پیغام: همایش ملی «روابط عمومی کانونهای وکلای دادگستری ایران؛ سیاستها و راهکارهای عملی» صبح امروز پنجشنبه ششم بهمن ماه سال جاری با حضور رئیس اسکودا و جمعی از روسا و مدیران روابط عمومی کانونهای وکلای سراسر کشور به همت کانون بوشهر در این شهر برگزار شد.
به گزارش «پیغام»صدیقه جمالی:؛ رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در این همایش بر ضرورت استفاده کارآمد نهاد وکالت از ظرفیتهای جریان رسانهای تاکید کرد و گفت: امروز نه فقط در کانونهای وکلا و نهاد وکالت، بلکه در سراسر کشور، تعهد به ایجاد آرامش، پرهیز از غوغاسالاری و التهابآفرینی، ایجاد ارتباط موثر با مردم، رعایت اخلاق حرفهای و پایبندی به منافع ملی باید سرلوحه اقدامات باشد. این مسئله باید در همه فعالیتهای خبری و اطلاعرسانی نیز در دستور کار قرار گیرد و لازم است از هر اقدامی که خلاف این قاعده است، پرهیز شود.
هجمه به نهاد وکالت مصداق بحران است
دکتر جعفر کوشا، در ادامه هجمه مستمر از تریبونهای رسمی و غیررسمی به نهاد وکالت در سالهای گذشته را مصداق بحران عنوان کرد و گفت: در عین حال اداره نهاد وکالت در شرایط فعلی، مصداق مدیریت بحران یا مدیریت در شرایط بحران است.
وی با بیان اینکه در شرایط جدید رسانهای، اطلاعرسانی و ارتباطات از مهمترین ابزارهای مدیریت بحران است و باید بیش از گذشته در استفاده از ظرفیت روابط عمومیها برای اداره امور وکالت، اهتمام داشته باشیم، تصریح کرد: در فضای فعلی، مدیریت منسجم و یکپارچه فرایند اطلاعرسانی در کانونهای وکلا یک ضرورت است. از همینرو در ماههای پیشرو، لازم است روابط عمومی و شورای سیاستگذاری رسانهای اسکودا، با طراحی روندهایی، ارتباط روابط عمومیها با اسکودا را پررنگتر کند و روابط عمومیها هم باید بیش از گذشته در چارچوب کلان سیاستهای رسانهای و اطلاعرسانی منسجم گام بردارند.
رئیس اسکودا گلیشه گرایی را نوعی آفت در روابط عمومی عنوان کرد و بیان داشت: روابط عمومی ها از بی برنامه بودن رنج می برند و می طلبد برنامه منسجمی را تدوین کنند.
امروز اقناع با روشهای سنتی امکانپذیر نیست
دکتر کوشا با بیان اینکه اقناع، اکسیرِ تاثیرگذاری ارتباطات در عصر حاضر و فرایندی است که با گسترش استفاده از رسانههای جدید، به دشواری حاصل میشود، گفت: در دوره و زمانهای که الگوهای ارتباطی و دینامیک اخبار متاثر از شبکههای اجتماعی، دگرگون شده و مخاطبان خودشان تولیدکننده موثر پیام شدهاند، اقناع به روشهای گذشته و با نگاه سنتی اتفاق نمیافتد. از همینرو بیان رویدادها و اخبار کانونهای وکلا، صرفا با نگاه سنتی گذشته و مدلهای اطلاعرسانی کلیشهای، کمفایده و حتی بیفایده است.
وی با بیان این که امروز اقناع با روشهای سنتی امکانپذیر نیست، گفت: باید با استفاده از شبکههای اجتماعی مردم را اقناع کرد. در این راستا باید از مدلهای مختلف اطلاعرسانی استفاده کنیم. در این مسیر باید مدلها و پدیدهها را بشناسیم تا برآیند آن استقرار عدالت در جامعه باشد.
این حقوقدان و وکیل دادگستری بیان داشت: برای اینکه مجموعه وسیع تلاشها در نهاد وکالت ابتر نماند، روابط عمومیهای کانونهای وکلا، به عنوان یک کارویژه موظف هستند با استفاده از نیروهای خلاق رسانهای و متخصصان تولید محتوا و حرفهایها، طرحی نو دراندازند و روشهای تازه و نوآورانه برای ارتباط موثرتر با مردم بیابند.
روابط عمومی ها پمپاژ اخبار جعلی و دروغ معارضان نهاد وکالت مقابله کنند
وی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر پیچیدگی فضای رسانهای جدید و لزوم تطبیق و روزآمدسازی روندهای اطلاعرسانی، عامل دیگری که دشواری و پیچیدگی کار روابط عمومیها را بیشتر کرده، هجمه مستمر به نهاد وکالت از سوی تریبونداران متعدد است، گفت: روابط عمومیها علاوه بر ابداع روشهای موثر و اقناعی برای اطلاعرسانی اقدامات و فعالیتهای کانونها، باید با پمپاژ اخبار جعلی و دروغ معارضان نهاد وکالت مقابله کنند و اجازه ندهند این خبرسازیها در افکار عمومی کشور موثر واقع شود.
روابط عمومی ها مجرای ارتباط و تعامل کانونهای وکلا با مردم هم باشند
رئیس اسکودا، کارکرد روابط عمومی مدرن در دوره حاضر را برخلاف فرایندهای یکطرفه سنتی و قدیمی عنوان کرد و خطاب به مدیران روابط عمومی کانونهای وکلای سراسر کشور گفت: شما باید علاوه بر ایفای نقشهای سنتی، مجرای ارتباط و تعامل کانونهای وکلا با مردم هم باشید. ارتباط موثر و دو طرفه با مردم، از ضرورتهای مدیریت در دنیای امروز است، دوران گویندگی صرف به سر آمده و باید گوش شنوایی برای شنیدن حرفهای مردم هم داشته باشیم. روابط عمومی همان گوشی است که کانونهای وکلا بهوسیله آن صدای مردم هستند و حرف آنها را میشنوند.
دکتر کوشا خاطرنشان کرد: با تسریع چرخه اطلاعرسانی و گستردگی مصرف رسانهای مردم، جریانهای رسانهای با سرعت غیرقابل مهاری بسط پیدا میکنند و انفعال کانونهای وکلا در چنین فضایی، در حکم سم است. انفعال آنها را از تحولات عقب نگه میدارد و باعث میشود، مقهور جریانسازیهای مغرضانه شوند. آنچه از چنین انفعالی جلوگیری میکند، تحرک روابط عمومیهاست. لازم است با پایش موثر و دقیق فضای رسانهها و افکار عمومی، مدیران کانونهای متبوعتان را از فضای افکار عمومی آگاه و در مواردی نیاز به واکنش دستگاه هست، نقش کاتالیزور و تسریع کننده را ایفا کنید.
ضرورت پایش جریانات رسانههای اجتماعی از سوی روابط عمومی کانونها
وی در پایان سخنانش حضور موثر در رسانههای اجتماعی و پایش جریانات و تحولات این رسانهها را دیگر کارویژه روابط عمومیهای کانونهای وکلا عنوان کرد و گفت: در همین زمینه لازم است با تهیه توصیهنامهها و ارائه آموزشهای کاربردی و مفید، حضور وکلا و مدیران کانونها را در رسانههای اجتماعی موثر و هدفمند کنید.
منبع:
پایگاه خبری تحلیلی پیغام
لینک مستقیم :
http://peigham.ir/shownews.aspx?id=150835