کد خبر : 149272       تاریخ : 1401/07/12 11:16:36
نجات جان مادر باردار یکی از شاخص‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی است
سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

نجات جان مادر باردار یکی از شاخص‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی است

پیغام: سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی هر دانشگاه در کشور نجات جان مادران باردار است.

به گزارش «پیغام» به نقل از روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، دکتر سید حسین موسوی در کارگاه آموزشی سناریو محور درباره اورژانس‌های شایع بیماری‌های زنان اظهار داشت: ۱۹۵ مأموریت اورژانس زنان توسط تکنسین فوریت‌های پزشکی استان بوشهر در ۶ ماه اول سال جاری انجام‌شده است.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا الان تکنسین‌های اورژانس استان بوشهر ۱۲ مورد کمک به مادر باردار در امر مقدس زایمان در کارنامه عملکرد خود به ثبت رسانیدند.

دکتر موسوی اضافه کرد: حساس‌ترین دوران بارداری سه ماه اول است بعضی از عفونت‌ها در مادر، دیابت قندی کنترل نشده، سوءتغذیه خیلی شدید مادر، استعمال دخانیات توسط مادر، مصرف الکل توسط مادر، مصرف زیاد قهوه توسط مادر، برخورد مادر با اشعه ایکس، مصرف قرص‌های ضدبارداری در زمان بارداری، نقص‌های رحم، سن بالای مادر در زمان بارداری، خوردن ضربه به شکم در زمان بارداری، جراحی‌های شکم در زمان بارداری و بارداری بافاصله کمتر از ۳ ماه از زایمان قبلی، عوامل مستعد کننده و خطرساز سقط خود به خودی است.

وی همچنین با اشاره به فرمایش رهبر عظیم‌الشان انقلاب و جدی گرفتن فرزند آوری گفت: لازم است اقدام اساسی توسط متولیان و سیاست‌گذاران نظام مراقبت موربیدیتی و مورتالیتی مادران (نظام ارتقای سلامت مادر و نوزاد) در زمینه طراحی و تکوین این برنامه صورت گیرد.

دکتر موسوی اضافه کرد: کارگاه آموزشی سناریو محور درباره اورژانس‌های شایع بیماری‌های زنان به همت واحد آموزش اورژانس برای گروه هدف تکنسین‌های عملیات، اپراتورهای دیسپج و با حضور مسئولین شهرستان‌ها در استان بوشهر برگزار شد.

وی تصریح کرد: بیماری‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند منجر به آماده باش اورژانس شود، اما چهار مورد اورژانس از اهمیت بیشتری برخوردار است که در این دوره آموزشی با تأکید بر حاملگی نابجا یا اکتوژنیک EP، سقط خودبه‌خود، خونریزی‌های زنان و زایمان و حوادث مربوط به کیست‌های تخمدانی، دکتر فاطمه دستیار، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی، دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه به تدریس و آموزش پرداخت.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=149272

نظـــرات شمـــا