کد خبر : 99261       تاریخ : 1397/02/30 11:21:25
لزوم رعایت بیشتر نکات بهداشتی با همزمانی ماه رمضان و فصل گرما
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تأکید کرد:

لزوم رعایت بیشتر نکات بهداشتی با همزمانی ماه رمضان و فصل گرما

پیغام: معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي بوشهر گفت: همزماني ماه مبارک رمضان و فصل گرما، اهميت رعايت نکات بهداشتي را بيشتر مي‌کند.

به گزارش «پیغام»؛ دکتر عبدالمحمد خواجه‌ئیان افزود: با توجه به گرم شدن هوا و همزماني ماه مبارك رمضان با فصل تابستان احتمال شيوع بيماري‌هايي که از راه‌آب و غذا، به‌ويژه بيماري‌هاي عفوني روده‌اي در مكان‌هايي كه به‌صورت دسته‌جمعي غذا تهيه و توزيع مي‌گردد، افزايش مي‌يابد.

وي تصريح کرد: به‌منظور پيشگيري از مسموميت‌هاي احتمالي در اماکن عمومي پيشنهاد مي‌گردد روزه‌داران گرامي و هيأت امناي مساجد توصيه‌هاي بهداشتي را مدنظر داشته باشند.
دکتر خواجه‌ئیان با اشاره به مورد تأييد بودن آب آشاميدني افزود: براي پخت‌وپز ترجيحاً از شبکه‌هاي آب عمومي استفاده گردد و در صورت عدم دسترسي به شبکه يا قطعي آب از آب‌هاي بسته‌بندي‌شده داراي پروانه ساخت وزارت بهداشت استفاده گردد.
رييس مرکز بهداشت استان بوشهر تأکيد کرد: در صورت استفاده از سالاد و سبزي‌هاي آماده، بايستي اين محصولات داراي پروانه ساخت وزارت بهداشت باشد در غير اين صورت سبزي‌هاي و سالاد در مراكز و اماكن عمومي بايستي به روش صحيح سالم‌سازي گردد.
اين مسئول بهداشتي گفت: از نمك‌هاي بسته‌بندي يددار تصفيه‌شده داراي مجوز بهداشتي و علامت استاندارد براي مصرف در سفره و پخت غذا استفاده شود و همچنين از مصرف هرگونه رنگ غيرمجاز در توليد زولبيا و باميه جلوگيري شود.
دکتر خواجه‌ئیان شستشو و گندزدايي مستمر براي ظروف چند بار مصرف را ضروري دانست و افزود: در صورت استفاده از ظروف يک‌بارمصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم از ظروف گياهي (بر پايه نشاسته ذرت) و داراي پروانه ساخت استفاده شود.
وي تأکيد کرد: از نگهداري مواد غذايي پخته‌شده در دماي محيط به مدت طولاني خودداري گردد و در صورت نياز به نگهداري بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايي پخته‌شده در دماي زير 4 درجه و يا بالاي 63 درجه سانتي‌گراد نگهداري شود و از نگهداري مواد غذايي خام و پخته‌شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداري شود.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي بوشهر با هشدار درباره خريداري مواد غذايي بخصوص زولبيا، باميه، پيراشکي، خرما و جگر از مراکز غيرمجاز و دست‌فروشي‌ها خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه مشکل بهداشتي در اماکن عمومي که محل برگزاري مراسم مي‌باشد يا در صورت بروز موارد احتمالي مسموميت غذايي موضوع به سامانه رسيدگي به شکايات وزارت بهداشت با شماره تماس 190 جهت پيگيري اعلام گردد.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=99261

نظـــرات شمـــا