کد خبر : 113630       تاریخ : 1398/12/18 15:39:45
شناسایی جمعیت جدیدی از دلفین گوژپشت اقیانوس هند در استان بوشهر
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

شناسایی جمعیت جدیدی از دلفین گوژپشت اقیانوس هند در استان بوشهر

پیغام: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت جدیدی از دلفین گوژپشت اقیانوس هند در استان بوشهرشناسایی شد .

 به گزارش «پیغام»؛ فرهاد قلی نژاد با اعلام اين خبر گفت: گروه تحقیقاتی موسسه طرح سرزمین با حمایت مالی شرکت پتروشیمی نوری از اسفند ماه 1392 تاکنون به بررسی جمعیت دلفین‌های گوژپشت اقیانوس هند (Souse plumbea) با گشت‌های دریایی مستمر در پارک ملی دریایی دیر-نخیلو و منطقه حفاظت شده مند در استان بوشهر هستند.

فرهاد قلي نژاد افزود:در گشت دریایی  29 بهمن  1398 طبق نقشه و برنامه ريزي ، بندر رستمی بصورت کامل مورد بررسی قرار مي گيرد و پس از انجام  ارزیابی ها مشخص مي شود که گونه ي مشاهده  شده دلفین گوژپشت اقانوس هند بوده است.

 مدیر پروژه حفاظت از دلفین گوژپشت نيز اظهار داشت:  با اشاره به اینکه  در این پایش بیش از 15 فرد دلفین مشاهده گردیده  است  ، اعضای تیم تحقیقاتی موسسه ی طرح سرزمین گروه‌های مشاهده شده را که شامل مادر و فرزند،نابالغ و بالغین در کنار یکدیگر  بودند ضبط و ثبت نموده اند.

نازنین محسنیان ادامه داد:پس از بررسی تصاویر گرفته شده از این افراد و مقایسه آن با دلفین‌های منطقه نخیلو و عدم مشاهده فرد مشترک اعلام می گردد  که این جمعیت یک جمعیت جدید در سواحل استان بوشهر می‌باشداما متاسفانه نسبت به جمعیت قبلی دارای آثار تهدید از عوامل انسانی بیشتری بر روی بدنشان بودند و برای رسیدن به قطعیت نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.

این خبر خوشایندی است که نشان از گسترش پراکندگی این گونه در استان بوشهر از آب‌های خلیج فارس می‌باشد.

لازم به ذکر است که دلفین گوژپشت اقیانوس هند از سال 2015 به عنوان  گونه در معرض خطر انقراض(EN) در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط زیست (IUCN)قرار گرفته است و به واسطه حضورش در زیستگاه ساحلی با عمق کمتر از 25 متر به شدت در معرض تهدید عوامل انسانی نظیر ادوات صیادی است


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=113630

نظـــرات شمـــا