کد خبر : 134837       تاریخ : 1400/10/28 10:21:12
شناسایی  ۱۶۸۵ هکتار بافت فرسود  در استان

شناسایی ۱۶۸۵ هکتار بافت فرسود در استان

سرپرست اداره تشکل‌های حرفه ای و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر یکهزار و ۶۸۵ هکتار بافت ناکارآمد در ۱۲ شهر این استان شناسایی شده است.

به گزارش «پیغام» غلامرضا مرادی  در گفت وگو با ایرنا افزود: ازاین میزان ۳۸ هکتار بافت تاریخی شهر بوشهر شامل چهار محله کوتی، شنبدی، بهبهانی و دهدشتی، ۷۷۰ هکتار سکونتگاه غیر رسمی در شهرهای بوشهر و برازجان و ۸۷۷ هکتار بافت فرسوده میانی در شهرهای بوشهر و برازجان و مراکز شهرستان‌ها به غیر از جم و عسلویه و در شهرهای چغادک، آبپخش، وحدتیه و کاکی است.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۲۰۰ هزار نفر در محدوده بافت ناکارآمد تعیین شده در استان بوشهر زندگی می‌کنند.

سرپرست اداره تشکل‌های حرفه ای و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: براساس ماده ۵۹ و ۶۱ برنامه ششم توسعه ۲هزار و ۷۰۰ محله ناکارآمد در کشور شناسایی شده که سالانه ۲۷۰ محله مورد توجه قرار می‌گیرد که از این تعداد ۷۲ محله در ۱۲ شهر استان بوشهر شناسایی شده و برای ۱۵ محله به عنوان محله هدف مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: از سال ۹۴ همزمان با تعریف پروژه های بازآفرینی تاکنون براساس نیازمندی‌های محله‌ها ۳۷ پروژه اجرایی معادل ۳۳ میلیارد تومان در شهرهای بوشهر، برازجان، اهرم، خورموج و دیر اجرایی و یا در دست اجرا است که از این تعداد ۳۲ پروژه با ۲۲.۶ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفته و پنج پروژه با ۱۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.

مرادی اضافه کرد: هزینه این پروژه‌ها بطور کامل توسط شرکت بازآفرینی شهری کشور و یا بصورت مشترک با دستگاه بهره‌بردار تامین می‌شود و  اداره‌کل راه و شهرسازی به نمایندگی از این شرکت این پروژه‌ها اجرا می‌کند.

به گفته مرادی این پروژه‌ها شامل خدمات زیربنایی تا روبنایی از جمله مدرسه ۹ کلاسه در تنگک بوشهر، کف سازی و جداره سازی معابر محله کوتی و محدوده مساجد شنبدی و جمعه در محله شنبدی در بافت قدیم بوشهر، اصلاح شبکه آب محله‌های جنوبی ریشهر و امامزاده و محلات بافت فرسوده برازجان، احداث پایگاه بهداشت رایانی، سالن ورزشی تنگگ ۲، سالن ورزشی حسین آباد برازجان، ساماندهی مسیل‌ها در محدوده  بافت فرسوده برازجان، احداث پارک و زمین چمن است.

وی ادامه داد:  افزون براین نیز چند پروژه شامل احداث مدرسه ۱۲ کلاسه شهید مهیمنیان رایانی بوشهر، احداث پایگاه سلامت در تنگک ۲، پارک و زمین چمن در خورموج و اهرم، نوسازی شبکه‌های آب در محلات جنوبی بوشهر و بافت فرسوده برازجان به صورت اقدام مشترک با دستگاه‌های بهره بردار در دست اجراست.

نوسازی ۲هزار و پنج واحد مسکونی در بافت های ناکارآمد استان بوشهر

مرادی اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون ۴۸۳ پروانه ساختمانی شامل ۲ هزار و پنج واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند که ۸۰ درصد آنها معادل یکهزار و ۷۰۰ واحد به مرحله انعقاد قرارداد و دریافت وام رسیده و مابقی در دست اجرا هستند.

وی یادآور شد: تلاش می شود با پرداخت تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی که دچار ناکارآمدی کالبدی شده اند، نوسازی و بازسازی شود.

سرپرست اداره تشکل‌های حرفه ای و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: با توجه به رویکرد دولت قرار است برای واحدهای مسکونی مرکز این استان ۳۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت شود.

مرادی اضافه کرد: افراد واجد شرایط برای دریافت تسهیلات می توانند در سامانه سمن ثبت نام کنند.

اختصاص ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل قیر برای آسفالت کوچه‌های فرسوده 

به گفته مرادی برای بهسازی و آسفالت کوچه‌های فرسوده هر سال دولت در راستای کمک به شهرداری‌ها قیر رایگان ارائه می کند که برای سال جاری ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان  اعتبار معادل قیر برای شهرهای بوشهر، دیر، گناوه، اهرم، برازجان، چغادک، خورموج، کنگان، آبپخش، وحدتیه، کاکی و دیلم  پیش بینی شده است.

وی یادآور شد: در سال ۹۶ برای آسفالت کوچه های فرسوده شهرهای استان بوشهر یکهزار و ۶۲۷ تن، در سال ۹۷ معادل یکهزار و ۸۲۵ تن قیر رایگان برای سال ۹۸ هیچ سهمیه ای تامین نشد و برای سال ۹۹ نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان معادل قیر برای این استان پیش بینی شد.

انجام فعالیت‌های آموزشی و توانمندسازی در محله های ناکارآمد 

به گفته مرادی سال گذشته ازمحل تفاهم نامه اداره کل راه و شهرسازی با فنی و حرفه ای در راستای بازآفرینی و توانمندسازی ساکنان محله های ناکارآمد استان ۷۰ میلیون تومان اعتبار برای برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی در این محله‌ها پرداخت شد.

وی یادآور شد: همچنین سه دوره آموزشی مرتبط با بافت ناکارآمد برای کارکنان شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، دانشجویان و حرفه مندان به صورت مجازی برگزار شده است.

بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد نیازمند توجه ویژه دولت

مرادی تاکید کرد: بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد بدون توجه ویژه دولت، همکاری و همیاری همه دستگاه‌هایی که وظیفه ذاتی آنها خدمت رسانی است در کنار هماهنگی بین بخشی در قالب ستادهای بازآفرینی امکان پذیر نمی‌شود.

وی همچنین کاهش میزان سود تسهیلات بازسازی ابزاری برای سرعت بخشی در روند بازسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد عنوان کرد.

سرپرست اداره تشکل‌های حرفه ای و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در توزیع اعتبارات نگاه ویژه ای به بافت ناکارآمد محله ها داشته باشند.  


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=134837

نظـــرات شمـــا