کد خبر : 150824       تاریخ : 1401/11/04 21:15:12
 مجتمع بندری نگین به زودی افتتاح می شود/ راه اندازی خط کشتیرانی بوشهر - جبل علی با تخفیف ویژه
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر:

مجتمع بندری نگین به زودی افتتاح می شود/ راه اندازی خط کشتیرانی بوشهر - جبل علی با تخفیف ویژه

پیغام: مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین گفت: این تاسیسات با اعتبار احداث این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی افتتاح خواهد شد.

به گزارش پیغام" محمد شکیبی نسب در نشست با اصحاب رسانه  به آمار تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در بندر بوشهر اشاره کرد و بیان داشت:  در بخش تخلیه و بارگیری کالای عمومی در بنادر استان در ۱۰ ماهه سال گذشته ۴۲ میلیون تن بوده و این میزان در مدت یادشده در سال جاری به ۴۹ میلیون تن رسیده که رشد ۱۷ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

 شکیبی نسب با بیان این که در بخش تخلیه و بارگیری کانتینری در بنادر، استان ۶ درصد رشد داشته است، اشاره کرد:  تخلیه و بارگیری کانتینری در سال گذشته ۱۸۱میلیون و ۱۹۲ تی ای یو بوده در حالی که این میزان در سال جاری به ۱۹۱میلیون و ۹۱۶ تی ای یو رسیده است.

  

وی به بخش جابه جایی مسافر از بنادر استان اشاره کرد و بیان داشت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۲۰۸ هزار از طریق بنادر استان  جابه جا شده اند درحالی که جابه جایی مسافر در سال گذشته ۲۰۲ هزار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳ درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان این که در ۱۰ماهه  سال گذشته 3 میلیون و 649 تن کالا از بندر بوشهر تخلیه و بارگیری شده است، گفت: در مدت یادشده  در سال جاری ۳ میلیون و ۳۱۵ تن کالا  از بنادر استان تخلیه و بارگیری شده که نسبت به سال قبل ۹درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: میزان تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری در بندر بوشهر در سال گذشته ۳۴هزار و ۱۱۴ تی ای یو کانتینر بوده در حالی که درسال جاری به ۴۹ هزار و ۳۷۶ تی ای یو کانتینر رسیده است که در این مدت ۴۵ درصد رشد داشته و این رشد نسبت به سایر مناطق بندری کشور چشمگیری بوده  است.

بیشترین آمار سوانح دریایی مربوط به شناورهای سنتی است

شکیبی نسب به سوانح دریایی اشاره کرد و بیان داشت: در۱۰ ماهه امسال، ۷۰۷ مورد اضطرار دریایی اعلام شده که ۳۶ موردنیاز پزشکی ،۴۱ مورد سوانح و نقص فنی و ۲۶ مورد لنج باری بوده که بیشترین آمار مربوط به شناورهای سنتی است و نسبت به مدت مشابه سال قبل شرایط سوانح تغییری نکرده است.

وی در ادامه با بیان این که به ۲۵۷ نفر امدادرسانی شده است، خاطرنشان کرد: که در این عملیات ها ۲۵۵ نفر نجات یافتند و دو نفر فوت شده اند.

وی با بیان اینکه ۸ ایستگاه مخابراتی درسواحل استان ایجاد شده است، گفت: همچنین ۶ پایگاه جستجو و نجات و ۶ فروندشناور در بندرهای بوشهر، عسلویه ، دیر و  بندر عامری، خارگ و دیلم فعال است که به زودی یک فروند شناور جستجو و نجات دریایی به ناوگان امدادرسانی اضافه خواهد شد.

وی همچنین اضافه کرد: سامانه تلفنی ۱۵۵۰ در سواحل استان ایجاد شده که در مواقع بروز حادثه به نزدیکترین مرکز کنترل ترافیک دریایی برای نجات مردم که دچار اضطرار شده اند،متصل می شود.

رتبه سوم بندر بوشهر در جذب و تخصیص اعتبار پروژه های عمرانی و دریایی

شکیبی نسب با بیان اینکه بندر بوشهر در جذب و تخصیص اعتبار پروژه های عمرانی و دریایی در بین ۱۵ بندرتجاری که در کشور فعالیت می کنند در رتبه  سوم قرار دارد، گفت: ۸۴ کد اعتباری برای بنادر بوشهر تعریف شده که ۲۴پروژه مطالعاتی،۱۴پروژه احداثی،۹پروژه تعمیرات اساسی و ۲۸ پروژه تاسیساتی است که در مجموع ۵ هزار میلیارد ریال اعتبار این پروژه ها تا پایان امسال است.

وی با بیان این که طرح توسعه بنادر گناوه در دهه فجر امسال کلنگ زنی می شود، افزود:  اعتبار این پروژه ۱۶ هزار میلیارد ریال است که با حضور رئیس جمهور آغاز می شود، در سال جاری برای این پروژه هزار میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

تکمیل سالن پایانه مسافربری بین المللی بوشهر در سال 1403

شکیبی نسب با اشاره به تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین گفت این تاسیسات با اعتبار احداث این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا است و ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی افتتاح خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش به ساماندهی تاسیسات دریایی پایانه مسافربری بین المللی بوشهر اشاره کرد و افزود: بخش دریایی این پروژه در دهه فجر امسال با اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر همچنین به سالن پایانه مسافربری بین المللی بوشهر اشاره کرد و خاطر نشان کرد: این سالن مسافربری ازشرکت کشتیرانی والفجر برای ایجاد تسهیلات سفرهای دریایی برای بهسازی و احداث تحویل گرفتیم و با پیگیریهای هایی که صورت گرفت اعتباراتی به این پروژه اختصاص داده شد و فاز اول آن پیش ازآغاز جام جهانی آماده شد ولی کشور قطر به دلیل کمبود فضای هتلینگ از پذیرش کشتی های مسافربری خودداری کرد.

