کد خبر : 154380       تاریخ : 1402/03/08 10:30:33
تمام تابلوها خروجی ذهنی‌ من از تجربه زیستی‌ام در این بندر کهن است
هنرمند بوشهری:

تمام تابلوها خروجی ذهنی‌ من از تجربه زیستی‌ام در این بندر کهن است

علاقمندی او به نقاشی باعث شد تا بعد از بازنشستگی به طور جدی این هنر را دنبال کند، اولین اثر غریبی مجموعه نقاشی از توصیفات پیرمردهای جفره ماهینی در مورد دریانوردی و صیادی است که در کتاب «جفره ماهینی» سال ۱۳۹۲ به چاپ رسید.

پیغام: عبدالرسول غریبی در سال ۱۳۳۴ در خانواده ای ماهیگیر، محله جفره ماهینی دیده به جهان گشود. وی دارای تحصیلات دیپلم، متاهل، دارای پنج فرزند، ۲ دختر و۳ پسر است.

به گزارش «پیغام»؛ غریبی از کودکی به دلیل کمبود درآمد پدر و همجواری با دریا به کار دریانوردی و صیادی روی آورد، بیش از ۱۵ سال ناخدایی لنج های مختلف را عهده دار شد، ومدتی مدیر عاملی تعاونی صیادان بوشهر عهده دار بود.

علاقمندی او به نقاشی باعث شد تا بعد از بازنشستگی به طور جدی این هنر را دنبال کند، اولین اثر غریبی مجموعه نقاشی از توصیفات پیرمردهای جفره ماهینی در مورد دریانوردی و صیادی است که در کتاب «جفره ماهینی» سال ۱۳۹۲ به چاپ رسید.

  

 نمایشگاه کاریکاتور و نقاشی دو هنرمند بوشهری " عبدالرسول غریبی اسماعیل بهبهانی از روز سه‌شنبه، یکم خرداد تا روز دوشنبه، 8 خرداد در مجموعه تاریخی سعادت در حال برگزاری است که با استقبال هنردوستان بوشهری به ویژه جوانان همراه بوده است.

غریبی در خصوص این نمایشگاه به بامداد جنوب گفت: در این نمایشگاه 50 اثر که راوی تاریخ دریانوردی بوشهر و ادوات ماهیگیری و کار و زندگی مردمان این منطقه است، به نمایش گذاشته‌ام.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ام در این تابلوها، شرایط زیست در جوار خلیج فارس و آیین‌هایی که بر بستر این بندر تاریخی پدید آمده‌اند، با روایت شاد و رنگ‌هایی که در این جغرافیا نمود پررنگی دارند، ترسیم کنم، افزود: در تابلوهایم به معماری بوشهر و دریانوردی و دشواری‌های آن و رویارویی با امواج و توفان به طور ویژه توجه کرده‌ام تا به نحوی مخاطبم را با حرفه سخت دریانوردی آشنا سازم.

  

این هنرمند بوشهری در خصوص اینکه چطور شد که به یکباره وارد دنیای نقاشی و روایت داستان بوشهر قدیم به زبان تصویر شده، توضیح داد: با توجه به سابقه دریانوردی و ناخدا بودن، همیشه در فکر ترسیم زیست مردمان جنوب و حوادث دریایی که دریانوردان و ملوانان را در سفرها و ماهیگیری‌ها غافلگیر می‌کرد، بودم اما چون تا سال 97 همچنان درگیر دریانوردی و هدایت شناورهای سفاری بودم، فرصت لازم را برای این کار پیدا نمی‌کردم ولی پس از بازنشستگی این فرصت دست داد و توانستم بخشی از تجربیات و ذهنیات خودم را از زیست بومی و فرهنگ دریانوردی این خطه در داستان و بخشی دیگر را در تابلوهایم روایت کنم. بدون اینکه آموزش خاصی را در زمینه این دو هنر حتی ببینم.

غریبی که تابلوهای ارائه شده‌اش در این نمایشگاه را با تکنیک اکریلیک کشیده است، ادامه داد: تمام این تابلوها خروجی ذهنی‌ من از تجربه زیستی‌ام در این بندر کهن و کار و تلاش در خلیج فارس است.

  

وی که از کودکی دریانوردی را تجربه و به کشورهای حاشیه خلیج فارس بارها سفر کرده است، سپس به داستان‌های خود اشاره کرد و گفت: برخی از تجربیات و اصطلاحات دریانوردی که به دلیل رشد فناوری در معرض فراموشی قرار داشتند و همچنین داستان‌های ذهنی و واقعی خودم را که نقاشی یارای روایت آن‌ها را نداشت، در قالب داستان روایت کردم که تاکنون سه اثر داستانی به نام‌های «جفره»، «قهوه‌خانه ساحلی» و «جمو» منتشر کرده‌ام. که آخرین اثرم، روایت مبارزی در دوره رئیسعلی است.

 

  

  


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=154380

نظـــرات شمـــا