کد خبر : 148707       تاریخ : 1401/05/16 13:06:14
زباله‌های دریایی و شناورها تهدیدات اصلی لاکپشت‌های دریایی

زباله‌های دریایی و شناورها تهدیدات اصلی لاکپشت‌های دریایی

پیغام: رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: ریختن پسماندهای دریایی و شناورها بلای جان لاکپشت‌های دریایی شده است.

به گزارش «پیغام»؛ مصطفی موذنی اظهار داشت: در سال‌های اخیر بر اساس مشاهدات ماموران یگان حفاظت محیط زیست و همیاران و داوطلبان حفظ محیط ‌زیست تعداد زیادی از گرفتار شدن لاکپشت‌ها در تورهای صیادی، صدمه از طریق اصابت موتور قایق‌ها به لاکپشت‌ها و گرفتار شدن لاکپشت‌ها در انواع پسماندها ثبت شده است، در صورت عدم نجات آنها توسط انسان به مرگ این موجود در خطر انقراض می‌انجامد.

وی در ادامه افزود: همیاران و علاقمندان بسیاری به خصوص در بین صیادان به واسطه آموزش‌هایی که در فضای مجازی یا به واسطه اطلاع از تلاش‌های صورت پذیرفته در طرح حمایت و حفاظت از لاکپشت‌های نای‌بند (در این طرح پلاک گذاری، جابجایی لانه‌ها و تکثیر در هچری سایت انجام می‌شود و نوزادان به دریا رهاسازی می‌شوند) اهمیت فراوانی به نجات گونه‌های با اهمیت دریایی مانند لاکپشت‌ها و دلفین‌ها و کوسه‌ها می‌دهند.

موذنی بیان داشت: هر روز شاهد تلاش‌های این عزیزان در نجات این زیستمندان هستیم که قابل تقدیر است و ما در اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان عسلویه وظیفه خود می‌دانیم که از اقدامات آنها تقدیر بعمل آوریم.

به گفته وی در بسیاری از عملیات‌های توسط ماهیگیران علاوه بر اینکه ممکن است لاکپشت در تور ماهیگیری آنها گرفتار شده باشد نجات می یابند.

 موذنی بیان داشت: گرفتار شدن لاکپشت‌ها در زباله‌های دریایی و ساحلی که خود بیانگر اهمیت بسیار بالای مدیریت پسماند و توجه همگان مبنی بر عدم رهاسازی انواع پسماند‌ها در طبیعت می‌باشد که سرنوشت نهایی خیلی از پسماندها در نهایت دریا و سواحل می‌باشد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان عسلویه اظهار داشت: تردد قایق‌های صیادی در سواحل کم عمق نیز می‌تواند منجر به برخورد با لاکپشت‌ها شود که عمدتاً منجر به مرگ یا قطع عضو می‌شود که به کرات تلفات یا لاکپشت‌های زنده صدمه دیده مشاهده می‌گردد.

موذنی یادآور شد: ادارات متولی صید و صیادی نظارت بیشتری بر روی فعالیت‌های قایق‌های غیرمجاز نموده و محدودیت‌های تردد در زیستگاه‌های لاکپشت تعریف گردد.

وی خاطر نشان کرد: ریختن هر نوع پسماند در طبیعت می تواند جان یکسری از موجودات را بگیرد که لازم است عموم مردم با حساسیت بیشتری و‌نگاه دقیق تر به این موضوع توجه نمایند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=148707

نظـــرات شمـــا