کد خبر : 101214       تاریخ : 1397/04/19 11:18:12
افزایش دما محصولات کشاورزی بوشهر را تهدید می کند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر :

افزایش دما محصولات کشاورزی بوشهر را تهدید می کند

پیغام: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس داده های هواشناسی مبنی بر افزایش 50 درجه ای دما در این استان احتمال بروز تنش در محصولات کشاورزی وجود دارد.

به گزارش «پیغام»؛خسرو عمرانی درگفت وگو با ایرنا افزود: این افزایش دما در مناطق ساحلی استان بوشهر می تواند باعث بروز تنش در بسیاری از محصولات کشاورزی بویژه مرکبات، نخیلات، کنجد و گلخانه های تولید نشای سبزی و صیفی شود.
وی اظهار داشت: پیش بینی می شود از روز دوشنبه 19 تیر ماه روند افزایش دما شدت بیشتری می یابد و در مناطق غیرساحلی به بیش از 50 درجه سلسیوس و در برخی نقاط ساحلی تا آستانه 50 درجه سلسیوس افزایش یابد.
وی ادامه داد: این تنش ها در نخیلات باعث بروز عارضه خشکیدگی خوشه خرما، در مرکبات خشکیدگی شاخه، ریزش میوه و برگ، سوختگی یک طرفه و کم آبی میوه و در گلخانه ها منجر به بوته میری نشای سبزی و صیفی می شود.
عمرانی بیان کرد: افزایش شدید دما باعث فعالیت بیش از حد بعضی از آفت ها و بیماری ها از جمله کنه های نباتی در مرکبات و نخیلات،شیوع بیماری های قارچی همچون خشکیدگی شاخه در مرکبات، ساق سیاه کنجد و بوته میری در نشاء می شود.
وی برضرورت آبیاری نخلستان ها که امکان آبیاری وجود دارد و تنک کردن خوشه نخیلاتی که امکان آبیاری وجود ندارد، خودداری از انجام هرگونه تغذیه تا بر طرف شدن شرایط تنش، تنظیم دور و میزان آبیاری در مرکبات با دقت و توجه به نیاز گیاه، خودداری از سمپاشی تا حد امکان تا برطرف شدن تنش، پایش مرتب دما و رطوبت گلخانه ها، ایجاد پوشش مناسب سطح خارجی گلخانه ها وآبیاری مزارع کنجد در حد نیاز برای پیشگیری از تنش های خشکی و بیماری که منجر به کاهش شدید عملکرد می شود عنوان کرد.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=101214

نظـــرات شمـــا