کد خبر : 115324       تاریخ : 1399/04/03 10:24:49
تفاوت فاصله‌گذاری از آسمان تا زمین

تفاوت فاصله‌گذاری از آسمان تا زمین

با وجود مصوبه‌های متعدد و مکرر ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان‌ها در زمینه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ناوگان‌های حمل ونقل زمینی، هوایی، دریایی، شهری و بین شهری، اما این مهم در پروازهای هواپیماهای مسیر بوشهر - تهران و بالعکس بطور کلی فراموش شده‌است.

به گزارش «پیغام» ایرنا نوشت؛ با شیوع ویروس کرونا در ایران ستاد ملی مقابله با این بیماری در مصوبه‌ها و بخش نامه‌های متعدد و مکرر محدودیت‌ها و پروتکل‌هایی را برای سیستم حمل و نقل کشور در آسمان، زمین، دریا و شهر و بین شهری ابلاغ کرد که از همه آنها مهمتر رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در تاکسی‌ها، اتوبوس‎‌ها، کشتی‌های مسافری و بویژه هواپیماها بود که هر چند این مهم هم اکنون به طور نسبی در تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها که شمار مسافر کمتری دارند رعایت می‌شود، اما این فاصله‌گذاری در آسمان‌ها متفاوت است.

تب سنجی در هنگام ورود به هواپیما، ممنوعیت سرو مواد خوراکی در پرواز و ارائه بسته بهداشتی به جای آن، ضدعفونی سطوح و تب سنجی مسافران قبل از ورود به هواپیما برخی از دستورالعمل‌هایی است که برای جلوگیری از پرواز کرونا ارائه شده‌است اما انگار فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل هوایی کشور از قلم افتاده‌است.

در آسمان بوشهر هر آن احتمال دارد کرونا پا به پای مسافران ایرلاین‌ها سفر کند، از میان همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ارائه بسته بهداشتی در پروازها و ضدعفونی سطوح بخوبی اجرا می‌شود اما در پروازها از فرودگاه بوشهر خبری از تب‌سنجی نیست و شرکت‌های هواپیمایی زیر بار کاهش تعداد مسافران و چشم‌پوشی از این درآمد نرفته‌اند حتی اگر به قیمت سلامت مسافران تمام شود.

چندین مسافر که مقصد یا مبدا سفر هوایی آنها فرودگاه بوشهر بود به خبرنگار ایرنا گفتند: همه ظرفیت هواپیماها که در مسیر بوشهر به تهران و بالعکس پرواز می‌کنند، پر است، برای ورود به هواپیما هیچ‌گونه تب سنجی صورت نمی‌گیرد، بسته خوراکی همچنان توزیع می‌شود و ماسک و دستکش در اختیار مسافران قرار می‌گیرد و مسافران نیز داوطلبانه از آن استفاده می‌کنند.

خانم رضایی که به همراه همسرش با پرواز آسمان از تهران به بوشهر آمده بود و قصد داشت باز راهی سفر هوایی شود، گفت: مسافران کیپ تا کیپ نشسته بودند و فاصله‌گذاری به هیچ وجه رعایت نمی‎‌شد.

همسر او گفت: شاید به خاطر ارزان‌تر بودن هزینه بلیت در شرکت آسمان ظرفیت هواپیما کاملا پر بود.

وی گفت: ماسک در اختیار مسافران قرار گرفت اگرچه بیشتر مسافران از آن استفاده کردند اما همه این مهم را رعایت نکردند و یا موقع صرف صبحانه آن را کنار گذاشتند.

مسافر جوانی که از پرواز ایران ایر پیاده شد نیز از پر بودن همه ظرفیت هواپیما خبر داد و گفت: بسته بهداشتی شامل ماسک و دستکش در اختیار مسافران قرار گرفت که ۸۰ درصد از مسافران از آن استفاده کردند.

وی در پاسخ به اینکه آیا در بدو ورود به هواپیما تب سنجی صورت گرفت گفت: هیچ تب سنجی در قبل و بعد از سوار شدن به هواپیما صورت نگرفت.

محمدی یکی دیگر از مسافران فرودگاه بوشهر بود که اعلام کرد هر هفته دوبار در مسیر رفت و برگشت بوشهر و تهران با ایرلاین‌های مختلف سفر می‌کند.

وی گفت: هیچ‌گونه رعایت به لحاظ فاصله‌گذاری و سایر پروتکل‌های بهداشتی در هواپیماها وجود ندارد، مسافران شانه به شانه یکدیگر نشسته‌اند، استفاده از ماسک اختیاری است و تب سنجی صورت نمی‌گیرد.

محمدی ادامه داد: با اینکه پذیرایی در سفرها ممنوع شده‌است اما شرکت‌های هواپیمایی پول آن را از مسافر اخذ می‌کنند و تنها یک آبمیوه می‌دهند.

آقای میانسالی هم که روز یکشنبه به انتظار پرواز در سالن انتظار فرودگاه بوشهر نشسته بود گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون سه بار به بوشهر سفر کرده‌ام و در هیچ‌یک از پروازها خبری از استفاده از نصف ظرفیت هواپیما نبود.

وی ادامه داد: صندلی هواپیما نزدیک به هم است و نه تنها فاصله یک متری که فاصله ۳۰ سانتی متری هم رعایت نمی‌شود.

