به گزارش پیغام، نویسنده کتاب «شلیفهای شور» در این باره به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: این اثر به مثابه یک نمایشنامه بسیار بلند شش پردهای است که با نگاهی پژوهشی و روایی، به حافظه و هویت بندر گناوه میپردازد و صدای ناگفتههای مردم را از دل تاریخ، فرهنگ و زندگی روزمره بیرون میکشد.
غلامحسین دریانورد سپس پردههای این نمایشنامه را به این شرح توصیف کرد: پرده اول به ریشه نام گناوه، پیشینه تاریخی و شخصیتهای برجسته جنوب (مصطفی جنابی، ابوسعید گناوه، میرمهنا، قائد حیدر) میپردازد. روایتهایی از سفرنامهها، سکههای «ضرب بجنابا»، اشیاء باستانی، مناطق طبیعی، و مشاغلی چون غواصی مروارید ارائه میشود. بخشی نیز به توصیف بازار قدیم، کمبود امکانات، و شکلگیری سرخور اختصاص دارد.
وی ادامه داد: پرده دوم به زخمهای تاریخی و مقاومت مردم میپردازد، که شامل تأسیس بخشداری در ۱۳۲۱، تجارت دریایی، حملات و ویرانیها، جنگهای محلی، شورشها و مالیاتهای سنگین، قاچاق کالا و مقابله ژاندارمها با آن، سال ملخی، ورود نفت، و خاطرات مأموران و مردم از مبارزه با بیقانونی است.
نویسنده کتاب «شلیفهای شور» افزود: پرده سوم درباره پیوند مردم با دریاست، دانش بومی بادها، شجاعت ناخدایان در جنگ، حوادث دریایی مانند «سال غرقو»، صید سنتی، تعیین قیمت ماهیها، گرگوربافی، جاذبه بازار و ماهی تازه، خطر انقراض گونههای دریایی، نجات جانها در دریا، و همبستگی صیادان. حتی ماجرای قاچاق شلوار جین فشرده («شلیف») نیز بهعنوان بخشی از فرهنگ معیشتی روایت میشود.
دریانورد گفت: پرده چهارم به باورها و آیینهای مردمی میپردازد، که شامل طب سنتی و ایمان، مهرههای جادویی، داستانهای «آل»، خرافات محلی، دعانویسی، حرمت نان، نذر و باور مذهبی، آیینهای محرم، مراسم «گرهگشو»، تأکید بر گویش سرخوری، شوخیهای زبانی با خارجیها، و خاطرات عاشقانه و روزمره ملوانان است.
وی بیان کرد: پرده پنجم بازتابی از کودکی و خاطرات جمعی شامل آموزش سنتی و نوین، خاطرات مدرسه و انشا، نان پختن برای جبهه، رویدادهای هیجانانگیز بندر، بازیهای بومی، ماجراجویی کودکان، شنیدن نوحههای قدیمی، و نقش عکاسی در حفظ روح بندر است.
نویسنده «شلیفهای شور» اضافه کرد: پرده ششم تاریخچه هنر، سینما و تئاتر در گناوه را مرور میکند، تلاشهای نافرجام برای ساخت سینما، نمایش فیلم با آپارات، حضور کارگردانان نامدار، خاطرات هنرمندان محلی، میراث تئاتر «شیخ شهید»، تاریخ فوتبال محلی، قصههای طنز از زندگی روزمره، و روایت بازاریان و دستفروشان از معیشت و حقوق خود ازجمله محورهای پرده ششم است.
وی با بیان اینکه «شلیفهای شور» با تلفیق دیالوگ، مونولوگ و روایت مستند، تصویری زنده از هویت و حافظه جمعی گناوه میسازد، افزود: این کتاب حاوی بیش از ۸۰ صحنه روایی، نمایشی در قالب مونولوگ و دیالوگ است.
دریانورد تاکید کرد: در این کتاب از حضور و خاطرات شخصیتهای نظیر جلال آلاحمد، غلامحسین ساعدی، احمد اقتداری، ناصر تقوایی، کامران شیردل، خورشید فقیه، عبدالمحمد پوربهی، عبدالکریم نیسنی و… در گناوه برای نگارش این صحنههای نمایشی اقتباس آزاد شده است.
به گزارش ایبنا، «شلیفهای شور» نوشته غلامحسین دریانورد، ناشر، نویسنده، شاعر و نمایشنامهنویس جنوبی با شمارگان ۵۰۰ نسخه تابستان ۱۴۰۴ به همت انتشارات دریانورد راهی بازار کتاب شده است.

منبع:
پایگاه خبری تحلیلی پیغام
لینک مستقیم :
http://peigham.ir/shownews.aspx?id=189469