کد خبر : 134839       تاریخ : 1400/10/28 11:01:44
کبک دلالان مرغ در بوشهر خروس می‌خواند

کبک دلالان مرغ در بوشهر خروس می‌خواند

پیغام: یک بام و دو هوای قیمت مرغ در استان بوشهر، صدای مردم را در آورده است و با این حال هر روز شاهد نوسان قیمت مرغ در شهرهای مختلف استان هستیم.

به گزارش«پیغام» به نقل از ایسنا؛ قیمت مرغ در استان بوشهر به صورت چراغ خاموش بیش از ۱۵۰۰ تومان از نرخ مصوب بالاتر رفته و به کیلویی ۳۲۵۰۰ رسیده است. این در حالی است که در برخی محلات جنوبی بوشهر و برخی شهرهای استان بوشهر از جمله سعدآباد و وحدتیه، مرغ تا ۳۶ هزار تومان هم عرضه می‌شود.

پیش از این، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اعلام کرده بود: اتحادیه‌های مرغداران، دامداران و مدیران کشتارگاه‌های مرغ استان، همگی آمادگی کامل را برای همکاری خواهند داشت.

با پیگیری‌های صورت گرفته متوجه شدیم که در شهرهای دور از مرکز بوشهر، افزایش قیمت مرغ بیشتر بوده و مردم نیز به دلیل نیاز روزانه خود به مرغ، گلایه‌مند هستند.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی واگذار شده است.

سیدحسن حسینی محمدی در این خصوص ادامه داد: ۵۱ قلم از محصولات کشاورزی در مرحله تولید، تامین، عرضه، نظارت و تنظیم بازار به جهاد کشاورزی واگذار شده و بازرسین کل شهرستان‌ها به جهاد کشاورزی ملحق شده‌اند.

قیمت مصوب هر کیلو مرغ ۳۱ هزارتومان است

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: قیمت مصوب مرغ گرم با سقف ۳۱ هزار تومان بوده که در حال حاضر کمتر از این قیمت مصوب یعنی ۲۹ هزار تومان در شهرستان‌های استان بوشهر و حتی با قیمت ۲۸۰۰۰ تومان در شهرستان دیلم در حال عرضه است.

احمد جهانگیرلو افزود: بر اساس قانون انتزاع، وظایف تنظیم بازار از مزرعه تا سفره به جهاد کشاورزی محول شده که علاوه بر تولید، تامین و توزیع کالاهای اساسی از جمله مرغ، نظارت نیز بر عهده جهاد کشاورزی می‌باشد.

وی ضمن اشاره به قیمت گذاری کلیه کالاهای اساسی از جمله مرغ از سوی کارگروه تنظیم بازار ادامه داد: قیمت مرغ در بوشهر نیز تابع قیمت‌مصوب بوده که بالاتر از قیمت مصوب، تخلف محسوب می‌شود.

جهانگیرلو تصریح کرد: شایان ذکر است که قیمت پایین‌تر از قیمت مصوب، تابع عرضه و تقاضا می‌باشد و در حال حاضر قیمت مرغ در برخی شهرستان‌های استان بوشهر، پایین تر از قیمت مصوب می‌باشد.

این مقام مسئول در خصوص عوامل نوسان قیمت مرغ در استان بوشهر، افزود: عمده عوامل نوسان قیمت مرغ در استان در ابتدا وجود دلالان و واسطه ها می‌باشد و در بعد ناشی از اختلاف قیمت مرغ در ماه‌های قبل در استان‌های همجوار نسبت به استان بوشهر بوده است.

پای واسطه‌ها در میان است...

طی پیگیری‌های صورت گرفته، واسطه‌ها در شهرستان‌های استان بوشهر، در قیمت‌گذاری بسیار موثر بوده و حتی گاهی دیده می‌شود که یک خریدار و توزیع کننده عمده مرغ، بازار چند شهر را برعهده گرفته باشد و این اتفاقی است که در سعدآباد، وحدتیه و آبپخش شاهد آن هستیم.

طبق گفته جهانگیرلو با توجه به جوجه‌ریزی آذرماه، علاوه بر اینکه هیچ کمبودی در استان بوشهر وجود ندارد؛ بلکه مازاد تولید به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

با این حال شاهد افزایش قیمت در برخی شهرستان‌ها به واسطه خریداران عمده مرغ و مراکز توزیع مرغ هستیم که نظارت هرچه بیشتر و دقیقتر مسئولان را می‌طلبد.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=134839

نظـــرات شمـــا