پیغام: در دوران حاضر روابط عمومی صرفا یک شغل نیست و به واقع یک ویژگی اخلاقی برجسته است که همگان باید خویشتن را این خصلت نیکو آراسته سازند. اهمیت جایگاه روابط عمومی درعصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که به قلب تپنده سازمانها در ابعاد گوناگون تبدیل شده است، به لحاظ اهمیت این جایگاه، 27 اردیبهشت ماه را به نام روز "ملی روابط عمومی و ارتباطات" نامگذاری کرده اند.
كانون وكلاي دادگستري ديرپاترين نهاد مدني ايران است كه مستقل از دولت است که در جهت اعطای صلاحیت وکالت دادگستری به افراد، حمایت از وکلای عضو و نیز نظارت بر عملکرد آنها بر اساس لايحه قانوني استقلال كانون وكلا دادگستري مصوب ١٣٣٢ تشکیل شده است و در راستاي قانون كيفيت اخذ پروانه كارآموزي وكالت مصوب ١٣٧٦ تا كنون در 28 مركز استان كانون وكلاي دادگستري تشكيل گرديده و كانون وكلاي دادگستري مركز نخستين كانون وكلاي دادگستري ايران است با سابقه بيش ازهفتادو پنج سال،از زمان استقلال خود از نهاد حاكميت بصورت خود انتظام و خود گردان به جامعه خدمات وكالتي ارائه مي دهد .
دکتر حسین صفادوست رئیس سي ودومين دوره هیات مدیره و رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز " ضمن عرض تبریک و خداقوت به روابط عمومی های کانون وکلای دادگستری به مناسبت روز ملی روابط عمومی و ارتباطات، روابط عمومی را" پیشانی هر کانون و نهاد سازمانی" عنوان کرد و بیان داشت: روابط عمومی ها می توانند یک وسیلهی بسیار مهم در پیشبرد اهداف کانونها، شناسایی وکالت، جامعهی وکالت و فرهنگ وکالت در بین مردم باشند.
رئیس سي ودومين دوره هیات مدیره و رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به جایگاه روابط عمومی در کانون وکلا بیان می کند: روابط عمومی ها می توانند با اطلاع رسانی به موقع اخبار ورویدادها با رسانهها و فضای مجازی ارتباط فراگیری داشته باشند.
درهمین راستا، رسول سعادت نیا، خبرنگار"پیغام" گفتگویی را با دکترحسین صفادوست رئیس سي ودومين دوره هیات مدیره و رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره اهمیت و جایگاه روابط عمومی در کانون وکلای دادگستری انجام داده است. که در ادامه می خوانید.
از دیدگاه شما ویژگی های یک روابط عمومی در کانون وکلا چیست؟
ببینید همهی امور در کانونها در نحوهی اطلاع رسانی و نحوهی آگاهی دادن به همکاران وکیل و به مخاطبانی که ارباب رجوع ما هستند خلاصه می شود. پس روابط عمومی ها وظایف بسیار مهم و سختی را بر عهده دارند و زمانی یک نهاد سازمانی موفق است که ارتباط خوب با سایر نهادهای هم تراز و مافوقش داشته باشد و به زیرمجموعهی خود آموزش های لازم را بدهد. پس روابط عمومی ها باید به روز باشند و اهداف خودشان را با مجموعههایی که کانونها و وکلای دادگستری که ما نمایندگی خدمتگزاری آنها را داریم شناسایی کنند. چرا که این شناسایی منجر به برقراری ارتباط تنگاتنگ و مستمر با مجموعه های خود می شود و می تواند با یک برنامه ریزی مناسب آیندهی خوبی برای هیات مدیره و کانونها رقم بزند.
روابط عمومی کانون های وکلای چه نقشی می توانند در شناساندن مردم نسبت به نهاد وکالت و فرهنگ وکالت داشته باشند؟
مسلماً روابط عمومی ها می توانند یک وسیلهی بسیار مهم در پیشبرد اهداف کانونها، شناسایی وکالت، جامعهی وکالت و فرهنگ وکالت در بین مردم باشند. یکی از موارد مهمی که در روابط عمومی کانون ها مدنظر ما بوده این است که فرهنگ وکالت به درستی و به خوبی آنچه که باید به مردم آموزش داده میشده، داده نشده و مغفول مانده است. پس روابط عمومیهای کانونها میتوانند در گسترش شناسایی آحاد مردم نسبت به وکالت و فرهنگ وکالت خیلی موثر باشند و لازمه آن این هست که روابطعمومی های کانون ها آموزش ببینند و این انسجام را در بین خودشان و کانونهای وکلا ایجاد کنند، با ایجاد انسجام بین روابط عمومی کانونها می توان به اهداف مورد نظر رسید.
