وزیر آموزش و پرورش اساسنامه مدرسه مجازی مصوب جلسه ۱۰۵۸ شورای عالی آموزش و پرورش را ابلاغ کرد. این اساسنامه با محوریت عدالت آموزشی و استفاده از فناوریهای نوین، چارچوب فعالیت مدارس مجازی را تعیین کرده است.
به گزارش پیغام به نقل از زومیت، هدف اصلی از تدوین و ارائه این اساسنامه افزایش نرخ پوشش تحصیلی بهویژه برای بازماندگان از تحصیل و ایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای گروههایی است که امکان دسترسی به آموزش حضوری ندارند.
در متن این اساسنامه تأکید شده است که مدارس مجازی بهعنوان مکمل یا جایگزین مدارس حضوری عمل میکنند و مأموریت دارند شرایطی را فراهم کنند تا هیچ فردی به دلیل محدودیتهای جغرافیایی، جسمی یا اجتماعی از تحصیل محروم نماند.
از جمله اهداف تعیینشده در این اساسنامه میتوان به افزایش نرخ پوشش تحصیلی، تسهیل یادگیری با بهرهگیری از فناوریهای نوین و ارتقای کیفیت فرآیند آموزشی اشاره کرد.
چه کسانی میتوانند در مدرسه مجازی تحصیل کنند؟
ماده ۵ اساسنامه مذکور شرایط پذیرش دانشآموزان را مشخص کرده است. بر اساس این ماده، گروههای زیر مجاز به ثبتنام هستند:
ایرانیان مقیم خارج از کشور در صورت نبود امکان حضور در کلاسهای حضوری
اتباع خارجی داخل ایران و علاقهمندان به تحصیل در نظام آموزشی کشور
بازماندگان از تحصیل زیر ۱۸ سال با دلایلی مانند نبود مدرسه در محل، معلولیت جسمی یا بیماریهای خاص و دختران ازدواجکرده
بازماندگان از تحصیل بالای ۱۸ سال که در سن آموزش رسمی نیستند
نظام آموزشی و فرآیند آموزش
نظام آموزشی مدارس مجازی مطابق با استانداردهای آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است. برنامههای درسی و تربیتی این مدارس با توجه به شرایط و اقتضائات آموزش مجازی متناسبسازی میشود و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مسئولیت تأیید آن را بر عهده دارد.
تمام فرآیندها از ثبتنام گرفته تا ارائه خدمات آموزشی، مشاورهای و پرورشی، ارتقای مهارتهای اجتماعی، ارزشیابی و صدور کارنامه بهصورت مجازی و از طریق ابزارهای الکترونیکی انجام خواهد شد. در عین حال، در صورت فراهم بودن شرایط، برگزاری بخشی از برنامهها بهصورت حضوری نیز پیشبینی شده است تا پیوند میان آموزش حضوری و مجازی حفظ شود.
نحوه ارزشیابی دانشآموزان
مطابق ماده ۸، سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بهطور کلی بهصورت حضوری خواهد بود و مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بر آن نظارت خواهد داشت. در شرایط خاص، تصمیمگیری درباره روش ارزشیابی بر عهده کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش است و این کمیسیون میتواند متناسب با شرایط، از روشهای متنوع و معتبر استفاده کند.
یکی از محورهای مهم اساسنامه، تأمین حمایتهای مالی و تجهیزاتی برای دانشآموزان بازمانده از تحصیل است. وزارت آموزش و پرورش موظف است سرانه و هزینههای دانشآموزان لازمالتعلیم را تأمین کند و علاوه بر آن ابزارهای الکترونیکی مانند رایانه، تبلت و نرمافزارهای آموزشی را برای دانشآموزان بیبضاعت، بهویژه در مناطق کمتر توسعهیافته، روستایی، مرزی و عشایری پیشبینی و فراهم کند.
در بخش دیگری از اساسنامه آمده است که مدارس عادی نیز میتوانند در شرایط خاص از خدمات مدرسه مجازی استفاده کنند. این خدمات میتواند شامل آموزشهای فوق برنامه یا جایگزینی برای مواقعی باشد که ارائه آموزش حضوری ممکن نیست.
نظارت و ارزیابی مدرسه مجازی
همچنین مدارس آموزش از راه دور و بزرگسالان غیردولتی موظف شدهاند ظرف سه سال شرایط خود را با این اساسنامه تطبیق دهند تا به مدارس مجازی تبدیل شوند.
مدارس بزرگسال دولتی و ایثارگران نیز فقط تا سه سال دیگر فرصت ادامه فعالیت دارند و پس از آن، باید با ضوابط جدید هماهنگ شوند. وزارت آموزش و پرورش نیز از زمان ابلاغ اساسنامه موظف است از ایجاد و توسعه مدارس جدید آموزش از راه دور و بزرگسالان خودداری کند.
مسئولیت نظارت و ارزیابی مدارس مجازی بر عهده مرکز توسعه آموزشهای مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش است. این مرکز با همکاری معاونتهای آموزشی و سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، بر روند اجرای خدمات و کیفیت آموزشها نظارت خواهد داشت.
نظارت عالی نیز بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش خواهد بود. بر اساس ماده ۱۵، وزارت آموزش و پرورش موظف است سه سال پس از اجرای این اساسنامه گزارشی از نحوه اجرا و نتایج آن به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهد.

منبع:
پایگاه خبری تحلیلی پیغام
لینک مستقیم :
http://peigham.ir/shownews.aspx?id=189725