کد خبر : 149317       تاریخ : 1401/07/11 08:30:12
سرمایه گذاری اوقاف در تولید ماهی سی باس /376 بقاع متبرکه در اطلس کشور ثبت شد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر:

سرمایه گذاری اوقاف در تولید ماهی سی باس /376 بقاع متبرکه در اطلس کشور ثبت شد

پیغام: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر از اجرای طرح سرمایه گذاری در پرورش ماهی سی باس خبر داد و گفت: این طرح با سرمایه گذاری بالغ بر130میلیارد تومان در 10 قفس ماهی در بوشهر به بهره برداری رسیده است.

به گزارش «پیغام» حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور در نشست خبری به مناسبت دهه وقف در جمع خبرنگاران با بیان این که وقف یکی از شایعه ترین اعمال خیر است که متناسب با فرهنگ مردم منطقه مورد توجه قرار گرفته است، گفت: وقف فقط مربوط به اسلام نیست  و در تمام ملل مختلف جاری بوده و امروز در دنیا دانشگاه های بزرگی مثل هاروارد  به صورت موقوفه مدیریت می شوند. اما این فرهنگ در دین مبین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی  بیان این که وقف صدقه جاری است که در درازمدت به مردم کمک می کند، افزود: وقف تنها خدمت و عمل پسندیده ای  است که اکثر مردم  می توانند از وقف بهره مند شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در ادامه بیان داشت: وقف سنتی حسنه است و یکی از افتخارات فرهنگی غنی اسلام  و اهرم اعتباری برای تامین نیازمندی های جامعه است که واقفان خیراندیش بخشی از اموال خود را به وصورت وقف دراختیار نیازمندان قرار می دهند.

  

59 مسجد و حسینیه سنددار شدند

وی در ادامه به صدور سند مالکیت موقوفه ها در استان اشاره کرد و بیان داشت: برای جلوگیری از بین رفتن موقوفه ها، ثبت موقوفه ها انجام می شود و در حال حاضر همه موقوفات استان دارای سند دفترچه ای و یا تک برگ هستند.

مدیرکل اوقاف و اموز خیریه استان بوشهر به آمار اسناد مالکیت اخذ شده  از سال 1300 تا 1400 اشاره کرد و گفت: از این میزان  660 سند مالکیت اخذ شده اماکن مذهبی و 3هزار و 573 سند مالکیت اخذ شده موقوفات استان می باشد.

وی درادامه با بیان این که 5 هزار و 945 رقبه در استان وجود دارد، گفت:  از این تعداد شهر بوشهر 2هزار و 409،جم 401 موقوفه،کنگان 968،دیر393،دشتی  548، تنگستان 106،دشتستان 756و درگناوه 364 رقبه  به ثبت رسیده است.

اسماعیل پور همچنین با بیان این که تاکنون 525 موقوفه در استان ثبت شده است، افزود: از این میزان تعداد 78 موقوفه در بوشهر، جم،27،کنگان 61،دیر39،دشتی64، تنگستان49، دشتستان 168 و گناوه 30  موقوفه وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال برای ۵۷ موقوفه در استان بوشهر سند اولیه  و 781 سند مالکیت تبدیلی در سال جاری صادر شده است.

وی با بیان این که 10 بقاع متبرکه در استان بوشهر سند دار شده اند، گفت:  از ابتدای امسال برای 59 مسجد و حسینیه سند مالکیت صادر شده و انتظار داریم هیات امنای مساجد و حسینیه ها به تثبیت آنها اقدام کنند .

100 پرونده موقوفات در قوه قضاییه در دست پیگیری است

به گفته وی، حمایت حقوقی از موقوفه‌های استان بوشهر از دیگر وظیفه‌هایی است که با جدیت دنبال می‌شود و در زمان حاضر ۱۰۰ پرونده موقوفات این استان در دستگاه قضایی در حال پیگیری است.

