کد خبر : 163383       تاریخ : 1402/08/24 15:00:12
 «کیش و مات» در کیش !؟

«کیش و مات» در کیش !؟

 اما آنچه به باور همه دلسوزان به مردم، کشور و نظام سیاسی یقیناً در دل تاریخ درخشان خواهد ماند اینکه فریاد وکیل مستقلِ متعهد،  رکنی اجتناب ناپذیر برای برقراری نظم عمومی بوده و این فریاد هرگز خاموش نخواهد ماند.

عبدالصمد دولاح - وکیل دادگستری

 قرار است عصر امروز چهارشنبه (۲۴ آبان ماه) پانزدهمین انتخابات اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با رقابت ۴۰ نامزد به میزبانی کانون فخیم وکلای دادگستری استان هرمزگان در جزیره زیبای کیش برگزار شود.

تاریخ وکالت در جهان به ۵۰۰۰ سال قبل باز می گردد که در ایران از سال ۱۳۰۹ برای اولین بار کانون وکلاء آغاز به کار نمود و در ۷۰ سال قبل ملت ایران و حقوقدانان کشور،  استقلال کانون وکلاء را جشن گرفتند تا وکیل مستقل و  متعهد به درستی و راستی - که شرافت و ایمانش را وثیقه سوگند خود قرار داده است - با رعایت قوانین کشور، ضامن برقراری عدالت و قانون در چهارچوب دادرسی منصفانه باشد.

رسالتی الهی و بزرگ که قاضی مستقل و وکیل مستقل نظمی پایدار را نهادینه سازند و با میثاق خود به قانون، حق و عدالت را جاری و ساری نمایند و در زمان تلاقی حقوق، مردم نسبت به همدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت نقش آفرین باشند.

تکلیفی قانونی و شرعی که جامعه وکالت ایران همیشه با پایبندی به قوانین کشور طبق اصول ۸ و ۳۵ قانون اساسی در دفاع از حقوق ملت و کشور و نظام سیاسی کشور همت دلسوزانه خود را تأکید ورزیده اند.

با این وجود و علی رغم الزامات عملی وکلاء به مراتب مرقوم و ابراز تبادل اندیشه و خرد جمعی مدیران دلسوز کانون ها و اسکودا در ادوار مختلف با دولت مردان، نباید به سادگی عبور کنیم که خدشه به این "استقلال" آسیب های جبران ناپذیری را به امنیت عمومی، جامعه و نظام سیاسی وارد می سازد و ادامه یافتن این توجه نکردن ها، جامعه وکالت ایران را با سئوالات کلیدی و دغدغه های بی شماری مواجه ساخته است: آیا کانون ها در شرایط "  کیش " قرار گرفته اند، یا شرایطی که بر آنان روا گشته از وضعیت « کیش » فراتر و در شرایط « مات » هستند؟! یا روند امور به گونه ای پیش رفته که به تعبیری " آ چمز " و گام برداشتن در شرایط فعلی قفل شده است!؟ تقصیر از کجا یا چه کسی یا کسانی است؟

صرفنظر از آنکه، در تاریخ امروز کدام اندیشه برآیند تصمیم نهایی خرد جمعی مجمع عمومی اتحادیه سراسری کانون های وکلای ایران باشد؛ به نظر می رسد، رویکردهای مدیریتی مستلزم بازنگری های اساسی خواهد بود و الا شاید "کیش" های پی در پی  "مات" جایگاه وکیل و کانون را رقم بزند. عنوان "کیش و مات" در کیش سخنی بود که شاید می شد زودتر به بحث گذاشته شود. اما شاید رعایت اخلاق حرفه ای که انتخابات امروز با بهترین وجه ممکن برگزار گردد حکم می نمود.

ناگفته ها را باید به روزهای آینده موکول کرد.

در همین لحظه خبر رسید که برگزاری انتخابات از دستور کار خارج شد!

 اما آنچه به باور همه دلسوزان به مردم، کشور و نظام سیاسی یقیناً در دل تاریخ درخشان خواهد ماند اینکه فریاد وکیل مستقلِ متعهد،  رکنی اجتناب ناپذیر برای برقراری نظم عمومی بوده و این فریاد هرگز خاموش نخواهد ماند.

گفتنی است پنجاه و یکمین همایش هیات عمومی اسکودا امروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ به میزبانی کانون وکلای دادگستری استان هرمزگان در جزیره کیش آغاز شد.

در عصر روز چهارشنبه قرار شد بر اساس دستور کار تعیین شده انتخابات هیات رئیسه جدید اسکودا برگزار شود که با دستور دادگاه عالی انتظامی قضات مبنی بر منع شرکت برخی نامزدهای انتخاب هیئت رئیسه اسکودا، انتخابات از دستور کار خارج شد.

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=163383

نظـــرات شمـــا