کد خبر : 133160       تاریخ : 1400/08/26 13:26:15
آیین نامه 1400 مغایربا قانون است / رئیس قوه قضاییه باید صدای جامعه وکالت را بشنود
رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر در چهلمین همایش هیات عمومی اسکودا:

آیین نامه 1400 مغایربا قانون است / رئیس قوه قضاییه باید صدای جامعه وکالت را بشنود

پیغام: چهلمین همایش هیأت عمومی اسکودا با حضور اعضای هیأت مدیره کلیه کانون های وکلای دادگستری کشور در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان به میزبانی کانون وکلای بوشهر در سالن لیان و سالن دانشگاه خلیج فارس بوشهر این برگزار شد.

به گزارش «پیغام»؛ نخستین روز این همایش با حضور استاندار بوشهر، آیت الله صفایی بوشهر امام جمعه بوشهر ، رئیس اسکودا، رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر ، آیت الله حسینی دشتی و اعضای هیات مدیره کانون های وکلای کشور  روز چهار شنبه 26 ابان ماه در سالن لیان بوشهر برگزار شد.

 رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر در این همایش  گفت: آیین نامه 1400 لایحه قانونی استقلال وکلا و تصویب آن مغایر با قانون است.

دکتر عبدالصمد دولاح  به عنوان اولین سخنران چهلمین همایش اسکودا  با بیان مسائل روز مبتلا به نهاد وکالت از قبیل آیین نامه جدید لایحه استقلال و طرح تسهیل، عدم هماهنگی و اتحاد بین نهاد ها را عامل هجمه ها و آسیب های پیش روی نهاد وکالت دانست.

وی در ادامه افزود: جامعه وکالت برای نهادینه کردن قانون و زنده ماندن عدالت و برای اینکه در جامعه تبعیض نباشد و برای این که حقوق مردم پا برجا بماند مجاهدت ها و رشادت ها ورزدیدند  و این رودیداد در تاریخ ما به ثبت خواهد رسید.

دکتر دولاح با بیان اینکه  برکسی پوشیده نیست که جامعه وکالت این روزها غمگین است، بیان داشت: در سالی که گذشت روش و رفتار درستی با این نهاد نشد و بزرگان این نهاد که به نمایندگی از ۵۵ هزار وکیل در سراسر کشور در این مکان حضور دارند خاطرات خوبی به یادندارند.

تبدیل ماهیت نهاد وکالت به داد و ستد و تجارت

وی در ادامه افزود: می خواهند ماهیت نهاد وکالت را در این کشور با تبدیل آن به داد و ستد و تجارت از بین ببرند.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر در ادامه افزود: چرا باید سخن بزرگان این نهاد شنیده نشود به کدام ادله؟ چرا باید مغایر با فقه عمل شود؟ چرا باید رئیس جمهور که مجری قانون اساسی است و نماینده دولت در مجلس، از طرحی دفاع کند که نتیجه آن تضییع حقوق مردم باشد؟ چرا شورای تشخیص مصلحت نظام در این خصوص سکوت اختیار کردند؟ براساس چه استدلالی این کار انجام می‌شود؟

وی با بیان این که «چرا با نهاد قانونی این گونه دشمن ستیزی می شود؟» گفت: ما دلسوزان این نظام هستیم، قریب به نیمی از جامعه وکلای ایران خانواده شهدا هستند. ما به دنبال مسیری هستیم که به حقوق مردم توجه شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان بوشهر بیان کرد: مجلس شورای اسلامی روندی را در پیش گرفته است که اگر این گونه باشد جایگاه کانون وکلا که از جهت استقلال در میانه رتبه بندی جدول جهان قرار دارد به قهر آن سقوط خواهد کرد و آن را از دست خواهیم داد.

باید روابط عمومی خود را متحول کنیم

ایشان خاطر نشان کردند: وقت آن است که ما به روشی نوین برای رسالت الهی و انسانی خود که به عنوان میثاق مشترمان پذیرفته‌ایم، اقدام نماییم. ما برای خود رسانه دولتی نداریم، باید روابط عمومی خود را متحول کنیم که اگر روابط عمومی کانونها اصلاح نشود و این سیاه افکنی‌ها و کج خلقی ها ادامه یابد،قطعا آسیب خواهیم دید.

پشتوانه ما مردم و اعضای کانون‌های وکلا هستند

 وی با اشاره به این که پشتوانه ما مردم  و اعضای کانون‌های وکلا هستند،گفت: باید کنار مردم باشیم، باید نسبت به بدنه جامعه وکالت با وحدت و همبستگی گام‌های اساسی مورد نیاز را برداریم، باید به کشورمان خدمات بیشتری ارائه کنیم.

دکتر دولاح خاطر نشان کرد: همزادی دادگستری و قضاوت به گونه ای است که اگر یکی از این دو نباشند استقلال دیگری باقی نخواهند ماند.

وی با بیان این که تعدادی ازهمکاران ما در زندان هستند، افزود: انتظار داریم  نگاه رافت اسلامی به حقوقدانان تا جایی که اجازه دهد نگاه دیگری باشد.

 برای استقرار عدالت می‌جنگیم

دکتر دولاح اذعان داشت: ما در تعامل با جامعه هستیم، با نظام سیاسی و مقدس ایران همسو هستیم، اگر رئیس قوه قضاییه، در مقام قانونگذاری‌ آیین نامه‌ای را تنظیم کند، باید صدای جامعه وکالت را بشنود. پیام جامعه وکالت این است که این آیین‌نامه مغایر با قانون و استقلال ماست. بیایید روش دیگری را برگزینیم.

وی درپایان سخنانش بیان داشت: ما وکلا نه می هراسیم و نه میدان را خالی می کنیم و با اقتدار می مانیم و رسالت انسانی و الهی خود را دنبال می کنیم و برای استقرار عدالت می‌جنگیم. 

  کانون وکلا تمام توان خود را برای دفاع از حقوق ملت به کار بسته است

دبیر چهلمین همایش اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: این همایش در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‎‌شود که افتخاری ارزشمند برای استان بوشهر و بویژه جامعه حقوقی این استان است.

بهرام فرهمند صابر ادامه داد: همواره گفته شده و به این گفته ایمان داریم که فرشته عدالت با ۲ بال وکیل مستقل و قاضی مستقل اوج خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: وکیل از اسم‌‎های‌ الهی است که وظیفه الهی تحقق عدالت را با گنج قارون معاوضه نخواهد کرد و وظیفه سنگین و شرافت خود را بر هر شغل و تجارتی ترجیح خواهد داد.

وی گفت: نهاد مدنی و مستقل کانون وکلای دادگستری ایران در مسیر توفان حوادث با حمایت پیشکسوتان و معماران عرصه وکالت از هرگونه گزند مصون مانده و و همچون گذشته باید استوار بماند.

فرهمند صابر ادامه داد: کانون وکلا به وظیفه تاریخی خود عمل کرده و تاریخ را گواه می‌گیریم که تاکنون تمام توان و قدرت خود را برای دفاع از حقوق ملت به کار بسته است.

 

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=133160

نظـــرات شمـــا