کد خبر : 110803       تاریخ : 1398/07/14 08:18:16
 نقش زنان در صید و صیادی

نقش زنان در صید و صیادی

شغل و حرفه ماهیگیری با سایر مشاغل دیگر متفاوت است . صیادی یکی از مشاغلی است که ارتباط انسان با دریا است و همراه با آن توهمات و خیال پردازی های و ساختن اسطوره ها، افسانه ها و قصه ها و فرهنگ ها است . و به همین جهت این علائم در زنان صیاد هم نمایان می شود.

حسین شادکامی - کارشناس صید و بهره برداری
ماهیگیری یکی از مشاغل سخت چند منظوره ای است.که توام با کار و تلاش طاقت فرسا و خطرات فراوان و بروز حوادث و وقایع همراه است دراین حرفه افراد می بایست از انرژی وتوان بالا برای به حرکت در آوردن شناور ، پارور زدن ، شنا کردن، دام گستراندن و مدت زمان طولانی که با حفظ ایمنی و امنیت دریا نوردی در طول سفر دریایی لازم است  برخوردار باشند .
 در ابتدا تمامی اعضاء خانواده به طور مستقیم درمشارکت صید و حمل ونقل، جدا سازی وعمل آوری و فرآوری ( جوشاندن، خشک کردن، نمک سود کردن ) صورت می پذیرفت .که همیشه نیروی فعال و پشتیبان صید بودند. امروزه در جوامع سنتی هنوززنان در ماهیگیری ایفاء نقش می کنند وهمگام با مردان در این حرفه مشغول به کارند.
 هرچند در گذشته درکارهای جنبی ( تور بافی، تعمیر تور، ریسمان وطناب بافی ساخت قفس ها (گرگور ) وامور پشتیبانی انجام وظیفه می کردند .حال در جوامع پیشر فته با استفاده ازامکانات و تکنولوژِی کاهش مشقات صید نقش خود را در تکوین صید پر رنگ تر نماید.
اما در جوامع در حال توسعه و سنت گرا کمترتوانسته اند بطور مستقیم در امورصید مشارکت داشته باشند . به دلیل نوع تیپ شناورها ( قایق ولنج) که فاقد جایگاه مناسب واستاندارد درمحیط کار است. (استراحتگاه مناسب، سرویس بهداشتی و تهویه مطبوع ) لذا شرایط آب وهوایی و عدم امکانات زیر ساخت محیط کار مناسب نتوانسته جایگایی ایجاد نماید و بیشتر در کارخانه های عمل آوری و فرآوری و بازاریابی مشغولند.ولی با این وجود زنان صیاد بواسطه ارتباط با این حرفه بار تحمل و سختی های این حرفه را به دوش می کشند وتحمل مسئولیت آنها را به پیری زود رس منجر می سازد .
در آخر با این تفاصیل که شغل و حرفه ماهیگیری با سایر مشاغل دیگر متفاوت است . صیادی یکی از مشاغلی است که ارتباط انسان با دریا است و همراه با آن توهمات و خیال پردازی های و ساختن اسطوره ها، افسانه ها و قصه ها و فرهنگ ها است . و به همین جهت این علائم در زنان صیاد هم نمایان می شود.
ایجاد تدوین زیر ساختار های لازم در امر مشارکت مستقیم می تواند یکی از شاخص های توسعه قلمداد نمود . تا گامی جهت رشد وشکوفایی وهم اندیشی و بدور از تفکیک جنسیتی استمرار یابد.

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=110803

نظـــرات شمـــا