کد خبر : 115457       تاریخ : 1399/04/10 08:30:15
با کودکان در شرایطِ کرونا

با کودکان در شرایطِ کرونا

والدینِ ناآگاه و استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی، در این روزهای کرونایی، بلای جان کودکان ما هستند. در یادداشت قبل همچنین نوشتم که بهتر است که به یاد داشته باشیم که آن ها مهم ترین و ارزشمندترین سرمایه ما هستند و کارهایی نکنیم که سرمایه خویش را بر باد دهیم. اما چگونه؟

دکتر عباس عاشوری نژاد

  در یادداشت هفته قبل نوشتم که کودکان ما در این روزهای سختِ سخت کرونایی و قرنطینه خانگی و محدودیت های ایجاد شده، چون هنوز اعماقِ رنج های زندگی را درک نمی کنند و هنوز کودک درونشان فعّال است و به بازی و همبازی عشق می ورزند و هنوز عاشقِ طبیعت هستند و در یک کلام هنوز در زمان حال زندگی می کنند، هنوز حالشان خوب است. اگر والدین و شبکه های اجتماعی بگذارند، احتمالا آن ها کم تر آسیب می بینند و می توانند در مجموع همچنان شاد زندگی کنند.

والدینِ ناآگاه و استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی، در این روزهای کرونایی، بلای جان کودکان ما هستند. در یادداشت قبل همچنین نوشتم که بهتر است که به یاد داشته باشیم که آن ها مهم ترین و ارزشمندترین سرمایه ما هستند و کارهایی نکنیم که سرمایه خویش را بر باد دهیم. اما چگونه؟ یکی از بهترین راه هایی که پیشنهاد می کنم: گفت و گوی هوشمندانه و خردمندانه با کودکان در باره شرایط سختِ این روزها است.

این یک اشتباه ویراگر است که گمان کنیم کودکان ما چیزی نمی فهمند و درک آن ها پایین است و با آن ها درک و زبانِ مشترک نداریم و بنابراین دونِ شاًن خود ببینیم که با آن ها در باره روزگار صحبت کنیم!!!

در این شرایط سخت، اگر خواهان حفظ سرمایه های معنوی خویش هستیم باید با کودکان مان پیوسته صحبت کنیم، باید با زبانِ آن ها با آن ها صحبت کنیم و این ارتباط کلامی می تواند به عمیق تر شدن ارتباط عاطفی و درک بیشتر کودکان از اوضاعِ سخت این روزگاران و افزایش تاب اوری آن ها و بهبودِ شرایط زندگی ما، کمک کند.

در ادامه یادداشت هفته قبل، ادامه گزارش مارلا لهنر(Marla Lehner) پیرامون نحوه صحبت کردنِ با کودکان در مورد ویروس کرونا به نقل از دکتر کارن روگرز (Karen Rogers)، روانشناس بالینی در بیمارستان کودکان لس آنجلس (Children’s Hospital Los Angeles)، می خوانیم:

بزرگترها می‌توانند به بچه‌ها بگویند که همه این تغییرات،‌ از جمله تعطیلی مدارس، برای جلوگیری از انتشار ویروس و جلوگیری از ابتلای افراد بیشتر به این بیماری صورت می گیرد.

  

به منظور کاهش اضطراب کودکان، دکتر روگرز همچنین به بزرگسالان توصیه می‌کند که کودکان را کمتر در معرض اخبار و رسانه‌های اجتماعی قرار دهند. حتی نوجوانان که از رسانه‌های اجتماعی جهت ارتباط با دوستانشان استفاده می‌کنند نیز لازم است وقفه‌ای در استفاده از گوشی های خود داشته باشند.

 دکتر روگرز می‌گوید: «والدین باید بر استفاده فرزندانشان از رسانه‌های اجتماعی نظارت کنند، قانون بگذارند و مطمئن شوند که کودکان و نوجوانان بخصوص شب هنگام از گوشی و سایر دستگاه های ارتباطی شان استفاده نمی‌کنند.»

برای کمک به کاهش اضطراب ناشی از ویروس کرونا، با کودکان صحبت کنید. دکتر روگرز می‌گوید «این فرصتی است که به کودکان کمک شود تا یاد بگیرند وقتی در مورد مسائل احساس نگرانی می‌کنند، باید با دیگران صحبت کنند». شما می‌توانید به کودک بگویید «وقتی احساس اضطراب می‌کنی، در مورد آن با بزرگترها صحبت کن، زیرا آنها غالباً می‌توانند به تو کمک کنند. »

دکتر روگرز پیشنهاد می‌کند به شیوه‌ای کنجکاوانه به نگرانی‌های کودکان رسیدگی کنید. می‌توانید بگویید «چه می‌شود اگر بگویم بیشتر بچه‌ها از این ویروس چندان بیمار نمی شوند؟ سپس می‌توانید اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهید.

همچنین، بزرگسالان باید درک کنند که کودکان ممکن است به روش‌های متفاوتی به استرس پاسخ دهند. کودکان ممکن است بدرفتاری کنند، وابسته‌تر شوند، گیج شوند،‌ عصبی و پرتکاپو شوند، سخت‌گیرتر شوند، بدخلق یا زودرنج شوند.

 دکتر روگرز می‌گوید: «کودکان همیشه هم متوجه نمی‌شوند که رفتارشان تغییر کرده است، یا چرا این اتفاق رخ داده است... بچه‌ها به بزرگسالان نیاز دارند تا به آنها در درک و بیان احساساتشان به شیوه سالم کمک کنند. »

بزرگسالان باید گفت و گو را با بچه‌های خود آغاز کنند و آنها را ترغیب کنند تا افکار و احساسات خود را بیان کنند. درباره همه احساساتی که یک کودک ممکن است داشته باشد صحبت کنند. دکتر روگرز می گوید: برخی کودکان ممکن است از این که بیمار شوند،‌ به شدت احساس نگرانی کنند. وی می‌گوید: «ممکن است برخی کودکان از اینکه مدرسه نمی‌روند خوشحال باشند یا ممکن است دلشان برای دوستانشان تنگ شود... از کودکتان بخواهید اگر در این مورد احساسی دارد، یا هر احساس دیگری که دارد، حرف بزند»

 

 

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=115457

نظـــرات شمـــا