کد خبر : 113601       تاریخ : 1398/12/16 12:16:01
 بیمار کرونای فوتی و بد حال در استان بوشهر نداریم/تلاش کنیم چرخه گردش ویروس را بشکنیم
متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر:

بیمار کرونای فوتی و بد حال در استان بوشهر نداریم/تلاش کنیم چرخه گردش ویروس را بشکنیم

پیغام: متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تا کنون نتیجه آزمایش سه بیمار مثبت بوده که هر سه حالشان خوب است و بیمار کرونایی فوت کرده یا بد حال در استان نداریم.

به گزارش «پیغام» باشگاه خبرنگاران نوشت؛  فرهاد عباسی در برنامه ساعت سلامتی شبکه استانی سیمای بوشهر بیان کرد: سه بیمار کرونایی که در استان شناسایی شده‌اند همگی در استان‌های آلوده بوده‌اند یا آنجا شاغل بوده‌اند یا سفری به آنجا داشته‌اند.

او ادامه داد: دو بیماری که در بیمارستان شهید گنجی برازجان آزمایش کرونایشان مثبت شده، یکی در استانی آلوده شاغل بوده و دیگری برای ماموریت شغلی به استانی آلوده رفته بود.

این پزشک متخصص بیان کرد: این افراد با علائم تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند، از آن‌ها آزمایش، عکس ریه و نمونه گرفته شد. پس از اینکه علائمشان بهتر شد به خانه منتقل شدند و اکنون در قرنطینه خانگی هستند.

نظارت رابطان بهداشتی بر روند درمان در منزل

عباسی با اشاره به اینکه حال هر دو بیمار خوب است، عنوان کرد: هر روز رابطان بهداشتی شرایط این دو بیمار را بررسی می‌کنند.

او سپس به بیماری که در بیمارستان شهدای خلیج فارس بستری بوده اشاره کرد و گفت: این بیمار هم که به مناطق آلوده سفر داشته، باعلائم تنفسی به بیمارستان مراجعه کرد و از او آزمایش و نمونه گرفته شد. اکنون تب این بیمار قطع شده و تنفسش خوب است.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی افزود: این بیمار یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می‌شود و در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرد و تا مدت مورد نظر طی شود روزانه رابطان بهداشتی وضع او را پیگیری می‌کنند.

عباسی ادامه داد: از بیماران حاد تنفسی آزمایش و نمونه گرفته می‌شود. نمونه‌ها روزانه به تهران فرستاده می‌شود و پس از بررسی جوابش را به ما می‌دهند.

او بیان کرد: هر بیماری که وضعیت عمومی او بهبود یابد، تبش قطع و تنگی نفسش برطرف شود، به خانه انتقال می‌یابد تا ادامه درمان در منزل زیر نظر رابطان بهداشتی صورت گیرد.

بیمار کرونایی فوتی و بد حال

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر درباره شایعه فوت یک بیمار بر اثر کرونا هم توضیح داد: یکی از بیماران با علائم مشکل قلبی و عروقی یعنی گرفتگی عروق کرونر و سکته قلبی به بیمارستان مراجعه کرد و مشکوک به کرونا هم بود. سرانجام این بیمار به علت عارضه قلبی فوت کرد و جواب آزمایش کرونا او نیز منفی بود.

عباسی گفت: اکنون بیمار کرونای فوتی و بد حال در استان بوشهر نداریم.

او درباره درمان بیماران کرونایی هم بیان کرد: با توجه به شرایط بیمار، درمان دو دارویی، سه دارویی و چهار دارویی که ترکیبی از دارو‌های مختلف از جمله داروی ضد آنفلوانزا و ضد مالاریاست، صورت می‌گیرد.

افراد در معرض خطر

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی افزود: کسانی که نقص سیستم ایمنی دارند، بیماران سرطانی، کسانی که شیمی درمانی می‌کنند، افرادی که کورتن به میزان روزانه بیش از ۱۲.۵ میلی‌گرم مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند. این افراد باید در منزل بمانند و ماسک استفاده کنند.

