کد خبر : 115018       تاریخ : 1399/03/17 09:36:25
فرماندار: کمبود آب دغدغه جدی در شهرستان تنگستان است

فرماندار: کمبود آب دغدغه جدی در شهرستان تنگستان است

این روزها کم‌آبی شدید در روستاهای شهرستان تنگستان مشکلات زیادی را برای مردم این منطقه ایجاد کرده است که باید راهکارهای اساسی برای عبور از این مشکلات اتخاذ شود.

به گزارش «پیغام» به نقل از مهر؛ شهرستان تنگستان این روزها با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب مورد نیاز خود روبرو است و کمبود آب مردم روستاهای این شهرستان را به شدت آزار می‌دهد و انتظار دارند مسئولان برای رفع مشکل آنها تلاش کنند.

در شرایطی که بارش‌های خوبی را در سطح کشور شاهد بودیم و بسیاری از سدها با تمام ظرفیت آبگیری شدند، انتظار می‌رفت امسال مشکلی برای تامین آب در استان بوشهر وجود نداشته باشد ولی باز هم شاهد کمبود آب هستیم.

در استانی که ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس دارد، تامین آب پایدار از مسیر دریا می‌گذرد و باید تاسیسات آبشیرین‌کن در نقاط مختلف این استان مستقر شود تا کمترین مشکلات را شاهد باشیم.

کمبود شدید آب

رئیس شورای روستای رستمی شهرستان تنگستان در این زمینه  گفت: وضعیت بی‌آبی در روستای رستمی به هیچ وجه شایسته مردم این منطقه نیست و انتظار می‌رود مسئولان تلاش جدی برای رفع مشکل داشته باشند.

سید نفیسه ابطحی با اشاره به اینکه مشکلات آب در این منطقه عمیق است و نباید سطحی به آن نگاه شود، افزود: الان مردم این منطقه از آب خروجی کولرها برای شست‌وشو و نظافت استفاده می‌کنند و آب ندارند.

وی با بیان اینکه از اردیبهشت‌ماه تا الان با کمبود شدید آب شرب روبرو هستیم، تصریح کرد: انتظار می‌رود اعتبارات مورد نیاز برای تامین آب مورد نیاز مردم منطقه اختصاص یابد تا مردم بیش از این در عذاب نباشند.

افزایش سهمیه آب ورودی تنگستان

عبدالحسن رفیعی‌پور فرماندار تنگستان اظهار داشت: اصلی ترین، کلیدی ترین و دغدغه جدی و مورد بحث در شهرستان تنگستان، کمبود آب است که گذر از این بحران نیاز به همراهی مردم، شوراها، دهیاران و همکاری مسئولان مربوطه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، بیشترین حجم پروژه‌های حوزه آب استان، در چند سال اخیر انجام گرفته و استاندار بوشهر نیز به صورت هفتگی جلسات حوزه آب را شخصا مدیریت و پیگیر رفع مشکل است.

فرماندار تنگستان با اشاره به برنامه‌هایی در راستای برون رفت از بحران کم‌آبی بیان کرد: بایستی در کوتاه‌مدت با افزایش سهمیه ورودی آب شهرستان و قطع انشعابات خانه‌باغ‌ها و ساخت و سازهای غیرمجاز و مدیریت توزیع نسبت به کاهش بحران اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرسودگی خط انتقال و شبکه توزیع آب و در راستای اجرای طرح نوسازی و بهسازی خط انتقال و شبکه توزیع آب، دهیاران همکاری لازم در راستای اجرای طرح با آبفا شهرستان بعمل آورند.

رفیعی‌پور با اشاره به پروژه‌های حوزه آب در شهرستان بیان داشت: پروژه احداث مخازن شهر دلوار و بنه‌گز فعال بوده و آب‌شیرینکن دلوار نیز علیرغم پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته از پیشرفت فیزیکی خوبی برخودار نبوده و امیدواریم سرمایه گذار نسبت به انجام به موقع پروژه اقدام تا بحران آب شهرستان را رفع کنیم.

وی با اشاره به دغدغه مردم شهر اهرم در خصوص کیفیت و کمبود آب در برخی نقاط، بر لزوم آزمایش آب ورودی شهر اهرم و رفع کمبود آب در برخی از محله های شهر اهرم تاکید کرد.

لزوم رفع کم‌آبی در کوتاه مدت

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس با اشاره به مشکلات تامین آب شرب در شهرستان تنگستان گفت: وضعیت بحرانی را در برخی از روستاهای شهرستان تنگستان شاهد هستیم که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.

غلامحسین کرمی با اشاره به اینکه برخی مناطق این شهرستان در هفته فقط دو ساعت آب دارند، تصریح کرد: در نوار ساحلی تنگستان شاهد مشکلات بسیار زیادی هستیم و باید برای رفع این مشکل تلاش جدی شود.

وی با تاکید بر اینکه در کوتاه‌ترین زمان باید برای رفع مشکلات مردم تنگستان چاره‌اندیشی و اقدام شود، افزود: همانگونه که مشکلات کم‌ابی در شهر بوشهر رفع شد باید مشکلات بی‌آبی مردم تنگستان نیز رفع شود.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس آبشیرین‌کن‌ها را یک ضرورت بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: پروژه آب شیرین‌کن ۷۵۰۰ متر مکعبی تنگستان باید اجرا و تکمیل شود.

وی مدیریت عادلانه در توزیع آب را ضروری دانست و افزود: افزایش سهمیه آب تنگستان از خط آبرسانی کوثر، اصلاح خطوط آبرسانی، افزایش تانکرهای آبرسان و قطع انشعاب آب خانه باغ‌ها در شهرها و روستاهای تنگستان باید فورا اجرا شود.

توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای رفع مشکلات آب در سطح روستاها خاطرنشان کرد: سرانه‌ها پاسخگوی میزان مصرف مردم نیست.

عبدالحمید حمزه‌پور با اشاره به افزایش میزان مصرف با گرم‌تر شدن هوا در استان خاطرنشان کرد: کرونا نیز باعث افزایش میزان مصرف شده است و فرسودگی خطوط آبرسانی نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به تامین ۸۰ درصد آب مصرفی استان بوشهر از منابع خارج از استان اضافه کرد: در استان بوشهر راهی جز افزایش آب‌شیرین‌کن‌ها نداریم که طرح‌های مهمی در دست اجرا است.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از افزایش ظرفیت آبشیرینکن بوشهر خبر داد و افزود: آبشیرین کن ۳۵ هزار متر مکعبی بوشهر در حال راه اندازی است.

وی از راه‌اندازی آب شیرین کن منطقه لاور تا اواخر تابستان خبر داد و بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی وجود خانه‌باغ‌هایی است که باید با قدرت تمام این انشعابات قطع شود.

حمزه‌پور تصریح کرد: در حالی که مردم با مشکلات عدیده‌ای برای آب شرب خود روبرو هستند، کاشت درخت‌های مرکبات در این خانه‌باغ‌ها هیچ معنایی ندارد و باید این انشعابات قطع شود.

در شرایطی که مردم با کمبود شدید آب روبرو هستند، علاوه بر ساخت و توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها باید تلاش شود که با رفع مشکل هدررفت بالای خطوط آبرسانی و قطع انشعاب باغ‌های شهری زمینه افزایش سهمیه استان بوشهر از آب کوثر نیز فراهم شود.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=115018

نظـــرات شمـــا