اسماعیلی در ادامه بیان  داشت:امسال  5 پرونده قضایی موقوفه پیگیری شده و حکم به نفع موقوفه صادر شده که ارزش مالی این موقوفه 50 میلیارد تومان بوده است.

16 بقاع متبرکه در استان مقاوم سازی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال  بیش از یک هزار بازدید میدانی از موقوفات در استان صورت گرفته که  حاصل آن اجرای  8 هزار متر مربع کار عمرانی در موقوفات استان بوشهر بوده است.

وی اضافه کرد: در شش ماه نخست امسال با بازدید از بقاع متبرکه در شهرستان های استان نیازمندی ها شناسایی و 16 بقاع متبرکه مقاوم سازی شده است.

اسماعیل پوربیان داشت:برای تثبیت مالکیت زمین های اوقافی دستگاه جی ای اس ( ثبت اطلاعات جغرافیایی)  در 3 شهرستان بوشهر، کنگان و جم نصب شده است.

وی اطلس بقاع متبرکه را یکی از اقدامات مهم اوقاف عنوان کرد و بیان داشت: امسال اطلس بقاع متبرکه این استان تدوین و تاکنون 376 بقع و امکان مذهبی در اطلس کشور ثبت شده است.

سرمایه گذاری اوقاف بوشهر در  5 طرح تولیدی و اقتصادی

وی به سرمایه گذاری در حوزه موقوفات اشاره کرد و بیان داشت: سرمایه گذاری در طرح‌های اقتصادی به صورت مشارکت در تامین زمین و یا از محل درآمد موقوفات صورت می‌گیرد.

اسماعیل پور ادامه داد: این اداره کل امسال با مشارکت بخش خصوصی در 5 طرح تولیدی و اقتصادی به ارزش 370میلیارد تومان  در استان بوشهرسرمایه گذاری کرده است.

وی مشارکت در ساخت واحدهای مسکونی را از دیگر برنامه‌ها دانست و بیان داشت: درتعاونی مسکن در استان ساخت 370 واحد مسکونی و 50 واحد تجاری در اراضی موقوفات با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده است.

این مقام مسئول افزود: مشارکت در احداث پمپ بنزین در عسلویه یکی از این موارد است که با تامین زمین از وقفیات این شهرستان اجرایی شده است.

اسماعیلی ببا بیان این که در حوزه دانش بنیان هم اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: با توجه به دسترسی استان بوشهر به دریا طرح تولید ماهی سی باس در قفس با مشارکت بخش خصوصی در بوشهر اجرا کردیم.

وی  با بیان این که پرورش ماهی در قفس یکی از سرمایه گذاری ها بزرگ سازمان اوقاف است که از محل وقفیات مبین انجام شده است، افزود: این  طرح با اعتباری بالغ بر 130میلیارد تومان در 10 قفس ماهی که هر قفس زمینه تولید 120 تن ماهی را دارد در آب ها بوشهر ایجاد شده است و زمینه اشتغال 30 نفر را  نیز فراهم کرده است.

توزیع 500 بسته تحصیلی در بین دانش اموزان نیازمند

وی برنامه مهر تحصیلی را یکی دیگر از برنامه ها اوقاف برای بازگشایی مدارس عنوان کرد و بیان داشت: در مهرماه امسال همزمان با بازگشایی مدارس 500 بسته تحصیلی به ارزش 200 میلیون تومان که از محل موقوفات استان تهیه شده بود در بین دانش آموزان نیازمند توزیع شد.

گفتنی است در پایان این نشست خبری نمایشگاه جامع دهه وقف در مدرسه تاریخی سعادت بوشهر راه‌اندازی شد.

در این نمایشگاه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف اوقاف در عرصه‌های سرمایه‌گذاری و احیا موقوفات ‌ارائه شده است.

این نمایشگاه در مدت 4 روز برپا است که ضمن معرفی بقاع و موقوفات شاخص استان ظرفیت‌های مختلف موقوفات ارائه شده است.

  

    

  

  

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=149317

نظـــرات شمـــا