کد خبر : 115949       تاریخ : 1399/05/06 09:15:14
جنگل غنی «انارشیطان» درمسیر انقراض+تصاویر

جنگل غنی «انارشیطان» درمسیر انقراض+تصاویر

روستای شهنیاء از توابع بخش بردخون از گذشته‌های دور محل رویش درختان انارشیطان بوده و اکنون نیز اندک درختانی در اطراف روستا دیده می‌شود و منظره‌ای زیبا و دلنواز دارد.

به گزارش «پیغام» به نقل از فارس؛ انار شیطان یا گلپرک درختی است گل‌دهنده که بیشتر در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و بین 50 تا 150 سانتی‌متر ارتفاع دارد و پناهگاه و محل مناسبی برای آشیانه جانوران مناطق خشک و حشرات است.

این درخت بیشتر سال سبز است و به دلیل گل‌های زیبا و جذاب، مقاوم به گرما و خشکی بالا، تثبیت شن‌های روان، خوراک دام، درمان برخی بیماری‌ها مانند لکه‌های سفید پوست، بزرگی طحال، سفلیس و تهیه چوب اهمیت دارد و از چوب محکم  این درخت برای منبت کاری استفاده می‌شود و بذرهای آن برای درمان ورم‌های چرکی مناسب است.

علاوه بر زیبایی خیره‌کننده این درخت، مقاومت آن به خشکی و کم‌آبی هم جای تامل دارد و در حدی هست که به عنوان گیاهی مناسب برای بیابان‌زدایی قابل استفاده باشد.

درخت انارشیطان پیام‌آور سلامت و شادابی

مردم این منطقه برای درمان درد خود نشانی جنگل حمیدو یا انار شیطان را می‌دادند و اطمینان داشتند شاخ و برگ این درخت پیام‌آور سلامت و شادابی است.

روستای شهنیاء از توابع بخش بردخون از گذشته‌های دور محل رویش درختان انارشیطان بوده و اکنون نیز اندک درختانی در اطراف روستا دیده می‌شود و منظره‌ای زیبا و دلنواز دارد.

عضو شورای اسلامی این روستا می‌گوید: گونه‌ای کمیاب از درخت انارشیطان در روستای شهنیاء وجود دارد اما به دلیل بی‌توجهی، در حال انقراض و نابودی است که با برنامه‌ریزی و حمایت می‌توان نسبت به احیاء آن اقدام کرد و با ایجاد پارک جنگلی در اطراف روستا، مردم را از این فرصت مناسب بهره‌مند ساخت.

علی کلبی افزود: این درختان در فاصله نزدیکی از روستا رشد کرده‌اند که مزایای زیادی برای مردم دارد و همچون پناهگاهی مستحکم مانع گرد وخاک و فرسایش زمین می‌شوند.

دهیار روستا نیز گفت: درختان انارشیطان به عنوان جاذبه مهم گردشگری نیاز به توجه دارد و اگر برای حفظ و گسترش آن سرمایه‌گذاری شود منافع زیادی برای مردم و روستا دارد.

انارشیطان به مرور خشک و فرسوده ‌می‌شود

رضا حصیری افزود: این درختان در سال‌های گذشته به عنوان نمایی زیبا در جنوب روستا چشم هر رهگذری را خیره می‌کردند اما متأسفانه به دلیل رشد درختانی نظیر کهور در حاشیه آنها، درختان انارشیطان به مرور خشک و فرسوده می‌شود.

وی اضافه کرد: این درختان کمیاب و نادر به مرور نابود می‌شود و مردم این  روستا و کل بخش از مزایای آن بی‌بهره می شوند و طبیعت منطقه از این مواهب خدادادی محروم می‌مانند و تنها نامی به یادگار خواهد ماند.

بخشدار بردخون نیز احیای درختان انار شیطان در روستای شهنیاء را فرصتی مناسب برای تقویت گردشگری و حفظ منابع آب و خاک روستا دانست و گفت: مسؤولان مصمم هستند برای اجرای مطالبات مردم و توسعه روستا گام بردارند که باید در این زمینه تلاش کرد..

علی اخلاقی افزود: بخش بردخون موقعیت‌های زیادی در زمینه گردشگری و پیشرفت دارد و اطمینان داریم با همراهی مردم و مسؤولان شاهد روزهای روشنی در این منطقه خواهیم بود.

مردم چشم‌انتظار همکاری منابع طبیعی

وی اضافه کرد: دهیاری و شورای اسلامی روستا آمادگی خود را برای احیاء و نگهداری درختان انارشیطان اعلام کرده است که امیدواریم منابع طبیعی در این زمینه همکاری کند.

این درختان زیبا و کمیاب نیازمند توجه و مشارکت همگانی است تا بار دیگر در گستره وسیعی از منطقه تناور شود و همچون کمربندی سبز و طلایی همه شهر و روستاهای بخش بردخون را از گزند باد و غبار ناملایمات حفظ کند.

با اندک حمایت دولتی و آموزش عمومی می‌توان از این نعمت ارزشمند بهره فراوان برد که ثمره آن ایجاد شغل برای جوانان، شادابی و طراوت منطقه و حفظ منابع طبیعی و جنگلی بخش بردخون است.

گزارش: نامجو زحمتکش


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=115949

نظـــرات شمـــا