کد خبر : 113304       تاریخ : 1398/11/23 16:32:18
۱۰۱نفر تایید صلاحیت شدند/ آغاز تبلیغات ازفردا / موافقت با درخواست 5 کاندید برای تغییرحوزه انتخابیه
رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

۱۰۱نفر تایید صلاحیت شدند/ آغاز تبلیغات ازفردا / موافقت با درخواست 5 کاندید برای تغییرحوزه انتخابیه

پیغام: رئیس ستاد انتخابات استان بوشهرگفت: برای انتخابات مجلس یازدهم درچهار حوزه انتخابیه استان بوشهر ۱۰۱ نفر تایید صلاحیت شدند که از فردا پنج شنبه 24 بهمن ماه فعالیت تبلیغاتی خود را آغاز خواهند کرد.

به گزارش «پیغام»؛ مجید خورشیدی با حضور در جمع اصحاب رسانه استان پاسخگوی سوالات انتخاباتی خبرنگاران بود و اظهار داشت: آرزو داشتم افراد و سلایق بیشتری در این دوره از انتخابات حضور داشته باشند اما همانطور که استاندار بوشهر اعلام کردند و فضای عمومی کشور حاکی است این امیدواری بنده و جو عمومی کشور تا حدودی پاسخ خود را نگرفتند و آنچنان که باید و شاید همه افراد و سلایق که  نیاز دارند نمایندگی کنند در میان داوطلبان تایید صلاحیت شده، نباشند.

تاکنون هیچ تخلف انتخاباتی اعلام نشده است

وی درباره  تخلفات انتخابات، اظهار داشت: در این دوره از انتخابات کمترین گزارش تخلف را داشته ایم و  اندک مواردی در قالب تبلیغات زودهنگام مشاهده  شده که به آنها تذکر داده شده است اما خوشبختانه تا امروز هیچ تخلف انتخاباتی از سوی دست اندرکاران انتخابات اعلام نشده است.

وی با بیان این که امنیت، سلامت، شفافیت و مشارکت حداکثری  در این دوره مورد تاکید است، گفت: در بحث امنیت حداکثرها لحاظ شده است و با همکاری نیروی انتظامی، اقدامات لازم برای ایجاد امنیت در شعب اخذ رای در حوزه  چهارگانه استان اندیشیده شده است.

خورشیدی همچنین درخصوص  شروع  به کار ستاد انتخاباتی در استان بوشهر گفت: از اردیبهشت ستاد انتخابات در قالب چهار کمیته و گروه شروع شد و هیات‌های اجرایی در ۲۶ حوزه با ۲۰۸ از معتمدین اصلی و ۱۳۰ عضو علی البدل در ستاد انتخابات و فرمانداران ۱۰ گانه استان بوشهر آغاز به کار کرد.

وی در ادامه با بیان این که در چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر ۱۳ نفر انصراف دادند، خاطر نشان کرد:  ۷۲۰ شعبه اخذ رای در استان بوشهر برای انتخابات در نظر گرفته شده است که از این تعداد ۵۰۱ شعبه ثابت و ۲۱۹ شعبه سیار خواهد بود.

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر با بیان اینکه در چهار حوزه انتخابیه استان بوشهر ۱۰۱ نفر تایید صلاحیت شدند، عنوان کرد: ۳۶ نفر در حوزه بوشهر، گناوه، دیلم، در حوزه دشتستان ۲۳ نفر، در حوزه دشتی و تنگستان ۲۲ نفر و در حوزه جنوب استان ۲۱ نفر در چهار حوزه انتخاباتی تایید صلاحیت شده اند.

خانم ها 2 درصد کمتر از دوره قبل شرکت کردند

خورشیدی بیان داشت: در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان بوشهر ۱۹۶ نفرثبت نام کرده بودند که از این تعداد ۱۷۸ مرد و ۱۸ نفر خانم در چهار حوزه اصلی بوده که این تعداد از دوره قبل ۲ درصد کمتر است.

37659 رای اولی

وی به آمار رای اولی ها در این دوره از انتخابات اشاره کرد و بیان داشت: تعداد کسانی که برای اولین بار به سن رای رسیده اند در این دوره 37 هزار و 659 نفر دختر و پسر حائز اخذ رای هستند.

 خورشیدی در ادامه اضافه کرد : از این تعداد 294 هزار نفر در حوزه بوشهر، گناوه ، دیلم و خارگ، 169 هزار نفر در حوزه دشتستان،108 هزار نفر در حوزه دشتی و تنگستان و 212 نفر در حوزه کنگان، دیر،عسلویه و جم رای اولی می باشند.

وی گفت: تعرفه‌های رای‌گیری بیش از جمعیت موجود به استان منتقل و در حوزه‌های انتخابیه اصلی توزیع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: براساس اطلاعیه شماره ۱۲وزارت کشور، ستاد کاندیداها از ساعت هشت صبح فردا( پنج شنبه 24 بهمن) تا هشت صبح روز پنجشنبه اول اسفند ماه اجازه تبلیغات انتخاباتی را در قالب مواردی که قانون مشخص کرده‌است، دارند و از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه اول اسفند سکوت تبلیغاتی اجرا و در ساعت مقرر روز جمعه دوم اسفند انتخابات آغاز می‌شود.

