کد خبر : 98217       تاریخ : 1397/01/18 13:28
هرکس در مراسم‌های مجوزدار اخلال ایجاد کند، چوب لای چرخ قانون گذاشته است
واکنش نماینده دشتستان به حاشیه‌های کنسرت نوروزی «لیان»؛

هرکس در مراسم‌های مجوزدار اخلال ایجاد کند، چوب لای چرخ قانون گذاشته است

پیغام: نماینده دشتستان درباره حاشیه های مراسم جشن ولادت حضرت علی (ع) در شهر کلمه گفت: این مراسم و اجرای کنسرت نوروزی «لیان» مجوز داشت و اختلال در آن قانون شکنی است و با مسببان آن برخورد قانونی می شود.

پیغام: محمدباقر سعادت، نماینده دشتستان در مجلس در واکنش به حاشیه‌های جشنی که در شهر کلمه برگزار شد، گفت: قانون‌گذار تاکید کرده که برای اجرای مراسم‌ها و کنسرت‌های موسیقی باید مجوز از وزارت ارشاد دریافت شود؛ یعنی حتی گفته نشده سازمان تبلیغات یا فرمانداری بلکه تاکید شده که باید از ارشاد اسلامی مجوز اخذ شود. زمانی هم که مجوز دریافت می‌شود هیچ‌کس تحت هیچ شرایطی حق به هم زدن و اخلال در برنامه را ندارد و هرکسی چنین کاری را انجام دهد درواقع چوب لای چرخ قانون گذاشته است.

به گزارش«پیغام»، یازدهم فروردین مراسم جشنی به مناسب ولادت حضرت علی (ع) در شهر کلمه شهرستان دشتستان در استان بوشهر برگزار شد و در آن گروه موسیقی «لیان» به مدیریت «محسن شریفیان» اجرای زنده موسیقی داشتند. اما با وجود صدور مجوز برای این مراسم از طرف وزارت ارشاد و شورای تامین دشتستان و حضور نماینده مجلس شهرستان، فرماندار، برخی اعضای شورای شهر و… این جشن با ایجاد اختلال نیمه‌کاره ماند. بعد از آن ارسلان زارع، فرماندار دشتستان از عمدی بودن قطع برق این مراسم خبر داد و تاکید کرد با مسببان آن برخورد قانونی می شود.

محمدباقر سعادت، نماینده شهرستان دشتستان که حدود چهل و پنج دقیقه در این مراسم حضور داشته در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید کرد که هشدارهایی نسبت به برگزاری مراسم بوده اما هنوز نمی‌توان گفت که برهم زدن آن کار یک نفر یا یک اقدام سازمان‌یافته بوده است.

 به‌عنوان نماینده مجلس در حوزه انتخابیه دشتستان این موضوع را پیگیری کرده‌اید؟

تا آنجا که من می‌دانم جشنواره‌ای در شهر کلمه شهرستان دشتستان برگزار شد و گروه موسیقی هم در این جشنواره حضورداشته که مدیریت آن با آقای محسن شریفیان است. اتفاقاً شهرداری و شورای کلمه از من دعوت گرفتند و من هم در این مراسم حضور پیدا کردم.

حدود چهل‌وپنج دقیقه حضور داشتم و سخنرانی هم داشتم و لوح‌هایی را هم برای اعضای شورا تدارک دیده بودند که به آن‌ها اهدا کردیم. شورای تأمین شهرستان نیز تمهیداتی در نظر گرفته بودند و نیروی انتظامی حضور بسیار فعال و پررنگی داشت تا اگر احیاناً مزاحمتی صورت گرفت، حاضر باشند.

در مدتی که در مراسم حضور داشتید اختلالی ایجاد نشد؟

نه، تا زمانی که من آنجا حضور داشتم اتفاق خاصی رخ نداد. من هم از همه برگزارکنندگان و اینکه باعث نشاط جامعه می‌شوند تقدیر کردم. پس‌ازآن جلسه‌ای داشتم و به همین منظور مراسم را ترک کردم. بعد از خروج من گویا دو بار برق قطع شده است. آنچه پیگیری‌های من از طریق آقای فرماندار به‌عنوان رئیس شورای تأمین و نماینده دولت نشان می‌دهد این است که گفتند در چند کیلومتری مراسم شخص یا اشخاصی روی شبکه فشارقوی سیم انداخته و موجب قطع برق شده‌اند. یک‌بار هم اختلال را برطرف می‌کنند اما گویا مجدداً در مکان دیگری همین کار انجام می‌شود.

