کد خبر : 159571       تاریخ : 1402/07/15 09:39:48
دولت هیچ برنامه ای جز حذف قانون همراه ملوان ندارد

دولت هیچ برنامه ای جز حذف قانون همراه ملوان ندارد

وزیر کشور در سفرش به بوشهروعده داده است که دولت، برای توسعه تجارت و اقتصاد دریا در استان های جنوبی برنامه دارد! و البته ما می دانیم که دولت هیچ برنامه ای جز حذف قانون همراه ملوان ندارد! که اگر برنامه ای بود باید همزمان با حذف تدریجی قانون کالای همراه ملوان و ارائه لایحه آن به مجلس ارائه می داد!

محمد مظفری

وزیر کشور در سفر اخیرش به استان بوشهر گفته است:« دولت برای ساماندهی کالای همراه ملوان برنامه دارد، وی گفته در این حوزه نباید تنها تمرکز بر بخشی خاص باشد و باید به بحث‌های مهم و بزرگ‌تر پرداخته شود.وی گفته : شایسته نیست استانی در کنار دریا باشد و سهمش از دریا ناچیز و در حد واردات کالای همراه ملوان باشد.»

این وعده ها را قبلا هم مسولین و اعضای دولت و بخصوص جناب رییس جمهور در سفرهایشان به بوشهر داده اند، که البته خروجی اش شده لایحه جدیددولت در خصوص کالای همراه ملوان که چیزی جز هدیه فقر و بیکاری به جامعه دریانوردی ندارد والبته با مخالفت شدید اهالی استان های جنوبی بخصوص استان بوشهر قرار گرفته است.

وزیر کشور در سفرش به بوشهروعده داده است که دولت، برای توسعه تجارت و اقتصاد دریا در استان های جنوبی برنامه دارد! و البته ما می دانیم  که دولت هیچ برنامه ای جز حذف قانون همراه ملوان ندارد! که اگر برنامه ای بود باید همزمان با حذف تدریجی قانون کالای همراه ملوان و ارائه لایحه آن به مجلس ارائه می داد!  

متاسفانه دولت بعد از ارائه لایحه جدیدش در مورد قانون کالای همراه ملوان نه تنها به اعتراضات مردم و دریانوردان استان بوشهر و دیگر استان های جنوبی توجه نکرده بلکه به نظرات نمایندگان مردم در مجلس و حتی علما و بزرگان استان هم توجهی نداشته اند.

در خصوص لایحه جدید دولت درباره حذف کالای همراه ملوان نکات ذیل را مسولین وزارت کشور و مجلس متذکرمی شویم:

 ۱  قانون کالای همراه ملوان یک امتیاز ویژه به مرزنشینان جنوبی است که به علت نبود زیرساخت های اقتصادی، تجاری، بندری وشرایط ویژه این بنادر توسط دولت های قبل به ملوانان ودریانوردان اعطا شده و کاملا قانونی است و مردم انتظار دارند دولت سیزدهم نیزمثلا دولت های پشین حامی ملوانان ودریانوردان در اجرای این قانون باشد.

 ۲  بررسی قانون کالای همراه ملوان در ستاد قاچاق کالا و ارز کشور نشان از این دارد نگاه مسولین کشور به کالای همراه ملوان نگاه صحیح ، کارشناسانه و مثبتی نیست  و آن را نوعی قاچاق می دانند، در حالی که مثل نقاط دیگر دنیا دولت های پیشین به مرزنشینانشان در استان های جنوبی امتیاز ویژه ای داده اند.

 ۳ اعطای حق کالای همراه ملوان  به بنادر جنوبی درسال های گذشته باعث کاهش بیکاری و توسعه تجارت و پیامد آن گسترش گردشگری، تجارت چمدانی ورونق دیگر بخش های مرتبط شده و یقینا حذف این قانون نیز می تواند مخاطرات بسیاری را برای این بخش ها در پی داشته باشد.

 ۴  یکی از دیگر آسیب های احتمالی حذف قانون کالای همراه ملوان شیوع مجدد قاچاق خواهد بود که سال هاست با اجرای قانون ته لنجی برچیده شده است.  

 ۵  یقینا با حذف قانون کالای همراه ملوان و به علت نبود زیرساخت های بندری وعدم امکان پهلوی گیری کشتی های بزرگ، همچنین عدم دسترسی بنادر استان بوشهر به راه آهن جهت انتقال بار به سراسر کشور، قاعدتا صادرکنندگان و واردکنندگان، بنادر بزرگ کشور را به بنادر کوچکترترجیح خواهند داد و این باعث کم شدن رونق بنادر استان و پیامد آن بیکاری دریانوردان استان  بوشهرخواهد شد.

 ۶  نزدیک به سه هزار شناور کوچک وبزرگ چوبی در استان بوشهر وجود دارد که حذف قانون کالای همراه ملوان صاحبان این شناورها را به علت نبود امکان فعالیت وارد چالشی جدی خواهد کرد.

 ۷  صنف ملوان(جاشو) وناخدا یکی از مظلوم ترین اصناف در ایران است، که دولت برای بهتر شدن وضعیت معیشت آنها هیچ برنامه ای ندارد. به عنوان مثال در حالی که هفت ماه از سال۱۴۰۲ گذشته هنوز هیچ مجوزی برای سفر لنج ها از سوی دولت صادر نشده است واین یعنی اینکه ملوانان هفت ماه حقوقی دریافت نکرده اند!

و در آخر اینکه دریانوردان استان بوشهر انتظار دارند اگر دولت نمی تواند در حوزه بندر ودریانوردی امتیاز جدیدی به این استان اعطا کنند، از حذف قوانین پیشین نیز دست بردارد  تا دریانوردان این دیار کمرشان بیشتر از زیر بار مشکلات خم نشود.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=159571

نظـــرات شمـــا