کد خبر : 117967       تاریخ : 1399/07/15 11:24:10
 شایعاتی که نگرانی مالباختگان بازارچه دیلم را دو چندان کرد

شایعاتی که نگرانی مالباختگان بازارچه دیلم را دو چندان کرد

در آتش سوزی بازارچه شهرستان دیلم که هفته گذشته رخ داد 200 مغازه با تمامی اجناس داخل آنها به طور کامل در آتش سوخت. شهرداری به کسبه قول داد که برایشان غرفه برپا کند که به نظر بازاریان این اقدام از سوی شهرداری هیچ دردی از آنها را دوا نمی کند.

به گزارش «پیغام»به نقل از ایلنا؛ صبح روز پنجشنبه گذشته - 10 مهرماه - آتش به جان بازارچه شهرستان دیلم افتاد و 200 مغازه به طور کامل در این آتش سوزی از بین رفت و 300 خانواده که  چرخه اقتصاد زندگی شان از این بازارچه تامین می‌شد، در عرض کمتر از ۶ ساعت آرزوها و امیدهایشان در این شرایط بد کرونای به خاکستر تبدیل  و میلیاردها تومان اجناس در این بازارچه نابود شد.

بسیاری از کسبه این بازار وام دارند و دردناک‌تر از همه اینها از دست رفتن سرمایه و بیکاری زنان سرپرست خانواری است که با وام و قرض در این بازارچه کار و کسبی راه‌ انداخته بودند و مشغول کسب روزی حلال بودند.

علی پسنده از بازاریان شهر دیلم که بخشی از سرمایه اقتصادی خانواده اش  در این آتش سوزی از بین رفته است در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در سال های گذشته برای ساماندهی وضعیت دستفروشان بازار کویتی‌ها این بازارچه به صورت غرفه بندی راه اندازی شد که پس از مدتی صاحبان آنها با استحکام بندی ساختار فیزیکی  ساختمان های خود، آن را  تبدیل به مغازه کردند و شهرداری نیز با گرفتن مبالغی از کسبه و انعقاد قرار داد با آنها مالکیت ملک در اختیار کسبه قرار داد.

وی ادامه داد: پس از آن شهرداری می بایست با ارائه یک درخواست به بنیاد مسکن مالکیت زمین را به نام صاحبان مغازه ها واگذار می کرد که متاسفانه در سال های قبل این اقدام انجام نشد  و در حال حاضر نیز با یک بازار  کاملاً سوخته مواجه هستیم که می توان تصور حادثه پلاسکو را در آن داشت.

ارزش هر مغازه نیم میلیارد تومان بود

وی با گلایه از برخی رسانه ها که این بازار را محل تجمع غرفه ها نامیده بودند، افزود: ارزش هر باب مغازه بدون اجناس داخل آن حداقل نیم میلیارد تومان بوده  و این جای تاسف است که برخی ها این بازار بزرگ را محل تجمع غرفه ها نامیده اند .

شایعاتی که باعث نگرانی کسبه شده است

پسنده اضافه کرد: متاسفانه علاوه بر از دست دادن سرمایه های مردم و ضرور زیان هایی که به کسبه این بازار وارد شده است ظاهراً شایعاتی مبنی بر تملک زمین  این بازار توسط یکی از نهادها در حال انتشار  است که نه تنها باعث نگرانی مغازه‌داران شده  که امیدواریم واقعیت نداشته باشد.

ایجاد غرفه دردی از مردم خسارت دیده دوا نمی کند

وی گفت: شهرداری وعده داده است که برای مردم غرفه برپا کند اما این غرفه ها هیچ دردی از مردم دوا نمی کند چرا که امکان رونق کسب و کار را به مانند گذشته برای مردم میسر نمی کند انتظار مان این است که دولت با پرداخت تسهیلات بدون بهره و کم بهره به بازاریان برای راه اندازی مجدد کسب و کار خود کمک کند.

محسن محمدی از بازاریانی که تمامی سرمایه‌اش در این حادثه از بین رفت نیز به ایلنا گفت: روز دهم مهر، روز شومی برای شهر و شهروندان دیلمی بود و بر اساس صحبت های بزرگان و قدیمی‌ها این حادثه تلخ‌ترین اتفاق یک قرن اخیر این شهر بوده است.

سرعت سرایت آتش تعجب همه را برانگیخت

وی با تشریح زمان وقوع حادثه می‌افزاید: این اتفاق بین ساعت ٧:١٠  تا ٧:٢٠ صبح  روز حادثه  اتفاق افتاده و در عرض سی دقیقه به تمامی بازار سرایت کرد که سرعت سرایت این اتفاق تعجب همه کارشناسان را در پی داشت.

محمدی بر اساس قرار داد منعقده با شهرداری کسبه را صاحبان این بازارچه می داند و می گوید: شایعاتی مبنی بر تصاحب این زمین توسط بنیاد مسکن مطرح شده که نگرانی مردم را در این اوضاع بحرانی در پی داشت اما امروز با دستور استاندار مقرر شد تا تمامی زمین به صورت ثبتی تحویل شهرداری و یا به صورت قطعه بندی تحویل بازاریان شود. که خود بنیاد مسکن هم موافق انجام این کار بوده است.

وی ادامه داد: همچنین قرار شد تا نوروز ١٤٠٠ شهرداری با کمک شورا مغازه ها را بازسازی و تحویل صاحبان آنها دهد و ضمناً قول کمک مالی مناسب به مال باختگان مستاجر نیز داده شد که امیدواریم وعدهها در کمترین زمان ممکن و بدون هیچ کم و کاستی به مرحله اجرا برسد. چرا که حال و روز بازاریان از نظر مالی و روحی بسیار نامناسب است.

محمدی گفت: بازاریان این مجتمع شرایط سختی را تجربه کردند و خبرهای ضد و نقیض باعث تضعیف روحیه خانواده‌های آنها شده که انتظار می رود رسانه‌ها در این باره هوشیارانه تر اقدام کنند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=117967

نظـــرات شمـــا