کانون های وکلای دادگستری ارتباط زیادی با قوه قضایی دارند روابط عمومی های چه میزان می توانند در این ارتباط نقش داشته باشند؟
قطعاٌ روابط عمومی کانون ها با ارتباط موثرمی توانند نقش موثری داشته باشند از همه همکاران در روابط عمومی کانونها درخواست می کنم با نهادهای مرتبط همانند قوهی محترم قضاییه، نیروی انتظامی، قوهی محترم مقننه و مجریه و سایر نهادها و ارگانهایی که ما با آنها تعامل داریم ارتباطات بسیار تنگاتنگی داشته باشند، این ارتباطات موجب می شود هیات مدیرهی هر کانون درهرگونه برقراری ارتباط جهت پیگیری یا مذاکرهی موضوعی پیش زمینهی لازم توسط روابط عمومی داشته باشد.
با توجه به مطرح شدن موضوع تخصصی کردن وکالت، روابط عمومی چگونه می تواند اتفاقاتی که در بین جامعهی وکالت وجود دارد را در فضای رسانه ای اطلاع رسانی کند؟
روابط عمومیها برای اطلاع رسانی به موقع درخصوص اتفاقاتی که در تاریخ وکالت و در تاریخ جامعه مدنی کهن رخ داده، ابتدا باید بتوانند به خوبی این موضوع را برای همکاران اطلاع رسانی کنند و دوم این که در قالب فرهنگسازی باید موضوعات مهمی همانند تخصصی کردن نهاد وکالت که امروزه در بین جامعهی وکالت وجود دارد بتواند به خوبی با رسانهها و فضای مجازی ارتباط فراگیری داشته باشد. مثلاً خبری که باید امروز منتشر شود نباید به روز دیگری موکول شود زیرا مخاطب خود را از دست خواهد داد و تاثیر خوبی برای شنونده نخواهد داشت. از دیدگاه بنده برای برقراری ارتباط و هماهنگی جهت تعامل و پیگیریهای امور کانونها، این دو رکن که قطعا اولویت هر دو نسبت به همدیگر تقدم و تاخری نداره و باید همزمان و به صورت موازی انجام شود.
به نظر حضرتعالی ساختار روابط عمومی کانون وکلای دادگستری می بایست چگونه باشد و آیا در اصلاح ساختار کنونی روابط عمومی کانون مرکز تصمیمی گرفته شده است؟
در کانون مرکز، پیش از این کمیسیون روابط عمومی وجود داشت که در هیات مدیره فعلی آن کمیسیون به اداره تبدیل شد و در کنار رییس ادارهی روابط عمومی یک شورای راهبردی با مدیریت این اداره پیشبینی کردیم که این شورای راهبردی از فعالان صنفی روز نهاد وکالت در کانون مرکز هستند. قطعا اهداف و سیاستگذاریهای اداره درمواقع ضروری که اقدامات خاصی را که اداره روابط عمومی کانون ها همراستا با سایر صنوفی که در طیف نهاد وکالت حضور دارند بتوانند به موقع انجام بدهند. اطلاعرسانی به موقع و این آموزشی که مستلزم فراگیری تمام جوانب نحوهی برقراری ارتباط جامعهی حقوقی با جامعهی مخاطب و داخل خانوادهی خود جامعه حقوقی هر یک از اینها شقوق مختلفی را در بر میگیرد که همکاران ما باید این اهتمام را داشته باشند و حقیر تلاش و اهتمام خودم را نسبت به این موضوع به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.
در( بهمن ماه 1401) همایشی در کانون وکلای دادگستری استان بوشهر برای برقراری ارتباط موثر مدیران کانون ها و مدیران روابط عمومی برگزار شد یکی از مصوباتی که درهمایش به تصویب رسید این بود که امر آموزش اعضای کمیسیون روابط عمومی ها جدی گرفته شود و قرار شد اعتباری برای امر آموزش اختصاص داه شود اما با گذشت بیش از 4 ماه و با پیگیری های کانون وکلای دادگستری بوشهر هنوز این مهم محقق نشده است، از جنابعالی درخواست می شود این موضوع در هیات مدیره کانون مطرح شود تا هرچه زودتر این امر انجام شود؟
از ریاست و اعضای محترم هیات مدیرهی کانون بوشهر و سایر همکاران در کانون بوشهر که برای برگزاری این همایش زحمت کشیدند تشکر می کنم. برگزاری همایش شروع بسیارخوبی بود ولی قطعا باید این برنامه ها استمرار داشته باشد. تا این هماهنگی و ایجاد رویهی واحد در اطلاعرسانی و ارتباطات فی مابین بین همهی کانونها تثبیت شود.
