگرد فیلتر شدن آن یادداشت منتشر می‌شود.

  سوم: چند روز دیگر رییس جمهوری جدید دولت را در دست می‌گیرد. با توجه به حمایت اکثریت همین نمایندگان از آقای ابراهیم رییسی چرا ریش و قیچی را دست او نمی‌سپارند و پیشاپیش او را گرفتار موضوعی می‌کنند که اولویت مردم نیست. نه که استفاده از آن اولویت مردم نباشد که مثل هواست در دنیای امروز. صیانت از آن با تعبیر مورد نظر اما اولویت‌شان نیست.

   بهتر نیست نان و آب و برق و واکسن را تأمین کنند و صیانت از حقوق کاربران را به خود کاربران بسپارند؟ مرحوم دکتر شریعتی می‌گفت: خدایا! تو چگونه زیستن را به ما بیاموز. چگونه مردن را ما خود خواهیم آموخت.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=129144

نظـــرات شمـــا