عباسی تاکید کرد: بیماران قلبی و عروقی و افرادی که مشکلات ریوی، فشار خون و دیابت دسته دوم از افرادی هستند که در معرض خطر هستند، اما خطرپذیری‌شان کمتر از دسته اول است.

هر سرفه‌ای کرونا نیست

او تاکید کرد: مردم هر گونه سرفه را کرونا نپندارند. بیماری با تب، سرفه و علائم تنفسی ظاهر می‌شود و علائم حاد تنفسی مهم‌ترین شاخص این بیماری است.

این پزشک متخصص گفت: اگر کسی تنگی نفس داشت به مراکز درمانی مراجعه کند و لازم نیست هر کسی به بیمارستان برود.

 عباسی ادامه داد: وقتی فرد مراجعه می‌کند، درجه اشباع اکسیژن خون او اندازه گیری می‌شود اگر عدد پایین باشد، آزمایش ساده خون و عکس سینه گرفته می‌شود و اگر فرد دچار مشکل باشد سی تی اسکن ریه انجام می‌گیرد که بر اساس آن، تصمیم گرفته می‌شود که فرد مشکوک به کرونا است یا نه. اگر مشکوک است در بیمارستان بستری شود یا در منزل درمان شود.

او تاکید کرد: کرونا از قدیم بوده و عامل سرماخوردگی بوده است. ویروس کنونی از اعضای جهش یافته همان خانواده است. این ویروس در ۸۰ درصد موارد موجب بیماری خفیف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: یکی از نکات که باید مورد توجه قرار گیرد سرعت سرایت این ویروس است. اگر بیمار در جمعی در محیطی سرپوشیده حضور یابد، بقیه را بیمار می‌کند و آن افراد به صورت شاخه‌ای بیماری را انتقال می‌دهند.

گرما قاتل ویروس کرونا

عباسی افزود: ویروس کرونا در دمای ۵۶ درجه سانتیگراد از بین می‌رود. اما اینکه برخی به این بهانه خانه را گرم کنند کاری است اشتباه. زیرا باید هوای خانه یا محیط کار تهویه شود.

او ادامه داد: غذا باید به طور کامل پخته شود. از خوردن غذا‌های نیم‌پز جلوگیری شود. میوه و سبزی‌ها مثل همیشه به خوبی شسته و ضدعفونی شود.

این پزشک متخصص درباره نان هم گفت: تا زمانی که نان پخته می‌شود مشکلی وجود ندارد، زیرا اگر ویروسی هم باشد، در گرمای تنور از بین می‌رود، اما هنگام تحویل نان به مشتری ممکن است به علت رعایت نشدن موارد بهداشتی نان آلوده شود که بهترین کار این است مردم نان را پیش از مصرف گرم کنند تا حرارت ببیند.

چرخه گردش ویروس را بشکنیم

عباسی معتقد است آنچه اهمیت دارد رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از تشکیل زنجیره انتقال ویروس کروناست؛ زنجیره‌ای که هنوز در استان بوشهر ایجاد نشده است.

او ادامه داد: باید تلاش کنیم که چرخه گردش ویروس را بشکنیم و این کار با رعایت موارد بهداشتی میسر خواهد بود.

این پزشک متخصص گفت: مردم نگران نباشند، زیرا ترس بیش از حد استرس زاست و موجب کاهش ایمنی بدن می‌شود. فقط با رعایت موارد بهداشتی به طور مرتب گفته می‌شود از انتقال این ویروس پیشگیری شود.

تاکید دوباره بر رعایت توصیه‌های بهداشتی

عباسی تاکید کرد: با رعایت نکات بهداشتی می‌توان از ایجاد زنجیره انتقال ویروس جلوگیری کرد.

او، در خانه ماندن، شرکت نکردن در محل تجمع، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده و ضدعفونی سطوح را از موارد مهمی عنوان کرد که اگر رعایت شوند، زنجیره انتقال ویروس کرونا تشکیل نخواهد شد.

 

این پزشک متخصص گفت: لازم نیست همه ماسک استفاده کنند. کسانی که با بیماران در ارتباط هستند، یا خودشان بیمارند باید ماسک بزنند.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=113601

نظـــرات شمـــا