بنده این قول را می دهم که به عنوان یک خدمتگذار کوچک موضوع را در هیات مدیره محترم کانون مرکز مطرح کنم و خوشحال می شویم میزبان همکارانمان در کانون های وکلای استان ها باشیم و یک سمینار دو روزه یا یک روزهای داشته باشیم و از اساتید متخصص در حوزهی ارتباطات استفاده کنیم و در ایجاد یک رویهی واحد در زیرمجموعهی کمیسیون یا ادارات روابط عمومی که اقدامات پراکنده و متفاوت در کانونها انجام می شود نتیجهی مثبتی بگیریم و یک رویهی واحد و متحدالشکل ازصدور پروانهی وکالت، کارت شناسایی، گواهینامهی وکالت و درسایر اقدامات این موضوع را شاهد باشیم. در همین راستا درصدد هستیم در این سمینار فیلم سینمایی که همکاران ما که سابقهی وکالت هم دارند و در دورهی گذشتهی هیات مدیرهی کانون مرکز با موضوع مستند حقوقی تهیه کردند را اکران کنیم.
با پیگیری ها و رایزنی هایی که روابط عمومی کانون وکلای دادگستری بوشهر با یک موسسه آموزشی که اختصاصا حوزه آموزشی آن علوم ارتباطات است انجام داده قرار شد این موسسه یک دوره اموزشی 180 ساعته با طرح درس های عمومی علوم ارتباطات و دروس اختصاصی ویژه روابط عمومی کانون ها را به بصورت آنلاین برگزار کند از هیات مدیره کانون مرکز درخواست می کنیم در تامین اعتبار شهریه اموزشی این دوره کانون وکلای دادگستری بوشهر را همراهی کند.
همانطور که قبلا عرض کردم این موضوع را باید در هیات مدیره مطرح ومصوب شود، با شناختی که از همکاران در هیات مدیره دارم نگاه آنها به این موضوع مثبت خواهد بود. پیشنهاد بسیار خوبی است در موقعیت کنونی که ما باید خدمات ارزشمند همکارانمان که بدون کوچکترین چشمداشتی با ایثارگری تمام به صورت تماموقت و پارهوقت و بدون کوچکترین اجر و مزدی به صورت تبرعی از اعضای محترم هیات مدیره تا سایر ارکان کانون زحمت صنف را میکشند به معنای واقعی دفاع کنیم و بتوانیم به سایر نهادها و مردم این را بشناسانیم که چنین نهاد خودجوش و مستقلی وجود دارد که بدون دریافت کوچکترین اعتبار و هزینهای، خودش را اداره میکند و در جهت کمک به سیستم قضایی مطابق قوانین مربوطه به مردم خدمت میکند.
متاسفانه رفتارهای منفی بسیار اندکی که در عدد نمی آیند تیتر رسانهها علیه نهاد می شود اما عملکرد مثبت همکاران ما در کانون های وکلا مغفول مانده است و مردم هیچگونه اطلاعی از این امارها ندارند و آمار خدمات معاضدتی و تسخیری در مقابل امار کارهای تبرعی و خیرخواهانه وکلا در جامعه بسیار اندک است. در این برهه از زمان که کانون های وکلا و نهاد وکالت مورد هجمه انواع رسانه ها هستند وظیفهی روابط عمومی است که این نیروها را شناسایی و تولید محتوا کند و این دیدگاه منفی در جامعه را نسبت به کانون های وکلا خنثی کند که لازمه آن آموزش هست که ما متاسفانه از آموزش همکاران غافل بوده ایم و نهاد وکالت در شناساندن خود به جامعه بسیار کند عمل کرده است.
سخن پایانی؟
برای شما و همه همکارانمان در روابط عمومی کانونها آرزوی توفیق دارم و امیدوارم ما هم به عنوان اعضای هیات مدیرهی کانون مرکز بتوانیم دین خودمان را به جامعهی وکالت ادا کنیم.

منبع:
پایگاه خبری تحلیلی پیغام
لینک مستقیم :
http://peigham.ir/shownews.aspx?id=154392