کد خبر : 116013       تاریخ : 1399/05/11 08:27:17
موسیقی، جامعه، کرونا

موسیقی، جامعه، کرونا

حسام حق پرست

دریافت و بررسی این نکته که در شرایط فعلی، جامعه و مردم نیاز بسیار جدّی و حتّا حیاتی به نگاهداشتِ سلامت و بهداشت روحی، روانی خود دارند از جمله مواردی ست که لازمه و چگونگی دستیابی به آن را می بایست از جوانب متعدد جویا شده و جستجو نمود.(در تمامی عرصه ها و رشته ها؛ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و هنری ، ورزشی و...)

اما هنر؛

یکی از عناصر و در واقع شریان و شاهرگ های مهم و تاثیرگذار در بهبود ساختار و سرنوشت جامعه بی شک هنرِ موسیقی است که از تاریخی ترین نقطه ی حیاتِ بشری آغاز شده و در تکوین و شکل پذیریِ علمی و فنّی خود، بزرگان و دانشمندان و نام آورانی را در وجود خود داشته و خلق نموده که آثارشان،  اندیشه ورزی جامعه و ژرفای زیستن را توسعه بخشیده است !

موسیقی؛ علم و هنری  است که در جای جای عواطف،احساسات و امور زندگی نقش دارد؛

غم، شادی، مبارزه،روزهایی سرنوشت ساز و جشن های ملّی/ میهنی، اعیاد مذهبی، درمان، کار و..!

هنری که با شنیدن یک قطعه  مطابق با سلیقه و ذائقه حتّا آرامش و نظم را می توان تجربه کرد.

تخیل، تمرکز، مهربانی و نوع دوستی،کارکرد انسانمندانه،انرژی بخشی و درمانگری از دیگر مشخصه های توانمند و نشانِ پویاییِ موسیقی می باشد.

این چند وقت و ایّام که بر احوال جهان با پدیده ی شوم، تیره و تاریک کرونا خوش نمی گذرد و تلخ ترین ها یعنی وداعِ با عزیزان تا ضرر و زیان آوریِ اقتصادی، نگرانی ها و استرس های مدام،رمق و نای آن روزهایِ با طراوت را گرفته و زیست و زندگی بی شک تعاریف و شکل دیگری به خود گرفته است،

پروتکل و قوانین بهداشتی و قرنطینه، چیدمان دیگری را برای ادامه ی امور و تحرک جامعه از ورزش، جلسات اداری برنامه های تلویزیونی، مراکز خریدِ مایحتاج و ضروری، تورهای گردشگری و اماکن تاریخی ترسیم نموده و همه و همه با روند و جریانی متفاوت مواجه و روبرو شده است و بدون تردید برنامه، نحوه و چگونگیِ اجرایی نمودن آنچه امور مرتبط با موسیقی می باشد هم دستخوش تغییرات شده!

کنسرت، آموزش، تولیدات و جلسات و حتا بزرگداشت چهره های موسیقی رویکردی متفاوت پیدا کرده و مانند سایر پدیده های حیات و هستی، با دنیای مجازی پیوند خورده و درآمیخته است.

هر چند و البته مطمئناً! حال و هوا و دَمی را که روزگاری زنده و چهره به چهره نفس می کشیدیم، میسّر نمی شود و چاره ای هم نیست مگر مراعات شرایط بهداشتی! اما همین مقدار و مقیاس می تواند تا  تنگدلی ها، خستگی و خستگی های فکر را بی شک مرهمی باشد! و هوایی تازه!


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=116013

نظـــرات شمـــا