کد خبر : 168862       تاریخ : 1403/02/03 11:44:32
نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟

نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟

با توجه به بازدهی ۵۱۰ مگاواتی نیروگاه اتمی بوشهر در سال و نظر به هزینه ۱۱ میلیارد دلاری آن، پرسش این است که آیا می‌توان این نیروگاه را «سود ده و پر مزیت» خواند.

پیغام: رئیس نیروگاه اتمی بوشهر می گوید : در یک سال گذشته بیش از 8 میلیارد کیلووات‌ساعت برق در نیروگاه اتمی تولید و به شبکه سراسری انتقال داده شد.

به گزارش «پیغام»؛ رضا بنازاده که به مناسبت گرامیداشت روز ملی فناوری هسته‌ای روز جمعه (24 فروردین ماه) در جمع نمازگزارن بوشهری سخنرانی کرده، گفته:« در 10 سال گذشته 66 میلیارد کیلووات‌ساعت در نیروگاه اتمی بوشهر برق تولید شده است.»

وی با اشاره به ساخت 2 نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر برای تولید برق هسته‌ای هر کدام به‌ظرفیت یک‌هزار و 57 مگاوات افزود:« با تکمیل شدن این دو واحد نیروگاه اتمی تولید برق هسته‌ای به بیش از 3هزار مگاوات افزایش می‌یابد که معادل مصرف روزانه 21 میلیون مترمکعب گاز برای تولید برق است.»

بنازاده می گوید:« تولید 20هزار مگاوات برق هسته‌ای در دستور کار است که اکنون یک‌هزار مگاوات تولید می‌شود و در آینده به 3هزار مگاوات افزایش می‌یابد.»

 در همین زمینه پایگاه خبری آفتاب نیوز به قلم هیرش سعیدیان نوشت؛ هرچند بر اساس قانون شفافیت انتشار اطلاعات، نهاد‌های دولتی موظف به انتشار اسناد به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و زیست محیطی هستند، اما در ایران شهروندان اغلب تنها پس از هک یک وزارتخانه و یا سازمان است که  دیدگاه روشنتری نسبت به چالش‌های مهم کشور پیدا می‌کنند. یکی از اسناد منتشره پس از هک اخیر مجلس، یک پژوهش ۳۲ صفحه‌ای مرتبط با وزارت نیرو است که اعداد و ارقام قابل تاملی در آن منعکس شده است.

در این پژوهش آمده است که: «در حال حاضر نیروگاه اتمی بوشهر تنها در ۹ ماه سال فعال است و در ۳ ماه از سال در حالت اورهال قرار می‌گیرد، در این ۹ ماه، این نیروگاه ۵۱۰ مگاوات برق وارد شبکه می‌نمایید».

موسسه کارنگی هزینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرده بود. یک کارشناس روس در صداوسیما اظهار کرد که حدود ۵۰۰ شرکت روسیه در پروسه ساخت این نیروگاه احیا شده‌اند. برخی منتقدان در کشورمان ساخت این نیروگاه را اتلاف گسترده منابع عنوان کرده‌اند. نقدی که همواره از سوی مسئولین رد شده  است.

اما سازمان انرژی اتمی در پاسخ به یک مقاله انتقادی: «نیروگاه اتمی بوشهر را از نظر اقتصادی پر مزیت و سودده» خواند.

با  توجه به بازدهی ۵۱۰ مگاواتی این نیروگاه در سال و نظر به هزینه ۱۱ میلیارد دلاری آن، پرسش این است که آیا می‌توان این نیروگاه را «سود ده و پر مزیت» خواند.

ساخت ۵ نیروگاه اتمی جدید با کمک روسیه

در سال قبل محمد سلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم رونمایی از آغاز به کار پروژه ساخت ۴ نیروگاه اتمی جدید در جنوب کشور و در شهر‌های مانند میناب و سیریک در استان بوشهر شرکت کرد. در این مراسم، میزان سرمایه‌گذاری لازم قریب ۱۵ میلیارد دلار و ظرفیت برق ایجاد شده ۵۰۰۰ مگاوات عنوان شد. مسئولین در خصوص نیروگاه بوشهر نیز مدعی هستند که یک نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی است و تنها ۵ میلیارد دلار برای احداث آن هزینه شده است. به نظر می‌رسد که تنها گزینه همکاری برای ساخت نیروگاه اتمی در ایران، روس‌ها هستند.

برخی کارشناسان، روسیه را به «سوء استفاده» در جریان ساخت نیروگاه برای تحمیل هزینه بیشتر به ایران و  طولانی‌تر کردن غیرضروری فرایند ساخت متهم کرده‌اند.

 

 


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=168862

نظـــرات شمـــا