کاندیدها حساب بانکی خود را معرفی کنند

این مقام مسئول به طرح شفافیت مالی کاندیدهای مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این طرح برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد و در این طرح، هر کاندید تا یک سقف مالی خاص حق هزینه کردن  دارد که قانون مشخص کرده است و لازم اجرا است و از لحظه تایید صلاحیت نهایی تا قبل ازشروع انتخابات- قبل از ساعت 8 صبح فردا ( 24 بهمن )-  کاندید باید یک حساب نزد یکی از بانک های عامل افتتاح و به فرمانداری ها اعلام و مدیرمالی ستاد که خود نامزد هم می تواند باشد را معرفی نمایند.  

رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر درباه اینکه «آیا این دوره از انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می شود؟» پاسخ داد و گفت: هرچند همه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان بوشهر فراهم بوده است، اما شورای نگهبان برگزاری انتخابات تمام الکترونیک را رد کرده است.

وی با بیان این که در این دوره از انتخابات در هر شعب اخذ رای یک نماینده از فرمانداری در آن شعب حضور دارد، اظهار داشت: همه مجریان و ناظران موظفند علاوه بر داشتن سلیقه شخصی و انداختن رای شخصی خود در صندوق، بی طرف خود را حفظ کرده و این موضوع را رعایت کنند و ما از همه مردم  و اصحاب رسانه درخواست داریم در صورت  مشاهده هر گونه تخلف به دست اندرکاران حاضر در شعب اخذ رای اعلام کنند.

با درخواست 5 کاندید برای تغییر حوزه انتخابیه موافقت شد

  رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در خصوص درخواست برخی کاندیدها برای تغییر حوزه انتخابیه شان گفت: 6 نفر از کاندیدای استان درخواست تغییر حوزه انتخابیه خود را داده بودند که در فرمانداری با هر 6 نفر موافقت شد اما شورای نگهبان درخواست 5 نفر را تایید و یک نفر را رد کردند.

ممنوعیت های انتخاباتی

وی درخصوص ممنوعیت های انتخابات بیان داشت: خودداری از بیان هرگونه اظهاراتی علیه و له کاندیدها، پرهیز از مخدوش یا معدوم کردن آثار تبلیغاتی کاندیداها، اعلام اسامی کاندیدها از صداوسیما و تربیون رسمی ممنوع است، مجریان و ناظران بی طرفی خود را به نحوه احسن حفظ کنند، ممنوعیت هزینه بودجه دولتی برای فعالیت انتخاباتی، دیوارنویسی، تبلیغ خارج از موعد و چارچوب تعیین شده از جمله تخلفات انتخاباتی محسوب می شوند.

خورشیدی درباره رصد فضای مجازی اذعان داشت: فضای مجازی توسط هیات بازرسی و ستاد پیشگیری قوه قضائیه درحال رصد است وحدالامکان تبلیغات انتخاباتی را رصد و پیشگیری می کنیم و در مورد عنوان های استفاده شده در تبلیغات کاندیدها اگر کسی خلاف واقع انجام دهد جز تخلفات انتخاباتی محسوب شده و قابل رسیدگی است.

عملکر خانه احزاب راضی کننده نبود

 رئیس ستاد انتخابات استان بوشهر در پاسخ به سوالی درخصوص فعالیت خانه احزاب در انتخابات مجلس ، گفت: افتتاح خانه احزاب از خاطرات  بنده در دوره حضورم در بوشهر است اما آنچنان که امیدوارم بودم خانه احزاب و منتخبین نتوانستند عمکرد راضی کننده داشته باشند، ما از اعضا درخواست کردیم  فعالیت خود به ویژه در دوره انتخابات بیشتر کنند،در هر حال خانه احزاب ایران سازوکاری برای فعال شدن دفاتر استانی دارد که امیدواریم این کار به فعالیت بیشترخانه احزاب در استان ها منجر شود.

درخواست از شهروندان

وی اظهار داشت: از همه شهروندان وعلاقمند دلسوز و مسئول استان و کسانی که حق رای دارند می‌خواهیم با حضور خود پای صندوق های رای مسئول بودن خود را به منصه ظهور برسانند و تکلیف خود را به نحوه احسن انجام دهند و تا شاهد مشارکت حداکثری شهروندان در 4 حوزه انتخابیه استان بوشهر باشیم.

این مقام مسئول با تشکر از همراهی  رسانه ها یادآور شد: از همه شهروندان درخواست داریم در ساعات اولیه رای گیری و  حداکثر تا پایان وقت اعلام شده شهروندان مسئولانه درپای صندوق‌های رای‌گیری حضور یابند زیرا با توجه به  تمهیداتی که اندیشیده شده به محض پایان انتخابات نخواهیم توانست از هیچ یک از حاضران در شعب رای گیری کنیم.

 

 

 

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=113304

نظـــرات شمـــا