کد خبر : 133129       تاریخ : 1400/08/23 09:56:12
 بیماری دیابت، بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ است

بیماری دیابت، بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ است

پیغام: کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین همه‌گیری تاریخ تبدیل کرده است.

 به گزارش «پیغام»؛ به نقل از به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، آزاده سالمی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۸۳ میلیون بزرگ‌سال (یک نفر در هر یازده نفر) مبتلا به دیابت بودند که تا سال ۲۰۴۵ بالغ‌بر ۷۰۰ میلیون نفر خواهند شد.

وی افزود: اهمیت بیماری دیابت در این است که این بیماری علائم پر سروصدایی ندارد و بیماری کم‌کم خود را نشان می‌دهد، آنچه در بسیاری از موارد بیماران دیابتی را دچار عوارض می‌کند، ناآگاهی از میزان قند خون است، در این موارد فرد از بیماری خود اطلاع ندارد و زمانی که بالا بودن قند خون صدماتی را بر اعضایی مانند کلیه، چشم و… وارد کرد برای درمان عارضه خود به مراکز درمانی مراجعه می‌کند.

این کارشناس بهداشتی شعار امسال روز جهانی دیابت "مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه " است و اظهار کرد: امروزه شمار بیماران دیابتی به‌سرعت رو به افزایش است، بااین‌حال این بیماری به‌راحتی قابل‌پیشگیری است، تنها راه کاهش موارد جدید، کنترل و در نهایت پیشگیری از ایجاد بیماری دیابت است.

وی تصریح کرد: بنا بر نظر بزرگان علوم پزشکی، نخستین گام در پیشگیری از بیماری دیابت چیزی جز آموزش افراد جامعه برای داشتن سبک زندگی بهتر و سالم‌تر نیست، به‌طوری که داشتن رژیم غذایی سالم، کنترل وزن و فعالیت ورزشی منظم و مناسب برای پیشگیری از ابتلا به دیابت و کنترل آن به تمام افراد توصیه می‌شود.

سالمی گفت: همچنین علاوه بر توصیه‌های عملی، ضروری است که یک فرد دیابتی بداند، ترکیب غذاهای روزانه اش باید چگونه باشد و انجام ورزش روزانه خطر ابتلا به دیابت را چقدر کاهش می‌دهد.

بیماری دیابت ارثی است از جمله باورهای غلط این است!

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از جمله باورهای غلط این است که بیماری دیابت ارثی است؛ در حالی که باید توجه کرد که عامل ژنتیک در ایجاد این بیماری تأثیر کَمی دارد ولی عادت‌های تغذیه ناصحیح، استرس و فشارهای روحی، عوامل اصلی ابتلا به بیماری هستند که علاوه بر تحمیل هزینه‌های مادی، هزینه‌های معنویِ بسیاری از جمله مشکلات روحی و عاطفی، کاهش بهره‌وری شغلی و علمی، ناتوانی‌ها و... بر بیماران و جامعه تحمیل می‌نماید و سبب معضلات اجتماعی چون طلاق و بیکاری و... می‌گردد.

سالمی گفت: یکی دیگر از باورهای غلط این است که فقط کسانی در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند که قند و شکر و شیرینی زیادی می‌خورند و به خوردن تنقلات و خوراکی‌های شیرین عادت دارند؛ در حالی که دریافت انرژی بیش‌ازحد نیاز بدن، از هر منبعی می‌تواند موجب بروز دیابت شود.

وی با اشاره اینکه بسیاری گمان می‌کنند کودکان، نوجوانان و جوانان به دیابت نوع دو مبتلا نمی‌شوند هشدار داد: امروزه به دلیل افزایش آمار چاقی در دوران کودکی، حتی بچه‌ها هم می‌توانند به دیابت نوع دو مبتلا شوند و اکنون بسیاری از کودکان در معرض خطر این بیماری قرار دارند

سالمی خاطرنشان کرد: امروزه تحرک کم، استفاده زیاد از خودرو و ورزش نکردن در زندگی اغلب افراد باعث اضافه‌وزن و چاقی به خصوص چاقی های شکمی و تجمع چربی در بدن شده که سبب افزایش مقاومت بدن در برابر انسولین و دیابت نوع 2 می‌شود.

وی بیان کرد: اضافه‌وزن و چاقی، سابقه خانوادگی دیابت نوع 2، فشارخون بالا، اختلال چربی‌های خون، زندگی کم‌تحرک (فعالیت بدنی ناکافی) مصرف دخانیات، سن 30 سال و بالاتر از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌باشند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=133129

نظـــرات شمـــا