شکیبی نسب با بیان اینکه فاز دوم این پایانه در اردیبهشت ۱۴۰۳ با امکانات کامل سرمایشی، گرمایشی و طراحی منحصر به فرد در بین بنادر کشور به بهره برداری خواهد رسید، افزود: اعتباری این پروژه ۷۰۰ هزار میلیاردریال است که هم اکنون ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شکیبی نسب با بیان اینکه موج شکن کنگان  با اعتباری بالغ بر یک هزار و۷۰۰ میلیارد ریال در حال احداث است، گفت: احداث ۴ اسکله رمپ در بندر دیر با اعتبار هزار میلیارد ریال در دست اجرا است و به دلیل نزدیکی بندر دیر به بندر الرویس قطر تلاش شده زمینه تقویت صادرات در این مسیر فراهم شود.

بنادر استان بوشهر ضررده هستند

وی با بیان اینکه بنادر استان بوشهر ضررده هستند، گفت: سازمان بنادر، سازمانی درآمد هزینه ای است ودولت با وجود اینکه درآمد چندانی از طریق بنادر استان ندارند اما در راستای مسئولیت های اجتماعی و کمک به معیشت ساحل نشینان و توسعه زیرساختهای بندری در این استان عزم جدی دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به احداث اسکله در بنادر استان گفت:  احداث اسکله شمع و عرشه در بندر محمد عامری به طول ۹۰ متر با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید.

وی همچنین بیان داشت: مناقصه احداث اسکله شمع و عرشه در بندر ابوالخیر تنگستان به طول ۱۵۰ متر و با اعتبار ۱۱۸۰ میلیارد ریال در حال برگزاری است و پس از انتخاب پیمانکار، به زودی عملیات اجرایی پروژه  آغاز خواهد شد.

شکیبی نسب  بیان داشت:  سیستم  اعلام اطفاء حریق و تهدید بنادر با اعتبار ۳۰۵ میلیارد ریال در بنادر استان جرا شده است.

وی با بیان این که مطالعات طرح توسعه بنادر دیلم و ریگ  در دست اجرا است، گفت: برای ارتقاء امنیت زیر ساخت های شبکه ادره کل بنادر استان تجهیزاتی با هزینه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خریداری شده است.

شکیبی نسب  به ایجاد سامانه تردد کامیون ها به بندر بوشهر اشاره کرد و بیان داشت: سامانه ای برای مدیریت تردد کامیون ها و کنترل ترافیک مسیرهای منتهی به بندر و ورود کامیون های حامل بار و مراجعه کامیون ها جهت بارگیری ایجاد شده که بسیار موثر بوده و حتی استان های بندری از جمله بندرانزلی و امام از این سامانه الگو برداری کرده اند.

خط کشتیرانی بوشهر - جبل علی با تخفیف ویژه راه اندازی می شود

وی با بیان اینکه با هدف رونق فعالیت های اقتصادی و تجاری خط کشتیرانی بوشهر - جبل علی با تخفیف ویژه راه اندازی خواهد شد، بیان داشت: بندر بوشهر در این راستا آمادگی کامل دارد و توافقات صورت گرفته و تا پایان بهمن ماه این موضوع عملیاتی خواهد شد وادامه فعالیت این خط کشتیرانی به استقبال بازرگانان و تجار برای  رونق فعالیت های اقتصادی بندر بوشهر بستگی دارد.

بندر بوشهر کمترین حجم رسوبی کالا را در کشور دارد

وی  با بیان این که بندر بوشهر در بین کل بنادر کشور کمترین حجم رسوبی کالا را دارد، گفت:  با اقداماتی که از سوی قوه قضاییه در ابتدای امسال صورت گرفت ۷۵درصد کالاهای متروکه از اداره بندر خارج شده و مابقی در شرف تعیین تکلیف هستند و مدعی هستیم ماندگاری را به حداقل برسانیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر درباره سوخت یارانه‌‎ای به شناورها گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی و میراث فرهنگی و گردشگری متولی این کار هستند  و وزرات نفت مجوزهای لازم هم صادر کرد و چون همزمان با جام جهانی مسافری میان ایران  و قطر رد و بدل نشد این طرح عملیاتی نشد. اداره بندر در این طرح وظیفه  ثبت مبدا و مقصد شناورها در سامانه را برعهده داشته است.

 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان این که بیش از ۳۵۰۰ قایق فاقد هویت در استان فعالیت دارند که نیازمند ساماندهی است، گفت : بر اساس دستور العمل، شناورها باید به صورت گردشگری و صیادی ثبت و هویت دار شوند که بخشی برای کنترل ورود و خروج نیازمند ایجادپارکینک است و این مهم هم اکنون در شرف انجام است.

نصب 5 آتشخوار در بنادر استان

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر درباره استقرار شناورهای آتشخوار در بنادر بوشهر افزود: نصب شناورهای آتشخوار برای اولین باردرکشور در بین استان های بندری، در بوشهر در حال انجام است و اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال به این طرح اختصاص یافته است.

شکیبی نسب اظهار داشت: هم اکنون مناقصه نصب ۵ شناورهای آتشخوار در حال برگزاری است که امیدواریم تا پایان سال شناورهای مشخص و در بنادر بوشهر مستقر شوند.

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=150824

نظـــرات شمـــا