کد خبر : 129190       تاریخ : 1400/05/11 13:13:35
در گذارِ توکوگاوای ژاپنی تا موزیکالیته ی المپیکِ توکیو

در گذارِ توکوگاوای ژاپنی تا موزیکالیته ی المپیکِ توکیو

علیرضا حق پرست- ورزشی نویس

توکیوی ژاپن این روزها در حال برگزاری بزرگترین رویدادِ ورزشی جهان است!

"المپیک" و تاریخ پُر ماجرای آن از آغاز تا به امروز، با شور و هیجان همیشگیِ  رقابت های سنگین و نفس گیر با حضور ترازْ اول های رشته های مختلف ورزشی جهان برای کسب رکوردها،چشم جهانیان را به سمت و سوی خود کشانده و اعداد و ارقامی که متغیّرند و بالا و پایین می شوند!

در علم و هُنر موسیقی واژه ای به نام "موزیکالیته" وجود دارد که معنا و تفسیرش این است که؛

اجرای شما تا آیا چه اندازه جذّاب است؟

آیا شنوندگان مایل و راغب به شنیدن اجرای شما هستند؟

آیا اجرای شما حسّ ذاتی موسیقی را دارد و یا موسیقی با تأکید اغراق آمیز شما آسیب دیده است؟

آیا اصلاً صدای موسیقی شما زیباست؟

آیا روند اجرای نتی به نت دیگر نرم و پیوسته اجرا می شود؟

آیا جمله بندی های کاربردی و جمله پردازی های متفکرانه در حین اجرا و بیان موسیقی وجود دارد و ... که در نهایت ترکیب همگی این عواملِ منطقی و عناصر زیباشناختی،به موسیقی روح و حیات می بخشد!

  

اما دلیل این توضیح که در اینجا آورده شد،اشاره به موزیکالیته ی متفکرانه و‌ بی چون و چرایی ست که جامعه ی ژاپن را فرا گرفته و ژاپنی های آن را با تمام وجودشان آن را نفس می کشند تا المپیک‌ توکیو را با موزیکالیته ی بی مانندِ سرزمین ژاپن به اجرا در آورند!

حدیث مفصل از این مجمل و با نیم‌نگاهی به تاریخ و سیر تحول جامعه ی ژاپن و این که چگونه ژاپنِ مدرن و صنعتی از دلِ ژاپنی سنّتی با پیچیدگی ها و‌‌ وابستگی های شدید فرهنگی از میراث توکوگاوا و امپراتوری میجی تا جنگ های داخلی و خارجی که نماد ویرانی بمباران اتمی در جهان شد،ظهور می کند و‌ همواره در زیباترین شکل جهان به سر می برد و زندگی را معنا می بخشد!

اجرای المپیک توکیو در شرایط کرونای جهانی برای سامورایی های پر تلاش بی شک همان تمرین دوباره ی ژاپن تاریخیِ جهان است که چشم جهانیان را به دیدار و‌ شنیدار خود واداشته و سرزمینِ پر فراز و‌ نشیبِ آسیا را در شرقِ جهان و جهانِ غربی ها به رخ کشانده و به منصه ی ظهور رسانده است!

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=129190

نظـــرات شمـــا