کد خبر : 158013       تاریخ : 1402/06/14 09:38:14
کاهش 30 درصدی طلاق و افزایش 20 درصدی ازدواج در استان بوشهر
استاندار بوشهر و تکرار یک ادعا:

کاهش 30 درصدی طلاق و افزایش 20 درصدی ازدواج در استان بوشهر

پیغام: استاندار بوشهر می‌گوید که در سه ماه نخست امسال آمار طلاق دراین استان ۳۰ درصد کاهش و شمار ازدواج ۲۰درصد افزایش داشته است.

 پیغام: استاندار بوشهر می‌گوید که در سه ماه نخست امسال آمار طلاق دراین استان ۳۰ درصد کاهش و شمار ازدواج  ۲۰درصد افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی استانداری بوشهر، احمد محمدی زاده روز دوشنبه در جمع مدیران این استان گفته است که «طرح‌های مهمی در قرارگاه جوانی جمعیت استان بوشهر مصوب و عملیاتی شده که نتیجه آن کاهش آسیب های اجتماعی شده است.»

او به جزئیات طرح‌های مصوب شده اشاره ای نکرده اما گفته است که «در راستای جوانی جمعیت اقدامات لازم برای برگزاری ازدواج آسان در استان انجام شده است.»

به‌گفتۀ محمدی زاده «نتیجه این اقدامات باعث شده تا پس از ماه صفر مراسم ازدواج آسان ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در استان برگزار شود.»

او در تیرماه سال گذشته نیز همین آمار را دربارۀ کاهش نرخ طلاق و افزایش شمار ازدواج بیان کرده بود.

ادعای کاهش نرخ سی درصدی نرخ طلاق و افزایش بیست درصدی ازدواج  در حالی است که مسئولان استان بوشهر در سال‌های گذشته آماری متضاد با گزارش استاندار ارائه داده‌اند.

مطابق این آمارها میزان طلاق در چندسال گذشته رو به رشد بوده و میزان ازدواج‌ها کاهش یافته است.

 آبان ماه سال گذشته مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر  از رشد ۳ درصدی طلاق و کاهش ۸ درصدی آمار ازدواج در استان خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، آزیتا انارکی در نشست آموزشی جوانی جمعیت گفته بود: «جایگاه استان بوشهر در ازدواج در کشور رتبه ۲۸ و در طلاق ۲۵ است.»

به گفتۀ مدیر گروه سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی بوشهر «در سال ۱۴۰۰ استان بوشهر با دارا بودن میزان خام ولادت ۱۲.۲ و میزان عمومی ازدواج ۵.۴ در هر هزار نفر جمعیت، از متوسط کشوری پایین‌تر» بوده است.

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفته بود: «متأسفانه در مقایسه آماری سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ آمار ازدواج در استان بوشهر کاهشی و آمار طلاق افزایشی است.»

مدیر کل ثبت اسناد بوشهر نیز در دی ماه سال ۱۴۰۰ از رشد ۱۱ درصدی طلاق در این استان خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، محمد رضا بزرگمهر در جمع خبرنگاران در بوشهر گفته بود: «در 9 ماه امسال (۱۴۰۰)یک هزار و 727 واقعه طلاق در استان بوشهر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.

هرچند مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر از ثبت ۱۸ واقعۀ ازدواج در هر شبانه روز ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ در برابر ثبت  ۶ واقعۀ طلاق در هر شبانه روز خبر داده بود اما به گفتۀ او با وجود آن‌که در بیشتر استان‌ها ثبت ازدواج در 9 ماه آن سال افزایش داشته، در 4 استان مازندران، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام میزان ازدواج کاهش داشته است.

 آمارهای ثبت احوال و استان بوشهر نیز همواره کاهش میزان ازدواج و افزایش میزان طلاق را گزارش کرده‌اند. بر اساس اعلام اداره کل ثبت احوال استان بوشهر در مدت شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ تعداد 3هزار و 205 واقعه ازدواج به ثبت رسیده بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.8 درصد کاهش را نشان می داد.

به نوشته جام جم آنلاین،  در همین مدت تعداد طلاق های به ثبت رسیده عدد 797 واقعه را نشان می داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.2 درصد افزایش داشت.

این آمار نشان می دهد که 25درصد از آمار ثبت شده در نیمه نخست آن سال واقعه طلاق بوده است.

افزون بر این در سال ۱۴۰۰ تعداد 6هزار و 863 واقعه ازدواج در استان بوشهر به وقوع پیوست که استان بوشهر را در رتبه 27 در بین استان های دیگر قرار می‌داد.

این آمار در مقایسه با سال قبل تر (98) رشدی حدود 10.4 درصد را نشان می‌داد.

معمولا هیچ‌یک از دستگاه‌های مسئول دولتی دلیل‌های افزایش طلاق و کاهش ازدواج را اعلام نمی‌کنند اما بنابر نظر کارشناسان امور خانواده عواملی همچون فشارهای اقتصادی و معیشتی و تغییر نگرش‌های فرهنگی را در پیدایش این روند مؤثر می‌دانند.

استاندار بوشهر در سخنان خود نگفته است که ادعای او دربارۀ رشد بیست درصدی ازدواج و کاهش سی درصدی طلاق در سه ماه نخست سال جاری را کدام منبع رسمی ارائه داده است. مطابق معمول مسئولیت ارائۀ آمار طلاق و ازدواج در استان‌ها با ادارۀ کل ثبت اسناد و املاک کشور و نیز مراکز تحقیقاتی در امور خانوادۀ دستگاه‌های دیگر همچون علوم پزشکی و سازمان بهزیستی است.

این منابع معمولا آمار ازدواج و طلاق نیمۀ نخست هر سال را  در نیمۀ دوم سال منتشر می‌کنند.

استاندار بوشهر همچنین به دلایلی که موجب شده است در تغییر روندی معکوس نسبت به سال‌های گذشته رشد ازدواج در سه ماه نخست امسال به‌طور چشمگیری افزایش و شمار طلاق کاهش یابد، اشاره‌ای نکرده است.

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=158013

نظـــرات شمـــا