کد خبر : 99319       تاریخ : 1397/03/01 13:58:20
بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار بوشهر
لزوم جلوگیری از گران‌فروشی؛

بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار بوشهر

پیغام: در هفته‌های اخیر شاهد نوعی بی‌ثباتی در سطح بازار بوشهر و در صنف‌های مختلف هستیم که نظارت کافی و مستمر می‌تواند از بسیاری از این تخلفات پیشگیری کند.

به گزارش«پیغام»؛ به دنبال تلاطمی که در بازار ارز ایجاد شد و تورمی که در بازار کل کشور شاهد بودیم، بازار استان بوشهر نیز تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته است و در هفته‌های اخیر شاهد بی‌ثباتی در قیمت‌ها هستیم.

در بسیاری از صنوف این تلاطم ایجاد شده است و میزان افزایش قیمت‌ها متفاوت است ولی در اغلب کالاها شاهد بی‌ثباتی در قیمت‌ها هستیم که این موضوع نارضایتی مردم را در پی داشته است.

استان بوشهر یکی از نقاط مهم کشور در ارائه و عرضه اجناس خارجی است و بخش قابل توجهی از موجودی بازار بوشهر از طریق واردات کالاهای خارجی تامین می‌شود که افزایش قیمت ارز باعث تلاطم بیشتری در قیمت اجناس خارجی شده‌است.

البته اجناس داخلی نیز از افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده است و به بهانه مختلفی شاهد افزایش قیمت‌ها در کوچکترین اقلام و کالاها تا بزرگترین احناس و کالاها و حتی خدمات هستیم.

نظارتی بر بازار نیست

یکی از شهروندان بوشهری اظهار داشت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد بی‌ثباتی شدیدی در سطح بازار هستیم و قیمت‌های هر روز با روزی دیگر متفاوت است.

محمد که در بازار به دنبال خرید یکی از لوازم جانبی کامپیوتر بود، اضافه کرد: دیروز برای خرید یک قطعه کامپیوتر چند جا قیمت گرفته بودم ولی نتوانستم آن را بخرم ولی امروز متاسفانه باز هم قیمت‌ها بیشتر شده است.

وی ادامه داد: برخی از فروشگاه‌ها نیز به دنبال افزایش قیمت‌ها حاضر به فروش اجناس خود نیستند و این موضوع باعث شده تا مردم از این بی‌ثباتی در بازار بیشترین ضرر را بکنند.

یکی دیگر از شهروندان بوشهر نیز از بی‌ثباتی در بازار و افزایش قیمت‌ها انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و به بهانه تلاطم بازار، قیمت اجناس موجود فروشگاه‌ها نیز افزایش یافته است.

حمید منصوری با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها سفره مردم را کوچکتر کرده است، افزود: بازار بوشهر تحت تاثیر دلار قرار گرفته است و قیمت‌ اجناس بر اساس نرخ دلار بالا و پائین می‌رود.

فروشگاه‌ها اجناس را گران می‌خرند

یکی از مغازه‌داران بوشهر در ارتباط با وضعیت بازار و بی‌ثباتی قیمت‌ها گفت: ما هر روز اجناسی را از بازارهای دیگر نقاط کشور تهیه می‌کنیم و با توجه به افزایش قیمت خرید اجناس، قیمت فروش ما نیز افزایش می‌یابد.

عرب‌زاده با بیان اینکه بی‌ثباتی نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاها در بازار بوشهر شده است، اضافه کرد: به دنبال افزایش قیمت‌ها وضعیت فروش نیز دچار اخلال شده است و امیدواریم شاهد ثبات بیشتری در بازار باشیم.

وی ادامه داد: در پی افزایش قیمت‌ها متاسفانه برخی از اقلام مورد نیاز مشتریان را نمی‌توانیم تهیه کنیم و واردگنندگان و یا تولیدکنندگان و یا بنگاه‌های بزرگ از توزیع آن امتناع می‌کنند.

