کد خبر : 157605       تاریخ : 1402/05/18 15:55:12
خبرنگاری، حرکت در میدان مین است

خبرنگاری، حرکت در میدان مین است

چگونه از تبریک بگویم وقتی وسعت شمول بعضی مواد قوانین عادی دایره اصل ٢۴ میثاق ملی در آزادی بیان را چنان تنگ نموده که هر نقد و انتقادی، هر گفته و رفتاری را می توان منطبق با آن خواند و در پس میله ها، مُنتقد و مرتکب آن را دید و مجال دم برآوردن نیز نیافت!؟

 رسول سعادت نیا- وکیل پایه یک دادگستری

  چند روز است که با خود در چالش هستم و کلنجار، در خود مچاله ازهجوم سکوت پُرغوغا، با خود در گفتگویی خاموش بی انتها که چگونه، چگونه تبریک بگویم روز پر پارادوکس گفتارها و کردارها را ...

روزی که تو را میدان دار و خط شکن نبرد ترکیبی و شناختی می خوانند و تو قربانی و شهید این نبرد شیر افکنی. روزی که تو را حقیقت بین، پشتیبان حق، رک گو و استوار می خواهند اما تحمل و تاب انجام رسالت ارزشمندت نیست؟!

چگونه از تبریک بگویم وقتی وسعت شمول بعضی مواد قوانین عادی دایره اصل ٢۴ میثاق ملی در آزادی بیان را چنان تنگ نموده که هر نقد و انتقادی، هر گفته و رفتاری را می توان منطبق با آن خواند و در پس میله ها، مُنتقد و مرتکب آن را دید و مجال دم برآوردن نیز نیافت!؟

چگونه تبریک بگویمتان وقتی داعیه دار و فخر فروش آزادی بیان هستیم و تصویرمان در آینه ی رفتارها به ما دهان کجی می کند و تلخند می زند......تلخند می زند و نفیر درد می کشد و به انگشت اشارت و حیرت می پرسد آزادی بعد از آن هم آیا هست...!؟

اگر هست پس چرا این حجم از وکلای منتقد و خبرنگار در راهروهای عدالتخانه در بند سین سوال و جیم جوابند!؟

چرا خبرنگار راوی ناروایی به حقوق شهروندی در پس میله های سین جین است و ناقضان حق مظلوم هر روز بیش از پیش گردن فرازتر و رانت پرورترند !؟

یادمان باشد روزنامه نگار منتقد، تنها ابزارش قلم و کاغذ هست و ارباب رانت و فساد، صاحب ثروت و قدرت و نفوذند و اصلاح و زدودن ساختار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه از گزند آنان جز به رکن رکین آزادی بیان که تنها در بستر مناسب برای رشد رسانه ی آزاد رخ می گشاید محقق نمی گردد.

یادمان باشد الهه گانی که قلم ثنایشان به نقد رفتار است و حامدانی که نیلوفرانه پرچم زرکش اندیشه، آگاهی و مطالبه گری به دوش می کشند پیام آوران روشنایی ایند و در عنفوان جوانی برای این خاک و مردمان این سرزمین بهترین ها را خواستارند و  روا نیست لحظه ای در پس میله ها بمانند که اگر جوانان نقاد و مطالبه گر از این خاک گرفته شوند جرثومه فساد بی نیاز از توطئه گری بیگانگان، یک تنه تمام داشته های این سرزمین را در خود فرو برده و می بلعد.

یادمان باشد آنکه دیکته می نویسد حق اشتباه کردن دارد همان سان که قضات در صدور احکام مصون از اشتباه نیستند و در زمان ارتکاب اشتباه مصونیت قضایی دارند خبرنگار نیز بایستی از این حق برخوردار و مصونیت داشته باشد. و الا باب آگاهی بخشی و مطالبه گری از ترس بروز اشتباه مسدود و جامعه رو به تباهی می رود.

  

وقتی به مشکلات اصحاب رسانه در نوشتن حقیقت و روایت وقایع و معضلات پیش و پس آن می اندیشم میدان مینی را در پیش چشمانم می بینم که مین های نامنظم با انواع تله های فشار و قطع فشار و کشش و قطع کشش  در تاریکی شب سرد زمستان با انواع موانع سیم خاردار فرشی و تیوپی و هشت پرها و اضطراب عبور از خط قرمزها خبرنگار را در تنگنا قرار داده و کوچکترین خطا و اشتباهش دشمنان این خاک را خوشحال و منتظران راه آگاهی و روشنایی را نگران می کند. نگران ازآن روی که نکند جسارت قلم زدنش شهید شود و تخم منحوس فساد ریشه بدواند و بدخواهان خیال خام بدین خاک کنند .

کاش دامنه بی حصر قوانین جزایی کاسته و میدان رسالت رسانه، فارغ از این همه مین ها و موانع گردد تا روایتگران پر تلاش گسترده خبرنگاری بی دغدغه در پی کشف حقایق قلم بزنند و چراغ آگاهی بر فروزنده و ظلمت جهل به عقب راندند. که خبرنگاران چونان نماد باستانی ایران زمین همواره پیش قراولان صلح، آرامش و شادی اند گُلی که ریشه در خاک ، ساقه در آب و رو به سوی آفتاب دارد و پیام آور زندگی و صلح جهانی است.

پانوشت:

اصل ۲۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می‌کند.»

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهور  در مراسم اختتامیه جشنواره ملی رسانه‌های ایران سه شنبه ١٧مرداد١۴٠٢

رییس جمهور: از افتخارات نظام اسلامی آزادی بیان و قلم است

نیلوفرحامدی خبرنگار گروه اجتماعی روزنامه «شرق» در  شامگاه چهارشنبه ۳۰ شهریور  ١۴٠١ و  «الهه محمدی» خبرنگار روزنامه «هم‌میهن»در ٧ مهرماه  ١۴٠١ بازداشت شدند که پرونده های  آنان در روند رسیدگی است.

 پایگاه شبکه بورسان : در روز جهانی آزادی مطبوعات (سوم ماه مه٢٠٢٣) سازمان گزارشگران بدون مرز رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در دنیا را منتشر کرد. جایگاه آلمان سه پله سقوط کرده و ایران از میان ۱۸۰ کشور دنیا در جایگاه ۱۷۸ قرار دارد.


  منبع: پایگاه خبری تحلیلی پیغام
       لینک مستقیم   :   http://peigham.ir/shownews.aspx?id=157605

نظـــرات شمـــا

فرامرز اکباتانی گفت:
درود بر شما جناب سعادت نیا....
1402/05/18
شاهرخ فرهادیان گفت:
سلام کلام خبرنگاران و جمع رسانه ای کشور زمانی برای دولت ارزشمند است که نفعی داشته باشد همین عکس از میدان مین گویای خیلی از حوادث در جنگ و مملکت را خیلی خوب به تصویر کشیده اما متاسفانه همیشه قلم خبرنگار و خود اصحاب رسانه مورد آسیب قرار گرفته و همچنان مورد تهاجم قرار می‌گیرد اما نهایتا در پایان هر سقوطی قلم شکنان متوجه اشتباه خود می‌شوند که دیگر دیر شده و چاره ای برایشان نمانده
1402/05/18