کد خبر : 120253       تاریخ : 1399/08/10 09:53:12
 دهم آبان‌ماه، روز مبارزه ضد استعماری زنان ایران ثبت شود

دهم آبان‌ماه، روز مبارزه ضد استعماری زنان ایران ثبت شود

پیغام: نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با گرامیداشت سالروز حماسه زنان لرده گفت: دهم آبان‌ماه به عنوان روز مبارزه ضد استعماری زنان ایران در تقویم سالانه کشور ثبت شود.

به گزارش «پیغام»به نقل از مهر؛  آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مردم استان بوشهر در عرصه‌های مقاومت تاریخی درخشان و پرافتخار داشته‌اند و سال‌ها مقاومت در این استان ثبت شده است.

وی با گرامیداشت هشتم تا دهم آبان سالروز خلق حماسه زنان لرده در دشتستان استان بوشهر بیان کرد: در سال ۱۲۹۷ هجری شمسی زنان استان بوشهر در منطقه لرده شهرستان دشتستان درس بزرگی را به متجاوزین انگلیسی دادند.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اینکه انگلیسی‌ها در این منطقه شکستی سنگین را متحمل شده‌اند، افزود: دهم آبان به عنوان روز مبارزه ضد استعماری زنان ایران در تقویم سالانه ایران ثبت شود.

‌دشتستان و منطقه گیسکان تاریخی پرافتخار و درخشان در عرصه مقاومت و مقابله با استعمار پیر انگلیس دارد و مردان و زنان این دیار تاکنون حماسه‌های بزرگی را به نام خود در تاریخ ثبت کرده‌اند.

هرچند تاکنون به خوبی حماسه زنان لرده بازگو نشده است و بسیاری از مردم از آن بی‌خبر هستند ولی این حماسه در تاریخ کشور کم‌نظیر است و انگلیسی‌ها شکستی سخت را از شیرزنان این منطقه متحمل شدند.

ارتش انگلیس در دوران جنگ جهانی دوم برای تعقیب مبارزان دشتستانی به سمت منطقه لرده در کوه‌های گیسکان هجوم بردند و در پی درگیری آنها با مبارزان، زنان لرده ای و گیسکانی منطقه نیز دوش به دوش مبارزان تفنگ به دست گرفتند و علیه انگلیسی‌ها مبارزه کردند.

شکست سخت انگلیسی‌ها در مقابل زنان لرده‌ای، درس عبرتی در تاریخ نظامی انگلیس به صاحب منصبان و سربازان این کشور بود.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=120253

نظـــرات شمـــا