اجرای طرح نظارتی پایش بازار

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار داشت: نظارت مستمری بر بازار بوشهر صورت می‌گیرد و در ماه مبارک رمضان این نظارت‌ها تشدید شده است.

سید حسین حسینی محمدی با اشاره به تامین کالا و عرضه با قیمت‌های مصوب در سطح بازار بیان کرد: کالاهای ضروری مردم به اندازه کافی تامین شده و در بازار عرضه شده که شاهد ثبات در قیمت‌ها هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح نظارتی پایش بازار در استان بوشهر تصریح کرد: طرح نظارتی پایش بازار توسط اکیپ‌های بازرسی در راستای جلوگیری از هر گونه کمبود، گران فروشی و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات در استان اجرا می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با تاکید بر همکاری همه صنوف با بازرسان، اضافه کرد: نصب برچسب قیمت کالا، صدور فاکتور رسمی و توجه به کیفیت و قیمت کالا ضروری است.

وی ادامه داد: بازرسی و نظارت بر قیمت و کیفیت کالا، عملکرد واحدهای صنفی و جلوگیری از تخلفات به‌صورت مستمر توسط گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

تشکیل کارگروه نظارت بازار در بوشهر

نظارت بر بازار باید به صورت مداوم و مستمر انجام شود و همچنین با تثبیت نرخ ارز شرایط فراهم شود تا کسی نتواند به بهانه افزایش قیمت ارز، بی‌ثباتی در بازار ایجاد کند.

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در کارگروه تنظیم بازار استان بوشهر با تاکید بر تشکیل کارگروه تخصصی بیان کرد: برای پایش، رصد و نظارت بر بازار  در ماه مبارک رمضان کارگروهی در حوزه اقتصاد تشکیل می‌شود.

وی بر تثبیت قیمت‌ها تاکید کرد و گفت: روند کنترل بازار باید به‌صورت مستمر ادامه داشته باشد و فراوانی و قیمت کالاها نیز تحت نظر باشد و نباید اجازه دارد که قیمت کالاها افزایش یابد.

استاندار بوشهر با تاکید بر جمع‌آوری دست فروشان با همکاری امور صنفی و شهرداری‌ها افزود:دست‌فروشان با تعامل امور صنفی و شهرداری‌ها برای جلوگیری از مشکلات مردم باید جمع آوری شوند.

افزایش قیمت به بهانه بالارفتن نرخ ارز غیرقانونی است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر نیز در این زمینه گفت: هرگونه افزایش قیمت کالا به بهانه بالارفتن نرخ ارز غیر قانونی بوده و با متخلفان برخورد می‌شود.

نصرالله کشاورز بیان کرد: طبق اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی، افزایش قیمت کالا به بهانه افزایش نرخ ارز غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط پیش‌آمده و بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌های اجرایی ذیربط، مقرر شد رصد و پایش بازار به صورت تخصصی و با تشکیل تیم مشترک بازرسی با حضور بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان تعزیرات حکومتی، اماکن نیروی انتظامی، بهداشت و اتاق اصناف به صورت مستمر انجام شود.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن وتجارت استان افزود: حین بازرسی در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گران‌فروشی، کم‌فروشی و تقلب، تخلف مذکور ثبت و پس از تشکیل پرونده برای صدور رای به تعزیرات حکومتی ارجاع می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به نقش موثر مردم در کاهش تخلفات صنفی، سامانه دریافت شکایات (تلفن ۱۲۴)، آماده دریافت گزارشات مردمی در تمام ساعات شبانه روز است و همکاران بازرسی سازمان پس از دریافت شکوائیه مردم در اسرع وقت نسبت به رسیدگی به آن اقدام خواهند کرد.

بیشترین ضربه‌های ناشی از افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی در بازار نصیب مردم می‌شود و همه شهروندان انتظار دارند که مسئولان با ایجاد ثبات در نرخ ارز و نظارت مستمر بر بازار مانع از مشکلات بیشتر برای مردم شوند.

منبع/مهر


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=99319

نظـــرات شمـــا