به‌هرحال این اتفاقات آن‌چنان هم دور از ذهن نیست. به‌هرحال ممکن است شخصی با برگزاری چنین مراسم‌هایی و اجرای موسیقی مخالف باشد و چنین کاری هم از او سر زند.

فکر می‌کنید اقدام شخصی بوده یا اینکه اقدامی سازمان‌یافته از طرف مخالفان اجرای برنامه‌های موسیقی بوده است؟

تا زمانی که از طریق مراجع قضایی و انتظامی موضوع پیگیری نشود و شخص مشخص نشود، قضاوت خیلی عادلانه نیست.

 به‌هرحال شما نماینده آن منطقه هستید و در جریان اخبار منطقه قرار دارید. آیا از قبل هشداری درباره بروز چنین اتفاقاتی از طرف مخالفان داده نشده بود؟

بله، به‌هرحال یک امر بدیهی است، اینکه ظاهراً قبل از این موضوع افرادی هم مخالف برگزاری این‌گونه مراسم‌ها بوده‌اند. اما صحبت من این است که جلسه شورای تأمین در این خصوص مصوب شده بود و برنامه مجوز داشته و برگزار هم شده است. اما در مورد اینکه چنین اتفاقی رخ‌داده چون برای من محرز نشده که چه کسی دستور این ماجرا را داده و حتی سازمان‌یافته بوده یا شخصی تحت تأثیر صحبت‌ها چنین کاری را کرده است نمی‌توانم نظری بدهم.

در مدت زمانی که شما در مراسم حضور داشتید آیا اتفاق خارج از عرفی رخ داد که برخی برای ایجاد اختلال در این برنامه تحریک و ترغیب شوند؟

خیر. هیچ اتفاق خاصی نبود. من حدود چهل و پنج دقیقه حضور داشتم و کار خلاف عرفی در زمان حضور من رخ نداد.

 یعنی موسیقی هم اجرا شد و شما هم حضور داشتید…

بله، برنامه عملاً در زمان حضور من شروع‌شده بود و گروه موسیقی هم اجرا داشتند و مشکلی هم نبود.

به‌عنوان نماینده شهرستان این موضوع را پیگیری کرده‌اید؟ آیا تابه‌حال دستگاه‌های متولی توانسته‌اند سرنخی در مورد این اتفاق به دست بیاورند؟

پیگیری‌های من از طریق فرماندار به‌عنوان نماینده دولت بوده است. گفتند در حال بررسی هستند تا ببینند قطعی برق از طریق فرد یا افرادی بوده و اگر این طور است دستوردهنده چه کسی است.

 به‌عنوان نماینده مجلس و فردی که در قوه قانون‌گذاری کشور فعال هستید فکر می‌کنید با چنین رویه‌هایی چه برخوردی باید داشت؟

همه ما موظف هستیم به قانون عمل کنیم. مشخصاً معلوم است که وزارت ارشاد متولی برگزاری این‌گونه مراسم‌ها است و زمانی که وزارت ارشاد مجوز می‌دهد همه موظف به تبعیت از آن هستند. این موضوعی کاملاً مشخص است و قانون‌گذار هم تاکید کرده برای اجرای چنین مراسم‌ها و کنسرت‌های موسیقی باید از وزارت ارشاد مجوز دریافت شود، حتی گفته نشده سازمان تبلیغات یا فرمانداری بلکه تاکید شده که از ارشاد اسلامی باید مجوز اخذ شود. زمانی هم که مجوز دریافت می‌شود هیچ‌کس تحت هیچ شرایطی حق بر هم زدن و اخلال در برنامه را ندارد و هرکسی چنین کاری را انجام دهد درواقع چوب لای چرخ قانون گذاشته است. بنابراین طبیعی است که قانون باید با این‌گونه موارد برخورد کند و اجازه ندهد هرکسی براساس سلیقه و مرام خود رفتار کند. باید همه خود را مطیع قانون بدانند و تمکین کنند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=98217

نظـــرات شمـــا