کد خبر : 171891       تاریخ : 1403/05/02 17:15:14
به مناسبت دوم مرداد سالروز تولد «استاد سید کوچک هاشمی زاده»

"استاد هاشمی زاده" گنجینه ای از تاریخ و علم و ادب

استاد هاشمی زاده با عشق و علاقه ای فراوان بیش از 5 هزار جلد کتاب را در کتابخانه شخصی خود گردآوری کرد که خود گنجینه ای از تاریخ و علم و ادب این سرزمین است.

امید زاهد

استاد هاشمی زاده سال 1372 به عنوان مدیر نمونه برگزیده شد. او با کسب امتیازهای برتر به دعوت وزارت آموزش و پرورش اسفندماه 1372 به کشور آلمان سفر کرد. هدف از این سفر آشنایی با نحوه آموزش و پرورش در شهرهای آن کشور بود. استاد هاشمی زاده، ره آورد سفر آلمان را نوشت، که مثل برخی آثار وی هنوز منتشر نشده است.

استاد عاشق کتاب و کتابخانه بود. از کودکی در خانه پدری کتابخانه قدیمی ای وجود داشت. که همواره می توانست از آنان بهره ببرد. جالب آن که کتابفروش دوره گردی هم به خانه شان می آمد و کتاب هایی که پدرش نیاز داشت از او خریداری می کرد. همراه پدر او در مجالس مذهبی و ادبی شرکت می کرد.

حضور در کتابخانه های دبیرستان سعادت، دانشسرای عالی تهران، و کتابخانه بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر و ... او را همنشین کتاب و مطالعه ساخته بود.

استاد هاشمی زاده با عشق و علاقه ای فراوان بیش از 5 هزار جلد کتاب را در کتابخانه شخصی خود گردآوری کرد که خود گنجینه ای از تاریخ و علم و ادب این سرزمین است.

بر طبق وصیت استاد فرزندانش حافظ کتابخانه اش خواهند شد و مراجعین به شرط رعایت امانت می توانند از کتابخانه بهره‌مند شوند.

  

یک خاطره:

این سید کوچک ماست!

استاد تعریف می کرد روزی حاج عباس امینی تاجر محل در عید قربان مجلسی تدارک دیده بود که در آن بخشدار، فرماندار، فرمانده ژاندارمری، رییس گمرک و سایر مقامات و بزرگان محلی گرد آمده بودند. حاضران در جلسه با پرسش های پیاپی از صبح تا حوالی ظهر استاد را در زیر باران پرسش های خود مشغول داشتند! یکی از حاضران می گوید این همه شما پرسیدید و استاد پاسخ گفت حالا اجازه دهید استاد هم بپرسند و شما پاسخ بگویید.

استاد هاشمی زاده یک سئوال بیشتر نپرسید و همگان در جلسه خاموش شدند و کسی پاسخی نداشت و استاد خود پاسخ را گفت. در همان مجلس دوستی گفته بود: این سید کوچک ماست و سید بزرگ ما هنوز نیامده است!

  

یکی از دغدغه های استاد هاشمی زاده، نسل جوان بود و آنان که عشق وطن در دل دارند و به عشق تعالی فرهنگ منطقه مشغول تلاش و کوشش هستند و اینکه هرگز نباید ناامید شوند.

برایش فرقی نمی کرد واژه پارسی باشد، فرانسه و عربی و انگلیسی باشد او فقط به یادگیری بیشتر با شوق و ذوق می اندیشید.

او تا آخرین لحظه عمر خویش خود را شاگرد می دانست و این است راز ماندگاری او در آسمان علم و ادب جنوب ایران!

منبع نوشتاری کتاب: همنشین واژه ها

 

  

  


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=171891

نظـــرات شمـــا