به گزارش «پیغام»؛ معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در آیین گفت: سطح زیر کشت خرما در ایران ۲۵۳ هزار هکتار است که ۱۲۳ هزار هکتار از این میزان بارده و مابقی نهال است.
محمدعلی طهماسبی افزوود: کشت و کار خرما در دنیا محدود ا ست و مانند دیگر محصولات از جمله سیب، زردآلو، آلبالو و پرتقال نسبت بلکه یک کمربند جغرافیایی محدودی برای عملآوری خرما وجود دارد.
وی با بیان این که در زمان حاضر ۳۹ کشور خرما خیز با یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه هشت میلیون تن محصول تولید میکنند، اظهار داشت: از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در چرخه صادرات و مابقی بعنوان مصرف داخلی و صنایع فرآوری استفاده میشود.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران جزو کشورهای مهم تولیدکننده خرما در تنوع و رقم با کیفیت است و استان بوشهر با داشتن ۳۴هزا رو ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۷۰ هزار تن محصول و صادرات ۱۷ هزار تن خرما در پنخ ماه نخست امسال از استانهای پیشرو در تولید این محصول است.
باید از کشورهای موفق در حوزه تولید و صادرات خرما الگو بگیریم
رئیس انجمن ملی خرمای ایران همچنین درای آیین گفت: نمایشگاهها پنجرههای صادراتی کشور هستند که اگر تقویت شوند می توانیم کارنامههای صادراتی خوبی داشته باشیم.
محسن رشید فرخی اضافه کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در بخش تولید و صادرات خرما باید بخش خصوصی و دولت در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم بر مشکلات و موانع موجود غلبه کنیم.
وی بیان کرد: هرچند تحریم های ظالمانه زیادی بر علی کشور تحمیل شده است اما اگر صادقانه نگاه کنیم میبینیم بسیاری از مشکلاتمان را میتوانیم با تغییر مدیریت داخلی در درون حل کنیم و زمینه رونق اقتصادی را فراهم کنیم.
رشید فرخی اضافه کرد: باید از کشورهای موفق در حوزه تولید و صادرات خرما الگو بگیریم کشوری مانند تونس که ۱۰ تا ۱۲ سال از فعالان حوزه خرما خواست فقط در نمایشگاههای مختلف شرکت کنند و ببینند که برای عرضه محصولشان باید چه راهی پیش گیرند.
رئیس انجمن خرمای ایران گفت: بر اساس تجارب بهدست آمده از همین بازدیدها، اکنون تونس که هشتمین تولید کنند خرماست در صنایع تبدیلی و صادرات این محصول رتبه نخست دنیا را دارد.
استان بوشهر ترمینال فروش خرما شود
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: خرما بعنوان یک کالای استراتژیک میتواند اقتصاد یک کشور را به خوبی مدیریت کند.
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: خرما در بین محصولات کشاورزی یکی از محدود کالاهایی است که قدرت ماندگاری بالا و تبدیل به محصولات دیگر را دارد.
وی بیان کرد: تولید، نگهداری ،برداشت، عرضه مناسب و تبدیل به واسطه صنایع تبدیلی، توزیع و بازاریابی مراحل مختلف اقتصاد خرماست که باید براساس دانش و فناوری نوین باشد.
صفایی بوشهری گفت: این کالای استراتژیک میتواند اقتصاد و تولید ناخالص ملی یک کشور را رشد دهد به همین دلیل نمایشگاهها نقش مهمی در منظومه خرما دارند.
وی افزود: پیشنهاد میکنم از تولید تا توزیع وبازاریابی، میزگردها و کرسیهای فکری در بخش خرما برگزار شود و از حالت سنتی به سمت دانش بنیان حرکت کنیم.
جمعه بوشهر، افزود: با توجه به ظرفیت بالای استان در عرصه تولید خرما باید ترمینال فروش خرما به صورت الکترونیکی و حقیقی در استان طراحی شود.
حضور 80 شرکت در نمایشگاه ملی خرما در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این آئین گفت: دومین نمایشگاه و جشنواره ملی خرما از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه به مدت چهار روز در نمایشگاه بینالمللی بوشهر دایر می باشد.
محمدتقی منوچهری هدف از برپایی این نمایشگاه را شناسایی و معرفی استعدادها،پتانسیلها و قابلیتهای خرما در بوشهر، ارتباط بین تولیدکنندگان، صاحبان صنایع، مصرفکنندگان وهمه عوامل، افزایش بهرهوری، رونق تولید و ایجاد محیط مناسب برای تبادل تجربیات بهرهبرداران در حوزههای مختلف خرما عنوان کرد.
وی بیان کرد: استان بوشهر ۳۴ هزار و۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت نخیلات دارد و سالانه ۱۶۷هزار تن خرما تولید و از این میزان ۲۵ هزار تن به ارزش هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان صادر می شود.
منوچهری اضافه کرد: در زمان حاضر ۳۰ واحد سردخانهای با ظرفیت ۳۷هزار تن،۵۰ واحد بسته بندی و فرآوری با ظرفیت ۶۴ هزار تن در استان بوشهر موجود است.
وی اظهار کرد: تلاش میشود هر سال در ۲۱ آبانماه جشنواره ملی خرما در بوشهر برپا شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: دومین نمایشگاه ملی خرما در این استان امسال با حضور ۸۰ شرکت در سه هزار و ۶۰۰ مترمربع با حضور استانهای خرماخیز کشور برپا شده و انتظار میرود اتفاقهای خوبی دراین بخش رخ دهند.
مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان بوشهر گفت: این استان مبتکر برپایی نمایشگاه خرما است و امسال مساحت محل برگزاری نمایشگاه با افزایش دو برابری نسبت به پارسال به سه هزار و ۶۰۰ مترمربع رسیده است.
مهرداد ابراهیمی افزود: ۶۱ درصد غرفهداران بومی و ۳۹ درصد غیربومی هستند و همه استانهای خرما خیز از جمله فارس،یزد، کرمان، خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برخی مناطق دیگر کشور از جمله قم و تهران نیز حضور دارند.
منبع عکس/ تسنیم
منبع:
پایگاه خبری تحلیلی پیغام
لینک مستقیم :
http://peigham.ir/shownews.aspx?id=111380