رعایت پروتکل‌های مصوب وزارت بهداشت در سالن انتظار و سایر فضاهای فرودگاهی نیز بخش دیگری از مواردی است که می‌تواند به چیدن پر پرواز کرونا از سفرهای هوایی کمک کند.

قانونی برای کاهش تعداد مسافر ابلاغ نشده‌است

نماینده شرکت هواپیمایی قشم ایر در بوشهر گفت: در مورد محدودیت در استفاده از ظرفیت هواپیماها ابلاغی به ما صورت نگرفته‌است و در صورتی که پروازی پر نشود سعی می‌کنیم مسافران با فاصله از یکدیگر بنشینند.

محمدرضا نوروزی افزود: با افزایش کرونا و صحبت از موج دوم کرونا در کشور، در فرودگاه بوشهر تاکید و پیگیری جدی برای استفاده اجباری از ماسک صورت گرفته‌است و شرکت‌های هواپیمایی نیز بر استفاده از ماسک در پروازها نظارت می‌کنند و در صورت رعایت نکدن به مسافر تذکر داده می‌شود.

وی افزود: از یکم تیرماه مصوب شده‌است که پلیس فرودگاه از ورود افراد بدون ماسک به فرودگاه ممانعت کند.

نماینده شرکت هواپیمایی قشم ایر در بوشهر در مورد انجام تب سنجی بیان کرد: در هفته‌های گذشته که تاکید کمتری بر اجباری بودن استفاده از ماسک می‌شد، گروهی از طرف مرکز بهداشت برای تب‌سنجی در فرودگاه حضور پیدا می‌کردند اما در روزهای اخیر تب سنجی صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: همه سطوح هواپیما را هم در تهران و هم در بوشهر ضدعفونی می‌کنیم و در این باره به مسافرانی که پیوسته از ما سوال می‌کنند اطمینان کامل می‌دهیم.

هر چند پروازهای بوشهر با فاصله‌گذاری فیزیکی امن فاصله دارد  اما سالن انتظار فرودگاه بین‌المللی بوشهر نمونه به نسبت موفقی در این زمینه است، کاغذهایی که  روی صندلی‌های سالن چسبانده شده‌است و به اندازه دو صندلی میان حاضران فاصله ایجاد کرده‌است به همراه کاهش و فاصله زمانی بین پروازها، نوید مراقبت از سلامت مسافران این پایانه هوایی می‌دهد اما با ورود به هواپیما و آغاز پرواز ورق بر می‌گردد.

نظارت بر ایرلاین‌ها به عهده سازمان هواپیمایی است

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر اعلام کرد: همه پروتکل‌های ابلاغی از سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد ملی مقابله با کرونا در فرودگاه بوشهر از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، ضدعفونی فضاهای فرودگاهی قبل و بعد از هر پرواز، استفاده اجباری از ماسک در زمان ورود مسافران و پرسنل به ترمینال پروازی و انجام تب سنجی کارکنان و غربالگری انجام می‌شود.

کمال دهقان منشادی گفت: نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی به عهده سازمان هواپیمایی کشوری است و ایرلاین‌ها ملزم هستند بر اساس دستورالعمل CAD ۱۹۰۰ این سازمان تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: در زمان حاضر شرکت‌های هواپیمایی زاگرس، ایران ایر، قشم ایر، آسمان، وارش، ماهان، ایران‌ایر تور و کارون در فرودگاه بین‌المللی بوشهر فعالیت می‌کنند و در هفته ۶۶ پرواز رفت و برگشت از این فرودگاه انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر  بیان کرد: تعداد پروازها در خرداد ماه ۳۰ درصد و میزان مسافران ۴۴ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته کاهش داشته‌است و این آمار برای سه ماه اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ کاهش ۳۶ درصدی تعداد پروازها را نشان می‌دهد و تعداد مسافران نیز ۵۶ درصد کمتر شده‌است.

دهقان منشادی گفت: در آخرین اقدام کمیته تسهیلات با حضور مدیرکل فرودگاه، فرماندهی سپاه، پلیس فرودگاه و نماینده‌های شرکت‌های هواپیمایی برگزار و استفاده اجباری از ماسک برای مسافران و پرسنل در زمان ورود به ترمینال مصوب شد.

متخصصان می‌گویند استفاده همگانی از ماسک می‌تواند ابتلا به کرونا را تا ۹۵ درصد کاهش دهد اما در صورتی که نظارت و اجبار قانونی برای استفاده از ماسک اعمال نشود و توصیه‌ها به تنهایی بار اجرای شیوه‌نامه‌ها را به دوش بکشند، آنگاه رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی اهرمی برای شکست کرونا است و لزوم قانون‌گذاری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها بیش از فضای فرودگاه احساس می‌شود.

نظارت بر فعالیت ایرلاین‌ها در روزهای تلخ کرونایی الزامی است که می‌تواند جلو اوج گرفتن این ویروس از باند فرودگاه‌ها را بگیرد، هر چند توزیع ماسک و دستکش تا حدودی به پای ثابت سفرهای هوایی تبدیل شده‌است اما برخی از مسافران تنها راه اثبات شده مبارزه با کرونا را قدر نمی‌دانند، کاهش تعداد مسافران در پروازها و به دنبال آن امکان فاصله‌گذاری مناسب فیزیکی بازوی قدرتمندی است که می‌تواند چرخه زمین‌گیر کردن کرونا در آسمان را تکمیل کند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=115324

نظـــرات شمـــا